Az üzemanyag- és energiatakarékosság mindig is kiemelt fontosságú szempont volt, és az is marad a teherautó-tulajdonosok számára. Függetlenül attól, hogy a teherautó dízel-, elektromos vagy gázüzemű, a Volvo Trucks figyelmének középpontjában mindig az áll, hogy hatékonyabbá tegye járműveit. Ez alól a márka legújabb nehézkategóriás tehergépjármű-családja sem kivétel.
Mivel az üzemanyag jellemzően a teherautók működési költségeinek mintegy 20-25%-át teszi ki, nem csoda, hogy az üzemanyag-hatékonyság az egész iparágban központi szerepet játszik a jövedelmezőség szempontjából. Az elektromobilitásra történő átállás eredményeként a fokozott energiahatékonyság nagyobb hatótávolságot és termelékenységet jelent. Ennek megfelelően már régóta a Volvo Trucks kutatás-fejlesztési tevékenységének középpontjában áll, azaz a márka legújabb nehézkategóriás tehergépjármű-családjánál is tetten érhető.
A teherautó energiateljesítményének egyik legfontosabb összetevője az aerodinamika. A Volvo Trucks megközelítésmódja ebben az esetben az, hogy holisztikusan szemléli a jármű egészét, és hosszú távon egyszerre több koncepció fejlesztésén dolgozik, amelyek együttesen egy optimális kialakítást eredményeznek.
Az új aerodinamikai koncepciók közül többet – így például a fülke elején lévő osztott vonalak további tömítéseit, a fellépő zárását és a szűkebb sárvédőíveket – 2022-ben vezették be, mostanra pedig minden piacra és a teljes modellcsaládra kiterjesztették.
„Az új nehézkategóriás tehergépjármű-család esetében több mint egy évtizeden át tartó folyamatos finomhangolás eredménye az, ahogyan a ma látható járművek megszülettek” – meséli Anders Tenstam, a Volvo Trucks aerodinamikai részlegének vezető műszaki szakértője.
„Az intenzív és hatékony virtuális fejlesztés hatására sikerült javítanunk a teherautók formáján és részletein. Ezeket a fejlesztéseket fokozatosan vezettük be, ám mind egy olyan holisztikus terv részét képezik, amely a fejlett mérnöki munkában gyökerezik, és amely több éven át zajlott azzal a céllal, hogy az energiahatékonyság szempontjából a lehető legjobb járművet hozzuk létre ügyfeleink számára.”
Az új aerodinamikai kialakítás egy több mint egy évtizeden át tartó folyamatos finomhangolás eredménye.
Az aerodinamikát tovább javítja az új kamerás monitorrendszer . Azáltal, hogy az oldalsó tükröket kisebb méretű, szárny alakú kamerákkal váltja ki, a kamerás monitorrendszer jelentősen javítja a légáramlást a teherautó oldalain.
„Mivel a tükör hátoldalának síknak kell lennie, elkerülhetetlen, hogy mögötte hullámzóna alakuljon ki, így az mindig növeli az aerodinamikai veszteségeket” – mondja Mattias Hejdesten, a Volvo Trucks aerodinamikai részlegének vezető műszaki szakértője.
„Ha eltávolítjuk, a légáramlat könnyebben »simul rá« a jármű karosszériájára. A jármű kinyúló orr-része is kisebb lesz, ezáltal pedig tovább csökken a légellenállás. Ez már önmagában hozzájárul az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztáshoz, de ezen felül számos más, korábban végrehajtott aerodinamikai fejlesztést is optimalizál.”
Itt további információ olvasható a kamerás monitorrendszer és a tükrök segítségével való vezetés közötti különbségekről , illetve az új Volvo FH Aero modellcsaládról, amely szintén rendelkezik ugyanazokkal az aerodinamikai fejlesztésekkel.
Mivel a vezetési technika nagymértékben befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást, a Volvo Trucks frissítette az I-See* funkciót, így az mostantól az út kanyarulataira és a domborzati viszonyokra is alkalmazható. A rendszer a térképalapú adatok alapján képes úgy beállítani a teherautó sebességfokozatát, sebességét és motorfékjét, hogy hegyvidéki és kanyargós utakon is a leghatékonyabban haladjon.
„A frissített I-See lényegében azt jelenti, hogy a járművezető gyakorlatilag folyamatosan használhatja a sebességtartó automatikát – mondja Tomas Thuresson, a Volvo Trucks New Offer részlegének kereskedelmi vezetője. – Ezáltal csökkenni tud az üzemanyag-fogyasztás, mivel a sebességtartó automatika azért készült, hogy gazdaságosabb legyen a pedálos vezetéshez képest.”
„Az új nehézkategóriás tehergépjármű-család egy több mint egy évtizeden át tartó folyamatos finomhangolás eredménye. A fejlesztéseket fokozatosan vezettük be, és mindez azzal a céllal történt, hogy az energiahatékonyság szempontjából a lehető legjobb járművet hozzuk létre ügyfeleink számára.”
Az új nehézkategóriás modellcsalád további fejlesztései közé tartoznak a szellőző fékbetétek, amelyek energiát takarítanak meg azáltal, hogy fékezés közben csökkentik a tárcsafékek ellenállását. A gyorsító áttételes I-Shift sebességváltó továbbfejlesztésére egy új gyártási eljárás segítségével került sor, míg a tengelyeken módosították a felhasznált anyagokat – mindkettő elősegíti az energiahatékonyság javulását.
A legnagyobb üzemanyag-megtakarítási potenciál azonban abban rejlik, ha ezek a frissítések, javítások és funkciók egy csomagban egyesülnek. Az is fontos, hogy olyan hagyományos üzemanyag-takarékossági eszközökkel, például légterelőkkel, sárvédőkkel, tető- és oldalsó levegőterelőkkel, alvázburkolatokkal és dísztárcsákkal együtt alkalmazzuk őket, amelyek kifejezetten rendeltetésszerű használatra készültek.
A Volvo Trucks emellett olyan megoldást is kínál, amely 60 km/h feletti sebességnél automatikusan csökkenti az alváz magasságát, ami további aerodinamikai javulást eredményez. Az egyes funkciók nemcsak önmagukban járulnak hozzá az üzemanyag-megtakarításhoz, hanem a többi funkció üzemanyag-megtakarítási jellemzőit is felerősítik.
„Ez itt az 1 + 1 = 3 esete – mondja Anders. – Ha a jármű elülső részén optimalizáljuk az aerodinamikát, azzal megnöveljük a jármű hátulján végrehajtott fejlesztésekből származó aerodinamikai nyereséget – és megfordítva. Egy jobb légellenállású teherautónak sokkal jobb a szabadon gördülési tehetetlensége egy nagyobb légellenállású teherautóéhoz képest, így az I-See-hez hasonló rendszerek előnyei megsokszorozódnak.”
*Az I-See jelenleg csak dízelüzemű járművekhez érhető el, később azonban gázüzemű és elektromos hajtórendszerekhez is elérhetővé válik.