Trucks

Gabor Szalo Hanna Degerman
2024-01-18
Technológia és innováció Üzemanyag-hatékonyság
Authors
Gabor Szalo
Senior Engineering Specialist
Hanna Degerman
User Experience Product Planner

A kamerás monitorrendszer és a tükrök segítségével történő vezetés közötti különbség

Az oldalsó tükrökkel rendelkező teherautók vezetése mindig is olyan volt, amit a járművezetők természetesnek vettek. Az utóbbi években azonban több gyártó is elkezdett helyettük kamerás monitorrendszereket kínálni. Kérdés azonban, hogy ez mikor és hol lehet hasznos, illetve mik a kamerák előnyei és hátrányai a tükrökkel szemben.

2016-ban az Egyesült Nemzetek Szervezete elfogadott egy olyan szabályozást, amely lehetővé tette, hogy a tükrök helyébe kamerás monitorrendszerek lépjenek. Ennek egyik előnye az volt, hogy javult az úgynevezett közvetlen, azaz a vezető szemszögéből történő kilátás, vagyis az, ami tükrök és kamerák nélkül is látható.

Az Európai Bizottság becslései szerint a hamarosan életbe lépő általános járműbiztonsági rendelet csökkenteni fogja a balesetek számát, és 2038-ig remélhetőleg több mint 25 000 ember életét menti meg, valamint legalább 140 000 súlyos személyi sérülést előz meg. A kamerás monitorrendszerek hozzájárulhatnak ezeknek a számoknak az eléréséhez, mivel javítják a közvetlen kilátás minőségét – a kamerás monitorrendszerek fejlesztésének fő oka azonban a jobb aerodinamika, valamint az üzemanyag- és szén-dioxid-kibocsátás megtakarításának lehetősége.


„Mindenki javítani akar az üzemanyag- vagy energiafogyasztásán, és a tükrök miatti kisebb légellenállás révén a vékonyabb kameraegységek akár 1,5%-kal* is javíthatják az energiahatékonyságot. De az is fontos, hogy melyik megoldás illik az ügyfélhez, és javítja a vezetési élményt” – mondja Szaló Gábor, a Volvo Trucks láthatóságért felelős vezető mérnöki szakértője.

Az oldalsó tükrök helyett kamerákkal felszerelt első teherautó 2019-ben jelent meg, a technikai lehetőségek pedig azóta is rohamosan fejlődnek. Több gyártó is piacra dobott már kamerás monitorrendszerrel felszerelt teherautókat, a jövőbeli jogszabályok eredményezte ösztönzés pedig felgyorsítja ezt a folyamatot. 2029-re az európai általános járműbiztonsági rendelet (GSR) minden újonnan regisztrált teherautó esetében közvetlen kilátási követelményeket vezet be, hogy minimálisra csökkentse a holttereket, és javítsa azt, amit a járművezetők közvetlenül a járművükből láthatnak.

Ha félretesszük a műszaki fejlesztéseket és a hamarosan bevezetésre kerülő jogszabályokat, kimondhatjuk, hogy a tükrök helyett kamerákkal történő vezetésnek potenciáljai és előnyei, valamint nehézségei és korlátai is vannak. Íme néhány megfontolandó szempont:

 

A kamerás monitorrendszerrel való vezetés előnyei az oldalsó tükrökhöz képest

 

Aerodinamika:

  • A teherautó aerodinamikája egyike azoknak a tényezőknek, amelyek a legnagyobb közvetlen hatást fejtik ki az üzemanyag-hatékonyságra és ezáltal a környezetre is. Mivel a kamerás monitorrendszerek csökkentik a légellenállás hatását a hagyományos oldalsó tükrökhöz képest, mind az üzemanyag-, mind az energiafogyasztást csökkentik.

Kilátás és biztonság:

  • Kamera esetén nincsenek fizikai tükrök, amelyek kitakarnák a látóteret. Éppen ezért jó hasznát lehet venni összetett közlekedési helyzetekben: például amikor veszélyeztetett úthasználók tartózkodnak a teherautó közelében, vagy körforgalomban, ahol a tükrök zavarhatják a kilátást.
  • A kamerák automatikus vagy manuális pásztázás funkcióval is rendelkezhetnek, hogy követni tudják a pótkocsi mozgását, illetve tolatáskor is használhatók legyenek. Ezek olyan digitális előnyök, amelyeket oldalsó tükrökkel nem lehet kihasználni.
  • A (sávváltáskor megjelenő) beépített referenciavonalak a digitális támogatás másik formájának tekinthetők a kamerás monitorrendszer esetében.
  • A hagyományos domború tükröknél a tükör sugara miatt észlelhető némi képtorzulás. A kamerás monitorrendszer esetében lehetőség van a képtorzulás korrigálására, így a járművezetők a valóságnak jobban megfelelő képet láthatnak.
  • Amikor a járművezető alszik, a kamerás monitorrendszer révén a felügyeleti funkciók továbbra is rendelkezésre állhatnak. Ez a szolgáltatás a fülkéből, a függönyök lehúzása nélkül is aktiválható.
     

Időjárás és sötétség:

  • A kamera általában jobb látási viszonyokat biztosít esőben, mivel a lencsét jobban védi a kamerakonzol. De talán még ennél is fontosabb, hogy a képernyő a vezetőfülkében található, ami javítja a látási viszonyokat ahhoz képest, amikor az ablakra és magára a tükörre is ráesik az eső.
  • A kamera lencséjét egyszerűbb tisztán tartani, mint egy hagyományos, nagyobb üvegfelületű tükröt. A kamera ráadásul általában magasabban helyezkedik el a teherautó külső részén, így kevésbé koszolódik el.
  • Sötétben a kamerák a tükrökhöz képest jobb látási viszonyokat, valamint jobb éjszakai képet biztosítanak, mivel gyenge fényviszonyok között is képesek a működésre.
     

Jogi megfelelés:

  • Amint arról korábban szó esett, mivel az általános járműbiztonsági rendelet (GSR, 1929) jogi követelményeket támaszt a közvetlen kilátásra vonatkozóan, a kamerás monitorrendszer előnyösebb megoldás lehet.
  • 2024-től a Londonon áthaladó, 12 tonnánál nagyobb tömegű járműveknek háromcsillagos minősítéssel kell rendelkezniük (az alapján, ami a fülkeablakokból közvetlenül látható), ellenkező esetben a teherautókat egy sor biztonsági rendszerrel kell felszerelni. Ezáltal a tükröket kiváltó kamerákkal felszerelt teherautók előnyösebb választássá léphetnek elő.

A kamerás monitorrendszerrel való vezetés nehézségei az oldalsó tükrökhöz képest

Látótávolság és biztonság:

  • A tükrök háromdimenziós képet mutatnak, míg a kamerarendszerek kétdimenziósak. Időbe telhet az, hogy megszokjuk a mélységlátást, és képessé váljunk a hátulról érkező járművek távolságának és sebességének felmérésére.
  • A kamera felbontása hátrányt jelenthet a tükrökkel szemben. A tükrök az emberi szemmel azonos élességű képet mutatnak. A kamerák nagy látószögű lencsével és korlátozott felbontású képernyővel rendelkeznek. Ez megnehezítheti a távolság megítélését a járművezetők számára. Ezért fontos tényező lehet a képfelbontás és a képernyőméret megválasztása.
  • A képernyőket a vezetőfülke belsejének megfelelően kell elhelyezni, nehogy újabb holttér keletkezzen. Ez a hagyományos tükröknél kisebb képernyőméretet eredményezhet, ami következésképpen befolyásolja a képernyőn megjelenő tárgyak méretét.
     

Javítás:

  • A kamerás monitorrendszer a képet kezelő számítógépnek megfelelően szenzorokat és képernyőket is tartalmaz. Ha a rendszer esetleg megsérül, a javítása költségesebb lehet. De ez attól függ, hogy melyik alkatrészt kell kicserélni, vagy hogy kiterjed-e rá a szervizszerződés.
     

Vezetési élmény:

  • Egy kétdimenziós képet figyelni a kamera képernyőjén egészen más élmény, mint belenézni egy hagyományos tükörbe. Több járművezető jelenleg a klasszikus oldalsó tükrökkel való vezetéshez van szokva, így ez új vezetési élményt jelent, amihez alkalmazkodni kell.
  • A másik dolog, amit meg kell szokni, és ami még fontosabb, hogy el is kell sajátítani, az a sok technikai beállítás és új funkció. A járművezetőnek ezeket be kell építenie a napi vezetési rutinjába, amikor tanulja a jármű kezelését, valamint a sebesség, a távolságok és a környező területek méretének helyes felmérését.

Mi alapján válasszunk? – Az oldalsó tükrök és a kamerás monitorrendszerek jövője

A kamerás monitorrendszereknek és a hagyományos tükröknek is megvannak az előnyei és hátrányai. Oldalsó tükrökkel és kamerás monitorrendszerrel is más a vezetési élmény, ahogyan alighanem a járművezetők preferenciái is.

Egyes piaci szegmensek szereplői számára könnyebb lehet az alkalmazkodás: a távolsági szállítást végzők például gyorsabban megszokhatják, mint azok, akik sokat vezetnek a városon belül, ahol kiemelten fontos a távolságok újabb és újabb felmérése és a látómélység értékelése, és esetleg többször is kell tolatni.

„A preferenciák eltérőek lehetnek. A kamerák esetében a cél az, hogy a képernyő tartalma a lehető legközelebb legyen a valósághoz, hogy a lehető legjobb vezetési élményt nyújtsa. Egy új járművezető számára a kamerák megléte már alap lehet, és a választás attól is függhet, hogy az illető mennyire nyitott a változásokra és az új digitális megoldásokra vezetés közben” – mondja Hanna Degerman, a Volvo Trucks felhasználói élményekért felelős terméktervezője.

Kjell Brunnström a RISE Research Institutes of Sweden vezető kutatója, és a vizuális észlelés a szakterülete. Úgy véli, hogy a kamerák használata a közeljövőben elterjedtebb és népszerűbb is lehet, de az is hasznos lehet, ha a kamerás monitorrendszerek néhány új szemponttal bővülnek, és ezáltal előnyös választássá válhatnak a közlekedési ágazat minden szereplője és szegmense számára.

„Jelenlegi állapotukban a kamerás monitorrendszerek kisebb látómélységet biztosítanak a hagyományos oldalsó vagy visszapillantó tükrökhöz képest. A RISE és a Volvo Cars** által végzett tanulmányból azonban kiderült, hogy a csökkent mélységérzékelés mérséklése érdekében a kameráknak lehetőleg olyan további, a távolságot és a veszélyes tárgyakat jelző grafikákat kellene megjeleníteniük, amelyek segíthetnek a járművezetőnek a helyes döntések meghozatalában.”

A technológia gyorsan fejlődik ezen a területen. A klasszikus oldalsó tükör és a kamerás monitorrendszer közötti választás az egyéni ízlés, illetve a piaci szegmens függvénye lehet. Értékelni kell az adott vállalat elvárásait, de a jogi megfelelés lehetőségeit is – és talán azt is, hogy a járművezető mennyire kedveli az új vezetési élményeket, és mennyire nyitott rájuk.


*A tényleges energiafogyasztás számos tényezőtől függhet; ilyen például a vezetési sebesség, a sebességtartó automatika használata, a jármű specifikációja, a jármű terhelése, a domborzat, a járművezető vezetési tapasztalata, a jármű karbantartása és az időjárási viszonyok.

 

** Forrás: Zhang, M. és G. Bin: The effect of CMS with AR on driving performance (A CMS és az AR hatása a vezetési teljesítményre), (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers Műszaki Egyetem, M.Sc. disszertáció, 2022, letölthető innen: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469