A 2050-re a karbonsemlegességet elérő törekvése részeként az EU 2024 májusában frissítette a nehéz teherautókra vonatkozó CO2-szabványait. A legújabb módosítások célja, hogy felgyorsítsák az alacsony és nulla károsanyag-kibocsátású járművek fejlesztési ütemét, és a gyártókat, mind a teherautó-tulajdonosokat is érinti.
Az EU CO2-szabványait eredetileg 2019-ben vezették be, majd 2024 májusában felülvizsgálták őket az EU Fit for 55 stratégiája részeként, amely az üvegházhatású gázok kibocsátásának legalább 55%-os csökkentésé irányozza lő 2030-ig (és végső soron a klímasemlegesség elérését 2050-re).
A felülvizsgált szabvány legjelentősebb változása az, hogy a nehéz tehergépjárművek 2030-as kibocsátáscsökkentési célját -30%-ról -43%-ra emelték (a 2019-es szinthez képest).
Új célokat is bevezettek, beleértve a 65%-os csökkentést 2035-re és 90%-os csökkentést 2040-re. Az eredeti cél, hogy 2025-re 15%-kal legyen alacsonyabb a kibocsátás továbbra is érvényben marad.
Az EU új CO2 csökkentési céljai a nehéz tehergépjárművek számára
A VECTO, az EU által a CO2-kibocsátás és üzemanyag-fogyasztás számszerűsítésére kifejlesztett szimulációs szoftver továbbra is használható lesz az értékek és a kibocsátási osztályok kiszámításához az összes jármű esetében. Ez az EU CO2-céljainak elérése irányába tett előrehaladás nyomon követésére és mérésére is használható.
Ezenkívül a felülvizsgált CO2 szabványok mostantól a járművek szélesebb körére vonatkoznak, beleértve a 6x4-es és 8x4-es konfigurációkat is, valamint a 7,4 és 16 tonna közötti 4x2-es konfigurációjúakat is. A pótkocsikra is vonatkozni fognak, mivel ezek hatással vannak a jármű üzemanyag-fogyasztására.
„Ezeknek a változtatásoknak az a célja, hogy valóban felgyorsítsák a nehéz járművek CO2-kibocsátásának csökkentését, a 2050-es célt szem előtt tartva” – mondja el Ylva Dalerstedt, a távolsági szállítási szegmens menedzsere a Volvo Trucksnál.
„A legnagyobb hatást továbbra is a teherautó-gyártók gyakorolják, akiknek még többet kell befektetniük az alacsony és zéró károsanyag-kibocsátású technológiák fejlesztésébe. És ezek a változtatások a pótkocsigyártókra is hatással lesznek."
A teherautó-tulajdonosok egy új teherautó vásárlásakor tágabb választékra számíthatnak, és több lehetőséget kapnak majd saját környezeti hatásuk csökkentésére.”
Az EU CO2-szabványai a teherautó-gyártókat célozzák, és ennek megfelelően az ő felelősségük lesz az alacsony és zéró károsanyag-kibocsátású járművek fejlesztése az új célok elérése érdekében.
A teherautó-tulajdonosok számára a legnagyobb hatást az egyre alacsonyabb CO2-lábnyomú új járművek, valamint a zéró kibocsátású teherautók szélesebb választéka jelenti majd. Ugyanakkor a teherautó-gyártóknak fokozatosan ki kell vonniuk a CO2 lábnyomokat negatívan befolyásoló járműveket és funkciókat.
„Nemcsak az új hajtásláncok aránya növekszik majd, de a hagyományos belső égésű motoroknak is hatékonyabbá kell válniuk, ha a gyártók el akarják érni az új célokat” – mondja Ylva. „Az ügyfelek számára ez alacsonyabb energiafogyasztást és pénzügyi megtakarításokat jelent majd. Segít megtakarítani a CO2-kibocsátással kapcsolatos adókat és útdíjakat is, míg a jó VECTO-értékelés növelheti a jármű használtpiaci értékét.”
Ez a teherautó-tulajdonosokat fontos döntési lehetőségeket elé állítja majd abban a tekintetben, hogy továbbra is a hagyományos hajtásláncokba fektetnek be, vagy új technológiák – például akkumulátoros-elektromos járművek vagy gázüzemű teherautók – lehetőségeit fedezik majd fel.
Sok vállalkozásnak egyre inkább pontos jelentést kell készítenie saját CO2 kibocsátásáról. Egyes esetekben ezek az igények saját ügyfeleiktől, de a kormányoktól és a hatóságoktól is származnak.
Például az EU Vállalati fenntarthatósági jelentésekről szóló irányelve (CSRD), amely 2023 januárja óta hatályos, azt jelenti, hogy az EU-ban működő összes nagyvállalatnak törvényi kötelezettsége, hogy jelentést tegyen a fenntarthatósági teljesítményéről.
Míg azonban a VECTO-minősítések segíthetik a vállalatokat a csökkentett éghajlati hatású járművek vásárlása felé, maga az eszköz nem tud közvetlenül hozzájárulni a fenntarthatósági jelentésekhez vagy a CSRD-követelmények teljesítéséhez.
"A VECTO szimulációk és mérések kombinációján alapul, és nem pontos CO2 lábnyom" - mondja Ylva. „Ehhez figyelembe kell vennie a jármű tényleges futásteljesítményét és üzemanyag-fogyasztását. És meg kell jegyezni, hogy vannak más tényezők is, amelyek befolyásolják a jármű CO2 lábnyomát, például a vezető és az energiatermelés éghajlati hatása. Ezeket a tényezőket a VECTO szimulációi nem fedik le."
Alternatív megoldásként számos telematikai és digitális szolgáltatás áll rendelkezésre, amelyek képesek pontosan és valós időben mérni a járművek energiafogyasztását és CO2-kibocsátását.
Új teherautó vásárlásakor az életciklus-értékelés (LCA) kiszámítása segít megmutatni annak teljes klímahatását, beleértve a teherautó gyártásából és energiaforrásának előállításából származó kibocsátásokat is.
A fent említett témákkal kapcsolatosan érdekesek lehetnek még az Ön számára:
A Vehicle Energy Consumption Calculation Tool (A járművek energiafogyasztásának kiszámítására szolgáló eszköz – VECTO) 2019-ben lépett hatályba az EU eredeti CO2-jogszabályának részeként. Ennek célja hogy a gyártótól kapott adatok alapján bármely adott teherautó-kombináció CO2-kibocsátását és üzemanyag-fogyasztását szimulálja. 2019. január 1-jétől minden új, az EU-ban értékesített, 3500 kg-nál nagyobb össztömegű teherautónak rendelkeznie kell a VECTO által készített, hitelesített CO2- és üzemanyag-fogyasztási nyilatkozattal.