Trucks

Miért növekszik olyan gyorsan az LNG-töltőállomások száma?

Ylva Dalerstedt
2025-04-08
3 perc olvasási idő
Alternatív üzemanyagok
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

Különféle beruházások és állami ösztönző pályázatok révén az LNG infrastruktúrája Európában gyorsan bővül. Mivel a bio-LNG gyártása is növekedik, a cseppfolyósított gáz gyorsan bizonyítja, hogy a távolsági fuvarozásban a dízel életképes alternatívája.
 

Üzemanyagként az LNG számos előnyt kínál, beleértve a jó vezethetőséget és üzemanyag-fogyasztást, de ezen túl a dízelhez képest jelentősen csökkenti a CO2 kibocsátást. A tankolás olyan gyors, mint a gázolaj esetében, és egy LNG-teherautó átlagos hatótávja is megfelelő, így a cseppfolyósított gáz életképes alternatív üzemanyag a hosszú távú áruszállításhoz. Egészen a közelmúltig a fő akadályt az LNG-infrastruktúra hiánya jelentette – ez azonban gyorsan változik.


Hogyan növekszik az LNG-töltőállomások száma

A cikk írásakor Európában jelenleg 791 LNG-töltőállomás található teherautók számára, számuk havonta növekszik. Ez a növekedés az EU és a különböző nemzeti kormányok támogatásának eredménye, amelyek az LNG-t és a bio-LNG-t hatékony eszköznek tekintik a CO2 kibocsátás csökkentésében a logisztikai és szállítási ágazatban.

A legerősebb növekedés Németországban volt, ahol a kormány 2019 és 2023 között különféle ösztönzőket vezetett be, például a gázüzemű teherautók útdíj-adó alóli kivételét. Ma 196 LNG-állomás van Németországban, míg 2018-ban mindössze három volt. A bio-LNG részesedése Németországban a 2017-es 17%-ról 2024-re 90%-ra nőtt. Olaszországban 170, Spanyolországban 102 és Franciaországban 89 LNG-állomás található.
 

A növekedés nem korlátozódik Európára, Kínában az elmúlt években jelentős elmozdulás tapasztalható a dízelről LNG-hajtású teherautók felé, India pedig követte a példát, és a következő 5-7 évben az ország nehézteherautó-flottájának egyharmadát LNG-re kívánja átalakítani.

 

Hogyan teszi lehetővé a bio-LNG a gázüzemű teherautók számára, hogy kihasználják teljes potenciáljukat? 

Míg egy LNG-vel üzemelő teherautó jellemzően körülbelül 10%-kal kevesebb CO2-kibocsátást tesz lehetővé, mint a szabvány európai dízelegyenértéke (forrástól a kerékig), a csökkenés akár 100%-os is lehet, ha bio-LNG-t használnak HVO-val (hidrogénezett/hidrogénkezelt növényi olaj). Ennek az az oka, hogy a bio-LNG-t fosszilis földgáz helyett nyersanyagból állítják elő, például háztartási hulladékból, mezőgazdasági hulladékból és szennyvízből.

Egyébként a bio-LNG nem különböztethető meg a hagyományos LNG-től, ha teljesítményről van szó. Ugyanaz az infrastruktúra használható a gáztároláshoz, -szállításhoz és -tankoláshoz, az LNG-üzemű teherautók pedig zökkenőmentes váltásra képesek a két üzemmód között. Valójában egyes üzemanyag-vállalatok keverik a két üzemanyagot, például a Shell, aki jelenleg Hollandiában és Németországban kínálja ezt a megoldást. Ez egy pozitív első lépés afelé, hogy a bio-LNG előnyeit minden LNG-felhasználóra kiterjesszük.

Miért növekszik a bio-LNG termelés?

A bio-LNG használatának fő akadálya a nagyüzemi termelés hiánya. Jelenleg az EU-ban korlátozottan áll rendelkezésre, az északi régió kivételével. Norvégiában minden LNG-állomás 100%-ban biogázt használ. Svédországban körülbelül 78% biogáz, és Finnország is ezen az úton halad. Ahogy egyre több LNG-teherautó kerül a piacra, sok nagyobb üzemanyagipari vállalat kezd befektetni a bio-LNG-be Európa többi részén is.
 

Az EU eltökélt aziránt, hogy elérje "Fit For 55" célját, miszerint 2030-ra 55%-kal csökkentse az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását, és csökkentse az orosz fosszilis tüzelőanyagoktól való függőségét, valamint a biometán-termelését 35 milliárd köbméterre (bcm) növelje 2030-ra. 2023-ban a kombinált biometán és biogáz termelés már 22 milliárd köbmétert tesz ki. (Az EU teljes földgázfogyasztása 2023-ban 295 milliárd köbméter volt.)

 

Más cégek is megteszik saját kezdeményezéseiket. Az St1 Biokraft jelenleg 12 bio-LNG-gyártó üzemet üzemeltet Svédországban és Norvégiában, és továbbiak is építés alatt állnak. A Titan jelenleg építi a világ legnagyobb bio-LNG üzemét Amszterdam kikötőjében, amely várhatóan 2025-ben kezdi meg a termelést. A Nordsol és a Prodeval egy új bio-LNG-gyártó üzemet épít Portugáliában. Összességében 2027-re 105 bio-LNG üzem fog működni Európában, amelyek együttes termelési kapacitása évi 13,1 TWh lesz.

 

Ahogy egyre több üzemanyagtöltő állomás nyílik, az LNG egyre több szállítmányozó számára válik életképes alternatívává. Ez lehetővé teszi számukra, hogy rövid távon azonnal csökkentsék a CO2-kibocsátást, a bio-LNG aránynövekedése pedig hosszú távon lehetővé teszi számukra a nettó nulla CO2-kibocsátás elérését.

 

Ha többet szeretne megtudni a bio-LNG és gázüzemű teherautókról, akkor tekintse meg az alábbi cikkeket: