Sok vállalkozás számára még mindig akadályt jelenthet az akkumulátoros elektromos teherautók vételára. A jó hír az, hogy többféle módszer létezik a költségek csökkentésére és az elektromos teherautók megfizethetőbbé tételére.
Bár az elektromos teherautók bekerülési költsége várhatóan tovább csökken majd, a valóság azonban az, hogy sok vállalkozás számára még mindig jelentős az árkülönbség a dízelmotoros teherautókhoz képest. Az is fontos azonban, hogy ne csak a vételárra koncentráljunk.
Vannak más tényezők is, amelyek befolyásolják az elektromos teherautók költséghatékonyságát, és vannak olyan dolgok, amelyeket egy vállalkozás megtehet hogy gazdaságilag életképes megoldást jelentsenek.
1. Kiszámolta a teljes birtoklási költséget (TCO)?
Első lépésként meg kell határozni az elektromos teherautó valós birtoklási összköltségét. Az egyik legnagyobb előny az üzemanyag-megtakarítás; a gázolaj és az elektromos áram piaci árától függően ezek a költségmegtakarítások önmagukban érvényteleníthetik a magasabb vételárat. Általánosságban elmondható, hogy minél nagyobb a teherautó futásteljesítménye, annál pozitívabb lesz a birtoklási összköltségre gyakorolt hatása.
Ráadásul míg az elektromos és dízel teherautók szerviz- és karbantartási költségei jelenleg egyenrangúak, hosszú távon az elektromos járműveknél várhatóan csökkenni fognak. Ennek az az oka, hogy az elektromos hajtásláncok kevesebb mozgó alkatrészből állnak a belső égésű motorokhoz képest, ami azt jelenti, hogy kevesebb alkatrészkopással kell számolni.
„Amikor kiszámolja egy elektromos teherautó teljes birtoklási összköltségét, könnyen meglephet azon, hogy egy elektromos teherautó mennyire életképes jövőbeni megoldást jelent a vállalkozása számára” – mondta el Johan Larsson, a Volvo Trucks elektromobilitásért felelős üzletfejlesztési alelnöke. „Még ha jelenleg nem is költséghatékony, a birtoklási összköltség számításhoz használt paraméterek folyamatosan javulnak az elektromos teherautók esetében.”
Tudjon meg többet arról, hogyan változtatják meg az alternatív üzemanyagok a teherautók birtoklási összköltségét.
2. Vannak-e olyan adókedvezmények vagy állami ösztönzők, amelyeket igénybe vehet?
Sok országban a kormányok ösztönzőleg pályázatokat és támogatásokat kínálnak, hogy segítsék a vállalkozásokat elektromos teherautókba való befektetéseikben. Például a francia kormány ökológiai bónuszokat kínál, hogy ösztönözze az elektromos járművek vásárlását. Az ausztrál kormány Future Fuels Fund programja kibővült a távolsági és nehéz járművek villamosítását segítő támogatásokkal.
Más országokban a kormányok ehelyett CO2-alapú úthasználati díjak bevezetésével büntetik a fosszilis tüzelőanyagokat, ilyen például Németország frissített MAUT útdíjrendszere. Számos más EU-tagország követi példáját a CO2 útdíjjal.
„Az ösztönzők hasznosak a piacokon a villamosítási út elején, mert segíthetik az eseményeket a megfelelő irányba terelni” – mondta Johan. „Ahogy azonban a volumenek növekednek, a kormányok valószínűleg az adóalapú megoldások felé fordulnak majd, amelyek büntetik a fosszilis tüzelőanyagok használatát. Akárhogy is, az ilyen típusú kezdeményezések hozzájárulnak ahhoz, hogy az elektromos teherautók költséghatékonyabbak legyenek a dízelhez képest."
A dízelről az elektromosra való átállás számos gazdasági elemet megváltoztat a teherautó-tulajdonlásban, ami a finanszírozási lehetőségeket is érinti.
Egy tapasztalt pénzügyi szolgáltató segíthet eligazodni az elektromos teherautók tulajdonlásának bonyolult útvesztőjében. A hagyományos finanszírozási vagy lízingelési lehetőségektől a rugalmasabb szolgáltatási modellekig többféle módon is beszerezhet olyan elektromos teherautókat, amelyek a legjobban illeszkednek vállalkozásához. Ezenkívül egy hozzáértő partnerrel való együttműködés biztosítja, hogy minden elérhető állami inszentív beépüljön a finanszírozási csomagjába, és támogatást kapjon a töltési infrastruktúrához és az elektromos járművek egyéb sajátos szükségleteihez.
Tudjon meg többet a Volvo Financial Services elektromobilitási megoldásairól.
Mivel sok fuvarozó cégnek és fuvarozónak hasonló kihívásokkal kell szembenéznie, talán van lehetőség együttműködésre a megoldások kidolgozásában? Egyes esetekben a versengő vállalatok közösen fektettek be a töltési csomópontokba, hogy megosszák a beruházási költségeket.
Például a holland fuvarozási vállalat, a Millenaar & van Schaik két töltőállomásba fektetett be: az egyik a saját telephelyén, a másik pedig az egyik projekthelyszínén található, ügyfele pedig befektetett a WattHubba, amely a világ legnagyobb gyorstöltőállomása teherautók számára. Ez lehetővé teszi járművezetői számára, hogy garantált töltőhelyeket foglalhassanak, akár 250 kW-os töltési sebességgel, ráadásul 100%-ban fenntartható módon megtermelt villamos energia felhasználásával.
Más vállalatok is képesek voltak együttműködni a helyi energiaszolgáltatókkal, hogy megállapodásokat köthessenek a csökkentett és/vagy rögzített villamosenergia-költségek kapcsán.
Sok piacon az elektromos teherautó-flotta hatalmas versenyelőnyt jelent. A közbeszerzési pályázatok és a közlekedési nagyvásárlók egyre gyakrabban igényelnek zéró kibocsátású szállítást, és ez óriási lehetőséget jelent. Például a H. van Wijk Transport akkor kezdett áttérni az elektromos teherautókra, amikor látta, hogy egyre nagyobb az igény a zéró károsanyag-kibocsátású szállításra, és röviddel ezután meg is nyert egy nagy tendert Amszterdam város önkormányzatával.
Az elektromos teherautók a világ városaiban egyre több alacsony kibocsátású (LEZ) és nulla kibocsátású zónában (ZEZ) is használhatók. A becslések szerint több mint 500 LEZ lesz Európában 2025-re. Eközben sok város azt tervezi, hogy betiltja a gázolajat központjaiban, köztük Stockholmban, Párizsban, Athénban, Madridban és Londonban.
"Az elektromos járművek hozzáférhetnek olyan területekhez és olyan feladatokat hajthatnak végre, amelyeket egyre inkább elzárnak a hagyományos dízel teherautóktól" - mondta Johan. „Használhatóak lakott területeken és alacsony zajkibocsátást engedélyező területeken, valamint éjszakai kiszállításra is. Ha Ön az elektromos flotta korai bevezetői közé tartozik, akkor jó helyzetben van ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozza ki ezekből az új lehetőségekből.”
Tudjon meg többet az elektromos teherautókról és arról, hogyan lehet a legjobban hasznosítani őket vállalkozása számára: