Bár az alternatív üzemanyaggal hajtott teherautók általában drágábbak, mint dízel társaik, hosszú távon befolyásolják a birtoklási költségeket is. Csak a teljes képet nézve tudhatja meg, hogy valójában mennyibe kerül egy alternatív üzemanyaggal működő teherautó.
A teherautó birtoklási összköltségének (TCO) kiszámítása hatékony módszer egy új jármű vásárlása kapcsán, hiszen holisztikus képet ad arról, mennyibe kerül az valójában a vállalkozásnak.
Ahelyett, hogy csak a vételárra összpontosítana, a TCO figyelembe veszi az adott járműhöz kapcsolódó összes közvetlen és közvetett költséget annak várható élettartama során, beleértve az üzemanyagköltséget, a karbantartási és javítási költségeket, a maradványértéket, az adókat stb.
A hagyományos dízel teherautók esetében a legtöbb vállalkozás ismeri a költségeket, így a folyamat viszonylag egyszerű. Az alternatív hajtórendszerű járművek, például az akkumulátoros-elektromos járművek és a gázüzemű járművek esetében számos olyan változó van, amelyek befolyásolják a birtoklási összköltség kiszámítását.
„Az akkumulátoros-elektromos és gázüzemű teherautók beszerzési ára magasabb, mint a dízel változatoké. Azonban más területeken is vannak potenciális költségmegtakarítások, amelyek ezt ellensúlyozhatják” – mondja Pernilla Kemlin, a Volvo Trucks termékmenedzsere. „Egyes vállalkozások számára az alternatív üzemanyagra való átállás már most is költséghatékony a birtoklási összköltség szempontjából.”
Az alternatív üzemanyagra való átállás esetében a legnagyobb megtakarítást az üzemanyagköltségek csökkenése jelenti. Minden az üzemanyagáraktól függ, amelyek piaconként változhatnak, azonban az olyan üzemanyagok, mint az elektromosság és az LNG gyakran olcsóbbak lehetnek, mint a gázolaj.
Az akkumulátoros elektromos teherautóknál a tartálytól a kerékig terjedő hatásfok akár 70-80%-kal jobb, mint a dízel, vagyis kevesebb energiaveszteség megy működés közben.
Ezenkívül az olyan kezdeményezések következtében, mint az EuroVignette-irányelv és más CO2-alapú útdíjak, a CO2-kibocsátások egyre nagyobb mértékben lesznek megadóztatva. Ez jelentős hatással lesz a TCO-számításokra, amikor a dízelt bármilyen zéró kibocsátású üzemanyaggal hasonlítjuk össze.
„Ha képes alternatív üzemanyagot használni, amely olcsóbb, mint a gázolaj, akkor minél tovább használja a járművet, annál olcsóbb lesz a vállalkozása számára” – magyarázza Pernilla. „Például, ha olyan piacon tevékenykedik ahol olcsó az áram és drága a gázolaj, akkor birtoklási összköltség szempontból egy elektromos teherautó már ma költséghatékonyabbnak bizonyulhat, mint egy dízel teherautó."
Ami az elektromos teherautókat illeti, az akkumulátor javításának vagy cseréjének költsége jelentős tételt jelent, de erre ritkán lesz szükség. Másrészt, az elektromos hajtásláncok kevesebb mozgó alkatrészből állnak, mint a belső égésű motorok, így kevesebb az alkatrészek kopása és elhasználódása. Nincs szükség az olajok vagy szűrők cseréjére sem, ahogy ez a dízelmotoroknál megszokott.
„Ebben a szakaszban még túl korai egyértelműen látni a költségek különbségét az elektromos teherautó és a dízel teherautó szervizelése között, de az előrejelzések és az általános várakozások szerint ez a közeljövőben már érezhető lesz” – mondja Pernilla. „Az elektromos teherautók szervizintervallumai is várhatóan hosszabbak lesznek, ami kevesebb állásidőt jelent.”
Ez a helyzet a személygépkocsik esetében, ahol a becslések szerint a karbantartási költségek mintegy felét teszik ki a belső égésű motoros járművekre jellemzőknek.
Ha alternatív üzemanyagra való átállást fontolgat, a TCO kiszámítása kiváló kiindulópont. Ez jobb képet ad arról, hogy pénzügyi szempontból mennyire életképes is ez.”
Mivel a lítium-ion akkumulátorok és az elektromos hajtásláncok előállítási költségei folyamatosan csökkennek, az elektromos teherautók TCO-számításai várhatóan tovább javulnak a következő években.
Valójában az amerikai Energy Innovation független thinktank legújabb kutatása szerint az elektromos nehéz teherautók, beleértve a hosszú távú fuvarozást is, 2030-ra pozitív élettartamra vetített birtoklási összköltséget fognak kínálni akár az állami támogatások vagy adókedvezmények figyelembe vétele nélkül is.
Ami az LNG-t és a Bio-LNG-t illeti, az energiaárak stabilizálódtak, és a TCO már sok felhasználási esetben pozitív. Még tovább kell javulnia, mivel a termelési és üzemanyag-feltöltési infrastruktúra tovább bővül.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a teherautótulajdonosoknak várniuk kell, hogy elkezdjék felfedezni a lehetőségeket. Egyes vállalkozások számára már most költséghatékony a dízelről való átállás. És mivel a TCO-egyenletek nagyon sok változója folyamatosan változik, a helyzet gyorsan javulhat sok más vállalkozás esetében az elkövetkező években.
Az alacsony és zéró károsanyag-kibocsátású járműpark birtoklása abban is segíthet, hogy a vállalkozás új szerződéseket nyerjen el azoktól az ügyfelektől, akik saját fenntarthatósági lábnyomukon szeretnének javítani.
"Ha alternatív üzemanyagra való átállást fontolgat, a TCO kiszámítása kiváló kiindulópont" - mondja Pernilla. „Ez jobb képet ad arról, hogy pénzügyi szempontból mennyire életképes is ez.” Költséghatékonyabbnak bizonyulhat, mint gondolná. És még ha ma még nem is életképes, legalább jobb képet kapunk arról, mire van szükség, mielőtt azzá válik.”
Ha többet szeretne megtudni a nehéz tehergépjárművekhez rendelkezésre álló különféle alternatív üzemanyagokról, és megtalálni a vállalkozása számára legmegfelelőbbet, érdemes elolvasni: