Trucks

×

A teherautók valódi éghajlati hatásának kiszámítása

| 3 perc | 3 perc
Az Ön működési területén leginkább fenntartható jármű kiválasztása nem mindig magától értetődő, de életciklus-elemzéssel (LCA) jóval egyszerűbb lehet. Ennek az az oka, hogy az LCA olyan holisztikus képet hoz létre, amely a jármű teljes élettartama során figyelembe veszi környezeti hatásokat.

A járművek környezeti lábnyoma nem korlátozódik az elfogyasztott üzemanyagra, hanem számos más tényezőre is kiterjed a gyártás során felhasznált nyersanyagok kitermelésétől egészen a forgalomból való végleges kivonásig. Ön kizárólag az életciklus-elemzés (LCA) elvégzése után fogja látni egy adott jármű teljes éghajlati hatását.
 

A károsanyag-kibocsátás háttere
Az életciklus-elemzés értékét jól szemléltetik a lítiumion-akkumulátorok környezeti hatásaival kapcsolatos közelmúltbeli aggodalmak. Az akkumulátorcellák gyártási folyamata rendkívül energiaigényes, így az elektromos járművek gyártása által okozott éghajlati hatás lényegesen nagyobb, mint dízelüzemű társaiké. 

A teljes életciklus-elemzést tekintve azonban a kettő között elhanyagolható a különbség. Különösen a dízelüzemű járművek esetében, amelyek üzembe helyezésükkor jóval több CO2-t bocsátanak ki. Ha az elektromos teherautók megújuló forrásból előállított villamos energiával működnek, akkor éghajlati hatásuk már egy év elteltével kisebb lesz a dízelüzemű teherautókhoz képest.

 

Alkalmazkodás a változó világhoz
Az életciklus-elemzés során figyelembe vett változók közül több is folyamatosan módosul. Léteznek olyan ösztönző programok, amelyek arra törekszenek, hogy az akkumulátorcellák gyártása kevesebb szén-dioxid-kibocsátással járjon, valamint olyan különböző kezdeményezések, amelyek célja, hogy a régi akkumulátorok második esélyt kapjanak. Ezek mindegyike befolyásolni tudja az elektromos teherautók általános környezeti hatását.

Az energiaforrás jelentős tényező a járművek életciklus-elemzése szempontjából. Egy példa: az elektromos teherautók éghajlati hatása nagymértékben különbözik, ha szénből előállított villamos energiával, nem pedig megújuló üzemanyaggal, például víz-, nap- vagy szélenergiával üzemelnek.

 

A megújuló forrásokból származó villamos energiával üzemelő elektromos teherautók életciklus-elemzése igen csekély éghajlati hatást fog kimutatni.

A szállítási ágazat átalakítása tehát nagymértékben része az energiaátalakításnak. Azáltal, hogy a megújuló üzemanyagok egyre nagyobb mértékben válnak elérhetővé, egyre többen tudják majd kihasználni az elektromos teherautókkal járó éghajlati előnyöket. És ez a jövőben a hidrogénes teherautókra is érvényes lesz.

A kérdés tisztázása érdekében és útmutatásként a Volvo Trucks környezetilábnyom-kalkulátort készített, amely online érhető el. Eleinte ezt az eszközt és az ismereteinket használtuk fel arra, hogy célokat és stratégiákat tűzzünk ki az új teherautók fejlesztéséhez. Ez továbbra is így van, de most szeretnénk is megosztani, hogy végigvezessük ügyfeleinket a számukra elérhető különböző alternatívákon és technológiákon, és így megtalálják a számukra legmegfelelőbb megoldást.

Az életciklus-elemzés tulajdonképpen egy véget nem érő folyamat, amelynek egyik legfontosabb tényezőjét az ügyfél saját körülményei és igényei jelentik. Ha a biogáz könnyen elérhető Önnek, akkor egy gázüzemű teherautó kiváló választás lehet, de ha Ön egy megújuló árammal rendelkező országban él, ahol vannak töltőállomások, akkor egy akkumulátoros elektromos teherautó lehet a legjobb megoldás. Kalkulátorunk segítségével Ön érdemben összevetheti és észreveheti a fejlesztéseket és a jövőben megtehető lépéseket is.


Próbálja ki a Volvo Trucks környezetilábnyom-kalkulátorát.

Kapcsolódó hírek