Trucks

Tesztelje magát: Önnek valók az elektromos teherautók?

Robert Celec
2024-07-15
Technológia és innováció Elektromobilitás Alternatív üzemanyagok
Author
Robert Celec
Commercial & Product Specialist Electric, Volvo Trucks

Jobb akkumulátorok, kiterjesztett hatótávolság, több töltőállomás és megnövekedett elvárások a zéró károsanyag-kibocsátás felé: Az iparági trendek a folyamatos elektromos teherautókra átállás felé mutatnak. Itt az ideje, hogy minden vállalkozás kérdéseket tegyen fel és tesztelje magát: Az elektromosság még életképes megoldás?

Alig néhány év alatt a közepes teljesítményű elektromos teherautók hatótávolsága több mint kétszeresére nőtt, körülbelül 200 km-ről ma 450 km-re.
 

Ezzel egy időben számos országban növekszik a nyilvános töltőállomások száma; gyakran rendelkezésre állnak állami támogatások és ösztönzők az alternatív üzemanyagokba való befektetéshez; és a akkumulátor technológia folyamatosan javul. Minden egyes fejlesztéssel az elektromos teherautók több vállalkozás számára válhatnak életképessé.
 

2024 júniusáig a Volvo elektromos teherautóit hat kontinens 45 országában értékesítették, amelyek együttesen több mint 80 millió kilométert tettek meg.  
 

Tesztelje magát:
El tudja kezdeni már ma az átállást az elektromos teherautókra?

Íme néhány kérdés és kulcsfontosságú szempontok, amelyek segíthetnek eligazodni:

Ha a válasz „igen”, akkor az átállásnak elektromosra viszonylag egyszerűnek és egyértelműnek kell lennie. Egy éjszakai töltés elegendő ahhoz, hogy egy elektromos teherautó városi üzemben befejezze napi működését, mielőtt visszatérne a raktárába. Míg a regionális közlekedésben szükség lehet rátöltésre

Azonban még ha a válasz „nem” is, továbbra is lehetséges az elektromos teherautó használata, ha van lehetőség a teherautó útvonalába a rátöltések idejét implementálni. Például 45 percnyi töltés a vezetői szünetben – a rendelkezésre álló töltési teljesítménytől függően – elegendő lehet ahhoz, hogy egy elektromos teherautó hatótávolsága napi 500-600 km-re nőjön.

A saját töltési infrastruktúra lehetővé teszi a jármű éjszakai töltését, és a útvonal közelségétől függően nappal is töltheti.

 

Például két telephelyre telepített gyorstöltővel a svéd fuvarozó cég, a Mattson Åkeri, akár 74 tonna össztömeg kombinációt is képes működtetni akár napi 12 órán keresztül úgy, hogy töltenek a sofőrök szünetében.

A nehéz tehergépjárművek számára alkalmas nyilvános töltőállomások száma továbbra is alacsony. Sok országban azonban a hálózat gyorsan növekszik.

Egyetlen stratégiailag elhelyezett töltési pont jelentősen bővítheti teherautó hatótávolságát. Keressen töltőpontokat fő útvonalai mentén, és maradjon naprakész a helyi fejlesztésekkel kapcsolatosan. Ezt például úgy is megteheti, hogy tanácsért és frissítésekért a legközelebbi Volvo Trucks márkaszervízhez fordul.

Ha nincsenek nyilvános töltőállomások közvetlenül a útvonalon, vagy a kényelmes közelben elhelyezve, amikor újra kell töltenie, akkor orvosolható-e ez a útvonal cseréjével?

 

A útvonal tervezés nemcsak az elektromos átállás lehetővé tételénél fontos stratégia, hanem a működés hatékonyabbá tételét is elősegítheti.

 

Például, mivel az energia visszanyerése lejtőkön vagy fékezés közben hatékony módja az elektromos teherautó hatótávolságának növelésének, egyes vállalatok átrendezik az útvonalakat, hogy a lehető legtöbb kinetikus energiát rögzítsék. Például úgy, hogy az utolsó megállót egy domb tetején ütemezi be. A nyereség még nagyobb, ha a teherautó teljesen be van töltve.

 

Tudjon meg többet a útvonal tervezéséről vagy más módokról, amelyek segítségével hozzáigazíthatja vállalkozását elektromos teherautókhoz

Az elektromos teherautó feltöltésének optimális ideje az, amikor az már álló helyzetben van, például berakodáskor vagy a sofőr szünetében. Ha ilyen leállások alatt is be tudja illeszteni a töltést, akkor a termelékenység elvesztése nélkül bővítheti az elektromos teherautó hatótávolságát.

 

A jó útvonal tervezés segíthet, és potenciálisan lehetővé teszi, hogy összehangolja a járművezető szünetét a töltőállomás-nál való megállással. Az ügyfelekkel és partnerekkel való együttműködést is érdemes megvizsgálni a töltők szállítási helyeken történő biztonságossá tétele érdekében.

Az elektromos teherautókra való átállás legegyszerűbb szegmensei azok, amelyek jellemzően rendszeres útvonalakkal járnak. Kiszámíthatóságot kínálnak, és könnyebbé teszi a töltési idő hozzáadását, ha pontosan tudja, hol és mikor áll le a jármű.

 

Jó példa a szemétgyűjtés és a városi szállítmányozás. A regionális és távolsági fuvarozás azonban elektromos teherautókkal is kiszolgálható, ha a útvonalon töltési megállókat tud kialakítani.

 

Például a svéd szállítási cégnek, a Börje Jönsson Groupnak sikerült egy elektromos teherautó hatótávját közel 1000 km-re felvinni naponta, így heti hat napon, két éven keresztül, mindösszesen 500 000 km távolságot tett meg.

Egyetlen gyorstöltő hozzáadásával a szűk helyeken, például bányákban, kikötőkben vagy építkezéseken üzemelő elektromos teherautók hatékonyan működhetnek.

A DFDS szállítási és logisztikai vállalat sikeresen használt elektromos teherautókat Európa kikötőiben, és elkötelezettek az iránt, hogy elektromos teherautó flottájukat 225 járműre bővítsék.

Világszerte egyre több város és település hoz létre zéró- és alacsony kibocsátású zónákat, amelyek szigorúan korlátozzák – vagy akár teljesen betiltják – a dízelmotoros teherautókat.

Egyes nagyvárosok, mint például Párizs, Athén, Madrid, Rotterdam és Stockholm, azt tervezik, hogy betiltják a dízeljárműveket városközpontjaikban már 2025-től. Ha teherautói bármilyen hasonló zónában közlekednek, akkor az átállás elektromos meghajtásra a legegyszerűbb megoldás vállalkozása fenntartására.

Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában a kormányok számos támogatást és ösztönzőt kínálnak, hogy a szállítmányozó cégeket elektromos teherautókba való beruházásra ösztönözzék.

 

Jelenleg 16 olyan ország van az EU-ban, amelyek jelenleg valamilyen fajta vásárlásösztönzőt kínálnak, hogy segítsenek támogatni az elektromos teherautók költségeit. Például Finnországban a kormány vásárlási ösztönzőket kínál €6,000 és €50,000 euró között. Európán kívül a kanadai Incentives for Medium- and Heavy-duty Zero-Emission Vehicles (iMHZEV) programja járművenként akár 200 000 CAD$-t is kínál ösztönzőként. Ez csak két figyelemre méltó példa, és sok más program is elérhető más piacokon.

Világszerte több mint 5000 vállalat tűzött ki magának tudományosan megalapozott célokat a szén-dioxid kibocsátás csökkentésére – ezeknek több, mint fele a nettó zéró kötelezettséget vállalta.

A sikerhez sokuknak nulla kibocsátású szállításra lesz szükségük az ellátási láncukban. Ellenőrizze, hogy ügyfelei milyen célokat tűznek ki maguknak – és a leendő ügyfeleknek. Az elkövetkező években a zéró kibocsátású fuvarozás biztosításának lehetősége meghatározó üzletbontó hatást okozhat.

Az elektromos teherautó áramellátására használt elektromosság forrása az  életciklus-értékelés (LCA) létfontosságú része. Ha hozzáfér a megújuló áramforráshoz (szél-, nap- vagy vízenergia), akkor maximalizálhatja az elektromos teherautó környezeti előnyeit, és ügyfelei számára nulla kibocsátást kínálhat a forrástól a kerékig. Alternatív megoldásként sok vállalkozás saját napelemeket szerel fel, hogy olcsó, megújuló energiát biztosítson flottájának.

Bár az elektromos teherautó vételára továbbra is tagadhatatlanul magasabb, mint a megegyező dízel modellé, a teljes birtoklási költség (TCO) sokkal kedvezőbbnek bizonyulhat.

Ha figyelembe vesszük az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, valamint az esetleges támogatásokat, abszolút lehetséges, hogy egy elektromos teherautó költséghatékonyabb lehet, mint a dízel.

Az elektromos teherautók az útvonalak és felhasználások sokkal szélesebb skáláját képesek lefedni, mint azt sokan gondolják."

"Az elektromos teherautók már most egy sokkal szélesebb skáláját képesek lefedni az útvonalaknak és felhazsnálási módoknak, mint azt sokan gondolják" - mondta Robert Celec, a Volvo Trucks elektromos hajtáslánc kereskedelmi és termékszakértője. "Még a meghatározott hatótávval is, megfelelően adaptálva egyre gyakrabban látjuk, hogy elektromos teherautókat használnak hosszabb távolságok megtételére, hosszú ideig tartó működésre és kivételesen nehéz terhek szállítására."

 

Ha többet szeretne megtudni az elektromos teherautókról, akkor érdemes lehet olvasni: