Trucks

Miért lett még energiatakarékosabb a Volvo Trucks új nehézkategóriás tehergépjármű-családja?

Anders Tenstam Mattias Hejdesten Tomas Thuresson
2024-02-25
Technológia és innováció Üzemanyag-hatékonyság
Authors
Anders Tenstam
Technology Specialist Aerodynamics
Mattias Hejdesten
Senior Engineering Expert Aerodynamics.
Tomas Thuresson
A New Offer részleg kereskedelmi vezetője

Az üzemanyag- és energiatakarékosság mindig is kiemelt fontosságú szempont volt, és az is marad a teherautó-tulajdonosok számára. Függetlenül attól, hogy a teherautó dízel-, elektromos vagy gázüzemű, a Volvo Trucks figyelmének középpontjában mindig az áll, hogy hatékonyabbá tegye járműveit. Ez alól a márka legújabb nehézkategóriás tehergépjármű-családja sem kivétel.
  

Mivel az üzemanyag jellemzően a teherautók működési költségeinek mintegy 20-25%-át teszi ki, nem csoda, hogy az üzemanyag-hatékonyság az egész iparágban központi szerepet játszik a jövedelmezőség szempontjából. Az elektromobilitásra történő átállás eredményeként a fokozott energiahatékonyság nagyobb hatótávolságot és termelékenységet jelent. Ennek megfelelően már régóta a Volvo Trucks kutatás-fejlesztési tevékenységének középpontjában áll, azaz a márka legújabb nehézkategóriás tehergépjármű-családjánál is tetten érhető.


 

Hogyan vezetett el egy évtizednyi fejlesztés a legújabb aerodinamikai formatervek megszületéséhez?

A teherautó energiateljesítményének egyik legfontosabb összetevője az aerodinamika. A Volvo Trucks megközelítésmódja ebben az esetben az, hogy holisztikusan szemléli a jármű egészét, és hosszú távon egyszerre több koncepció fejlesztésén dolgozik, amelyek együttesen egy optimális kialakítást eredményeznek.
 

Az új aerodinamikai koncepciók közül többet – így például a fülke elején lévő osztott vonalak további tömítéseit, a fellépő zárását és a szűkebb sárvédőíveket – 2022-ben vezették be, mostanra pedig minden piacra és a teljes modellcsaládra kiterjesztették.
 

„Az új nehézkategóriás tehergépjármű-család esetében több mint egy évtizeden át tartó folyamatos finomhangolás eredménye az, ahogyan a ma látható járművek megszülettek” – meséli Anders Tenstam, a Volvo Trucks aerodinamikai részlegének vezető műszaki szakértője.

„Az intenzív és hatékony virtuális fejlesztés hatására sikerült javítanunk a teherautók formáján és részletein. Ezeket a fejlesztéseket fokozatosan vezettük be, ám mind egy olyan holisztikus terv részét képezik, amely a fejlett mérnöki munkában gyökerezik, és amely több éven át zajlott azzal a céllal, hogy az energiahatékonyság szempontjából a lehető legjobb járművet hozzuk létre ügyfeleink számára.”

Az új aerodinamikai kialakítás egy több mint egy évtizeden át tartó folyamatos finomhangolás eredménye.

Az aerodinamikát tovább javítja az új kamerás monitorrendszer . Azáltal, hogy az oldalsó tükröket kisebb méretű, szárny alakú kamerákkal váltja ki, a kamerás monitorrendszer jelentősen javítja a légáramlást a teherautó oldalain.


„Mivel a tükör hátoldalának síknak kell lennie, elkerülhetetlen, hogy mögötte hullámzóna alakuljon ki, így az mindig növeli az aerodinamikai veszteségeket” – mondja Mattias Hejdesten, a Volvo Trucks aerodinamikai részlegének vezető műszaki szakértője.
 

„Ha eltávolítjuk, a légáramlat könnyebben »simul rá« a jármű karosszériájára. A jármű kinyúló orr-része is kisebb lesz, ezáltal pedig tovább csökken a légellenállás. Ez már önmagában hozzájárul az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztáshoz, de ezen felül számos más, korábban végrehajtott aerodinamikai fejlesztést is optimalizál.”
 

Itt további információ olvasható a kamerás monitorrendszer és a tükrök segítségével való vezetés közötti különbségekről , illetve az új Volvo FH Aero modellcsaládról, amely szintén rendelkezik ugyanazokkal az aerodinamikai fejlesztésekkel. 

 

Mivel tudnak hozzájárulni a szoftverek az energiamegtakarításhoz?

Mivel a vezetési technika nagymértékben befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást, a Volvo Trucks frissítette az I-See* funkciót, így az mostantól az út kanyarulataira és a domborzati viszonyokra is alkalmazható. A rendszer a térképalapú adatok alapján képes úgy beállítani a teherautó sebességfokozatát, sebességét és motorfékjét, hogy hegyvidéki és kanyargós utakon is a leghatékonyabban haladjon.  
 

„A frissített I-See lényegében azt jelenti, hogy a járművezető gyakorlatilag folyamatosan használhatja a sebességtartó automatikát – mondja Tomas Thuresson, a Volvo Trucks New Offer részlegének kereskedelmi vezetője. – Ezáltal csökkenni tud az üzemanyag-fogyasztás, mivel a sebességtartó automatika azért készült, hogy gazdaságosabb legyen a pedálos vezetéshez képest.”

„Az új nehézkategóriás tehergépjármű-család egy több mint egy évtizeden át tartó folyamatos finomhangolás eredménye. A fejlesztéseket fokozatosan vezettük be, és mindez azzal a céllal történt, hogy az energiahatékonyság szempontjából a lehető legjobb járművet hozzuk létre ügyfeleink számára.”

Miért érhet többet egy teljes körű üzemanyag-takarékossági csomag az egyes részeinek összegénél?

Az új nehézkategóriás modellcsalád további fejlesztései közé tartoznak a szellőző fékbetétek, amelyek energiát takarítanak meg azáltal, hogy fékezés közben csökkentik a tárcsafékek ellenállását. A gyorsító áttételes I-Shift sebességváltó továbbfejlesztésére egy új gyártási eljárás segítségével került sor, míg a tengelyeken módosították a felhasznált anyagokat – mindkettő elősegíti az energiahatékonyság javulását.
 

A legnagyobb üzemanyag-megtakarítási potenciál azonban abban rejlik, ha ezek a frissítések, javítások és funkciók egy csomagban egyesülnek. Az is fontos, hogy olyan hagyományos üzemanyag-takarékossági eszközökkel, például légterelőkkel, sárvédőkkel, tető- és oldalsó levegőterelőkkel, alvázburkolatokkal és dísztárcsákkal együtt alkalmazzuk őket, amelyek kifejezetten rendeltetésszerű használatra készültek. 

A frissített I-See funkció mostantól az út kanyarulataira és a domborzati viszonyokra is alkalmazható, a járművezetők így hegyvidéki és kanyargós utakon is hatékonyabban tudnak vezetni.

A Volvo Trucks emellett olyan megoldást is kínál, amely 60 km/h feletti sebességnél automatikusan csökkenti az alváz magasságát, ami további aerodinamikai javulást eredményez. Az egyes funkciók nemcsak önmagukban járulnak hozzá az üzemanyag-megtakarításhoz, hanem a többi funkció üzemanyag-megtakarítási jellemzőit is felerősítik.
 

„Ez itt az 1 + 1 = 3 esete – mondja Anders. – Ha a jármű elülső részén optimalizáljuk az aerodinamikát, azzal megnöveljük a jármű hátulján végrehajtott fejlesztésekből származó aerodinamikai nyereséget – és megfordítva. Egy jobb légellenállású teherautónak sokkal jobb a szabadon gördülési tehetetlensége egy nagyobb légellenállású teherautóéhoz képest, így az I-See-hez hasonló rendszerek előnyei megsokszorozódnak.”
 

*Az I-See jelenleg csak dízelüzemű járművekhez érhető el, később azonban gázüzemű és elektromos hajtórendszerekhez is elérhetővé válik.

 

 

Többre kíváncsi? Ismerje meg teherautóinkat és azt, hogy miként tudjuk őket az Ön igényeihez igazítani.