A következő néhány évben az alternatív üzemanyagok infrastrukturális hálózatai Európa-szerte lendületet kapnak az EU új AFIR-rendeletének köszönhetően. Ez azt jelenti, hogy immár jogilag kötelező érvényű célok vannak érvényben a nyilvános teherautótöltők és a hidrogén-töltőállomások kapcsán.
Az Európai Unió 2024. áprilisában elfogadta az Alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendeletet (AFIR), a Fit for 55 csomagja részeként, amelynek célja, hogy 2030-ra 55%-kal csökkentse a kibocsátást az EU-ban.
A rendelet számos alternatív üzemanyagra, valamint szállítási módokra vonatkozik, beleértve a személygépkocsikat, a nehézgépjárműveket, a tengeri hajókat és a légi járműveket is. Egyedülálló mind a hatálya, mind az a tény, hogy jogilag kötelező érvényű célokat vezet be az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítésére az EU tagállamaiban.
Az AFIR legnagyobb hatása az elektromos teherautók kapcsán az, hogy 2030-ra a nehéz tehergépjárművek számára 120 kilométerenként rendelkezésre kell állni töltőállomásoknak Európa fő autópálya-hálózatán (lásd az alábbi képen). 2025-re a hálózat legalább 15%-ának meg kell felelnie az előírásoknak, 2027-re pedig 50%-ra kell emelkednie. Emellett 2030-ra 200 kilométerenként hidrogéntöltő állomásoknak kell rendelkezésre állniuk.
„Az AFIR segíteni fog egy olyan alap töltőhálózat kialakításában, amely lehetővé teszi a közlekedést Európa bármely két pontja között” – mondja el Henrik Engdahl, a Volvo Trucks üzletfejlesztési igazgatója. "Ez is biztonságot ad az elektromos teherautó-tulajdonosoknak, és azt mutatja, hogy jelentős beruházások zajlanak ezen a területen."
Az AFIR a töltési infrastruktúrával kapcsolatos minimális alapelvárások megteremtésével az egész Európai Unió területén segíti a további beruházások felgyorsítását. Egyrészt a tagállamok által elérhetővé váló támogatások új lehetőségeket teremtenek a töltőállomások üzemeltetői számára, beleértve a jelenleg személygépkocsi-töltőket építőket is. Ez pedig javítani fogja a méretgazdaságosságot, és még erősebb üzleti érvet jelent a további nyilvános töltők létesítése kapcsán.
„A személyautókhoz hasonlóan nálunk is van egy tyúk-tojás dilemma” – magyarázza Henrik. „Megfelelő infrastruktúra nélkül nehéz döntés elektromos teherautóba fektetni, ugyanakkor jelentős járműállomány hiányában nehéz a töltési infrastruktúra fejlesztése mellett voksolni. Az AFIR segít feloldani ezt a dilemmát, és úgyszólván kényszeríti a tojás kikeltését. Ez önmagában nem oldja meg minden töltési infrastruktúrával kapcsolatos igényünket, de előretolja a szekeret, és beindítja a dolgokat.”
Az EU tervezett töltőállomás-hálózata lehetővé teszi, hogy az elektromos teherautók lényegesen nagyobb távolságokat tegyenek meg, és sokkal szélesebb körben alkalmazhatóak legyenek a legkülönbözőbb iparágakban. A tervezett hidrogénhálózat a hidrogénüzemű teherautók elérhetővé válását követő jövőbeni bevezetést is megkönnyíti.
„Jelenleg sok elektromos teherautót használó ügyfél a saját telephelyén tölt, ezért a működési hatótávja a telephelye köré korlátozódik” – mondja Henrik. Ha a nap folyamán akár csak egyszer van lehetőség az újratöltésre, ami valószínűbb egy jó nyilvános töltőhálózat megléte esetén, azzal jelentősen megnövelhetjük ezt a működési hatótávot.
Ha a nap folyamán akár csak egyszer van lehetőség az újratöltésre, ami valószínűbb egy jó nyilvános töltőhálózat megléte esetén, azzal jelentősen megnövelhetjük ezt a működési hatótávot.
Az AFIR egyik legjelentősebb eredménye, hogy egységes irányvonalat szab az összes uniós tagállam számára, és konszenzust teremt az alternatív üzemanyagok jövőbeli iránya kapcsán. Egyfajta szándéknyilatkozatnak is tekinthető az infrastruktúra kiépítésével kapcsolatban, és biztosítékot jelent arra, hogy jelentős beruházások várhatók. Az AFIR az elektromos teherautók jelenlegi és leendő tulajdonosai számára is megerősíti azt a tényt, hogy az elektromos teherautók egyre több szállítási feladatra használhatók.
Ha többet szeretne megtudni az alternatív üzemanyagokról és az infrastruktúra fejlesztésének jövőbeli trendjeiről, olvassa el a következőt:
● Mi a legjobb alternatív üzemanyag a nehéz teherautók számára?
● Különböző utak a teherautók fosszilis tüzelőanyag-mentes jövőjéhez
● 7 gyakori kérdés a hidrogénes teherautókkal kapcsolatban
● Hogyan alkalmazkodhat egy vállalkozás az elektromos teherautókhoz?
● Tegye próbára magát: Önnek valók az elektromos teherautók?