Trucks

Ylva Dalerstedt
2023-02-22
Fenntarthatóság Üzemanyag-megtakarítás
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

Mi az a VECTO, és hogyan hat az Ön teherautós cégére?

Az elkövetkező években a Vehicle Energy Consumption Calculation Toolnak nevezett eszköz, azaz a VECTO fontos szerepet fog játszani a teherautók unióbeli CO2-kibocsátásának csökkentésében. Hatása már most tetten érhető az üzemanyag-hatékonyabb teherautók fejlesztésében, ami világszerte előnyökkel jár a teherautó-tulajdonosok számára.

A VECTO-t az EU CO2-tárgyú jogszabálya (a 2019/1242-es EU-rendelet) vezette be 2019-ben, amely már abban az évben életbe is lépett. Az eszköz lényegében egy olyan szoftver, amely a gyártótól kapott adatok alapján bármely adott teherautó-kombináció CO2-kibocsátását és üzemanyag-fogyasztását szimulálja. A figyelembe vett adatok magukban foglalhatnak járműspecifikációkat, rakományokat, üzemanyagokat és útvonalakat. 2019. január 1-jétől minden új, az EU-ban értékesített, 3500 kg-nál nagyobb össztömegű tehergépkocsinak rendelkeznie kell a VECTO által készített, hitelesített CO2- és üzemanyag-fogyasztási nyilatkozattal.



A nehézgépjárművek CO2-kibocsátására vonatkozó jelenlegi uniós szabályozás 2025-ig 15%-os, 2030-ig pedig 30%-os csökkentést ír elő a 2019-es szinthez képest. Az Európai Bizottság 2023 februárjában javaslatot tett közzé, amelyben magasabb százalékos arányokat követel. Ezeket még nem fogadták el uniós jogszabályként, és az uniós intézmények még mindig tárgyalnak róluk. A VECTO szerepe az, hogy szabványosított eszközt kínáljon az egyes tehergépkocsi-gyártók CO2-kibocsátás-csökkentés terén elért előrehaladásának nyomon követésére, és biztosítsa az uniós előírások betartását.


Milyen hatással van a VECTO a teherautó-tulajdonosokra?

Mivel a VECTO elsősorban a tehergépkocsi-gyártóknak szól, alapjában nincs közvetlen hatással a tehergépkocsi-tulajdonosokra és a fuvarozó cégekre. Közvetett hatása ugyanakkor jelentős volt, mivel ösztönzi az üzemanyag-hatékonyabb járművek és szolgáltatások fejlesztését. Például egy független teszt nemrégiben kimutatta, hogy egyes teherautó-modellek már 18%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint ugyanabban a tesztben mindössze négy évvel ezelőtt.

„Csak az elmúlt néhány évben hatalmas előrelépést értünk el teherautóink üzemanyag-hatékonyabbá tételének terén, és ez részben annak köszönhető, hogy van egy olyan eszközünk, mint a VECTO” – mondja Ylva Dalerstedt, a Volvo Trucks távolsági fuvarozási szegmensének vezetője. „Az eredmény nemcsak az EU-t hozza közelebb a párizsi megállapodásban vállalt kötelezettségeinek teljesítéséhez, hanem a közlekedési vállalatoknak is segít saját CO2-csökkentési céljaik elérésében, valamint az üzemanyagköltségek megtakarításában.”

A VECTO nemcsak az EU-t hozza közelebb a párizsi megállapodásban vállalt kötelezettségeinek teljesítéséhez, hanem a közlekedési vállalatoknak is segít saját CO2-céljaik teljesítésében, valamint az üzemanyagköltségek megtakarításában.

Meg kell jegyezni, hogy a VECTO egy szimulált üzemanyag-fogyasztási értéket ad eredményül adott terhelés és konkrét útvonalak alapján, azonban a tényleges üzemanyag-fogyasztás még tovább javítható például a járművezetők képzésével és intelligens szoftveres megoldásokkal – olyan tényezőkkel, amelyek még nincsenek teljesen integrálva a VECTO-ba.

Figyelembe véve, hogy a VECTO egy szimulációt, és nem a teljes képet nyújtja, a tehergépkocsi-tulajdonosok és a fuvarozó cégek a nyilatkozatok segítségével összehasonlíthatják a különböző tehergépkocsi-specifikációkat az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás tekintetében."„Vannak cégek, amelyek azért tekintik értékesnek a nyilatkozatokat, mert átláthatóságot biztosítanak, és lehetővé teszik számukra a tényeken alapuló összehasonlítást” – mondja Ylva. „Ha tehát valóban érdekli Önt a CO2-kibocsátás vagy az üzemanyag-fogyasztás csökkentése, a VECTO és az általa biztosított nyilatkozatok jó eszközt jelenthetnek a megalapozottabb döntések meghozatalához.”

Mi a következő lépés?

2021-ben az EU közzétette első jelentését, amely a VECTO első évének eredményein alapul, és a 2019-ben gyártott tehergépjárművekre vonatkozik. Ez rögzítette Európa nehéztehergépjármű-flottájának állapotát a tárgyévre vonatkozóan, és meghatározta a jövőbeli csökkentési célok kiindulópontját. Most a gyártókon a sor, hogy csökkentsék kibocsátásukat, és 2025-ig elérjék az EU 15%-os csökkentési célját.

„A VECTO-val minden teherautó-gyártó egyetlen közös eszközzel és módszertannal rendelkezik CO2-lábnyomának megállapítására és az éghajlati célok elérése felé tett előrehaladás nyomon követésére” – mondja Ylva. „Mérnökeink és termékfejlesztő csapataink számára a járműveink VECTO-értékeinek csökkentése hatalmas motivációt és kézzelfogható célt képvisel, amiért dolgozhatnak.”

A VECTO-val minden teherautó-gyártó egyetlen közös eszközzel és módszertannal rendelkezik CO2-lábnyomának megállapítására és az éghajlati célok elérése felé tett előrehaladás nyomon követésére.

Az EU 2025-re kitűzött 15%-os CO2-csökkentési célja gyorsan közeledik, a VECTO jelentősége a nehéz teherautó-gyártók számára tehát csak nőni fog, és a következő években a teherautó-tulajdonosok még üzemanyag-hatékonyabb tehergépkocsik megjelenésére számíthatnak a piacon.

A VECTO-val kapcsolatos további információkért látogassa meg az Európai Bizottság honlapját, ahol megtalálja az alábbiakat:

  • A teljes rendelet dokumentációja
  • Gyakran feltett kérdések
  • A szimuláció működésének részletes leírása