Sok teherautó-tulajdonos számára a hatótáv miatti szorongás gátló tényező az elektromos hajtásláncra váltás kapcsán. De vajon az ágazat túlságosan hatótáv-centrikus?
Számos közelmúltbeli tanulmány és felmérés rámutat, hogy a flottakezelők és járművezetők számára a hatótávval kapcsolatos aggodalom jelenti az egyik legnagyobb kétséget az elektromos teherautókkal kapcsolatosan. Ezzel szemben Európában a nehéz- tehergépjárművek 70%-a valójában napi 500 km-nél kevesebbet tesz meg, és ez alapján ezek a járművek lecserélhetőek lennének elektromos változatra. Kimondhatjuk, hogy a teherfuvarozási ágazat túlságosan nagy jelentőséget tulajdonít a hatótávnak?
Ágazatunk hagyományos gondolkodásmódja szerint a járművek akár 1500 liter üzemanyagot is képesek befogadni, és egymást érik a töltőállomások, így a tankolás hagyományosan soha nem okozott problémát. Az akkumulátoros-elektromos teherautókra történő átállás során hirtelen kevesebb energia áll rendelkezésre és ez bizonytalanságot szül. Végtére is, a logisztika a jó tervezésről szól, és az elektromos teherautók feltöltése egy plusz paraméter, amellyel kapcsolatosan tervezni kell.
Patrick Plötz professzor, a németországi, karlsruhei Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI intézetétől, több mint egy évtizedet töltött a közlekedés villamosításának kutatásával. Úgy véli, hogy a mai elektromos teherautók már számos szállítmányozási igényünket képesek kielégíteni. A közelmúltban készült tanulmányokból például az derül ki, hogy Németországban a teherautók 60%-át ki lehetne váltani elektromos teherautóval, amelyet elég lenne éjszakánként tölteni például a telephelyen.
„A nagyobb hatótáv iránti igény nagyrészt pszichológiai” – mondta Patrick Plötz. „Az elmúlt évtizedekben megszoktuk, hogy 1000 kilométert vezetünk egyetlen tankkal, így a 400–500 kilométer igencsak kevésnek tűnik. Valójában azonban ez már szinte teljesen kielégíti az ágazati hatótávolsággal kapcsolatos igényeket.”
Mivel a nyilvános töltési infrastruktúra folyamatosan javul, és az elektromos teherautók műszak közbeni töltése is könnyebbé válik, így egyre nagyobb távolságokat lesznek képesek majd megtenni a hatótávon túl.
„Még a távolsági fuvarozás világában – ahol akár 1000 kilométert is megtesz a jármű naponta – sem halad 400 kilométernél többet megállás nélkül a jármű. Ennek oka, hogy négy és fél óra elteltével a jogszabályok szerint 45 percet pihennie kell a sofőrnek. Tehát, ha a szünet alatt tölthet a sofőr, akkor egy 400 kilométeres hatótávú elektromos teherautó is meg tud tenni 1000 kilométert egy nap alatt.”
Ha ennyire ragaszkodunk a hatótávhoz, és ragaszkodunk azokhoz a hatótávokhoz, amelyekre valójában nincs szükségünk, azt kockáztatjuk, hogy elkésünk az elektromos technológiára átállással, és elveszítjük az elektromobilitás minden egyéb előnyét, például az alacsony üzemanyagköltséget és zéró CO2-kibocsátást.
Egy másik kockázat az elektromos teherautó túlspecifikálása, ami növeli a birtoklási összköltségét. A nagyobb hatótáv nagyobb akkumulátorokat jelent, amelyek nem csak drágábbak, hanem kisebb terhelhetőséget is hoznak magukkal.
Ehelyett a vezérelv az adott alkalmazási területhez megfelelő teherautó megtalálása kell legyen. Tekintse át útvonalait. Mekkora távolságokat tesz meg? Mekkora a rakomány? Hol áll meg? Van lehetőség a töltésre? Egy elektromos hatótáv-szimuláció és útvonal-elemzés elvégzésével megtalálhatja a tökéletes járművet, amely lehetővé teszi, hogy már most elindítsa az átállást.
Az elektromos hatótáv-szimulációkkal és az útközbeni töltési megoldásokkal kapcsolatos segítségért forduljon helyi Volvo Trucks értékesítőjéhez.
Ha többet szeretne megtudni az elektromos teherautókról és azok vállalkozásra gyakorolt hatásáról, érdemes lehet elolvasnia a következőket: