Trucks

Volvo Trucks
2022-04-11
Technológia és innováció Üzemanyag-hatékonyság
Author
Volvo Trucks

A Volvo FH új aerodinamikai fejlesztései – hogyan készült

A Volvo FH aerodinamikai kialakításának frissítései tovább csökkentik az áramlásleválást és a nyomásellenállást, és ezáltal még több üzemanyagot takarítanak meg a távolsági fuvarozás során.

 

50-60 km/h fölötti sebességnél a légellenállás leküzdése jelentős tényező a teherautók üzemanyag-fogyasztásában. Ahogy nő a sebesség, a légellenállás üzemanyag-fogyasztásra gyakorolt hatása exponenciálisan növekszik.

 

Az aerodinamikai tervezés ezért régóta a Volvo Trucks egyik legfontosabb fókuszterülete a járművek üzemanyag-fogyasztásának csökkentése kapcsán. A mérnökök folyamatosan szélcsatornákkal és szimulációkkal dolgoznak, hogy további fejlesztési lehetőségeket azonosítsanak. Az egyik legfontosabb cél a légáramlás leválasztásának késleltetése. Ez az a jelenség, amikor egy légáramlási réteg leválik a teherautó felületéről. Minél korábban válik le, annál nagyobb a turbulencia a jármű mögött, és ezért nagyobb a nyomásellenállás. Az áramlás leválás minimalizálása és késleltetése minimalizálja a nyomásellenállást.

Kétféle légáramlást kell szem előtt tartani: a laminális és levált (turbulens) légáramlást.

„Az áramlás nagymértékben felgyorsul, ahogy a teherautó előtti nulla sebességű ponttól (nagy nyomás) átjut az oldalakra (alacsony nyomás)” – magyarázza Anders Tenstam, a Volvo Trucks aerodinamikai szakértője. „Ha egy teherautó 90 km/h-val halad, akkor az áramlási sebesség a sarkokon akár a 200 km/h-t is elérheti. Ez nagyon érzékeny területté teszi az elülső sarkokat, és itt bármilyen kis tárgy vagy rés óriási hatással lehet a teljes légáramlásra.”

 

Legutóbbi szimulációk és tesztek során a Volvo Trucks mérnökei számos apró rést és törésvonalat tudtak azonosítani a teherautó külsején, amelyek lezárása tovább javíthatja az aerodinamikát.

 

„Azt láttuk, hogy a törésvonalak és rések döntő fontosságúak lehetnek attól függően, hogy hol helyezkednek el” – mondta Mattias Hejdesten, a Volvo Trucks aerodinamikai mérnöki szakértője. „Lehetővé teszik, hogy a levegő beszivárogjon az elülső karosszériaelemek mögé, ami aztán a fülke oldalán lévő alacsony nyomású területeken kiszívódik. Innentől ez áramlási leválást válthat ki, amikor kölcsönhatásba lép a külső légárammal.”
To help stem these leakage flows, new seals have been placed between the various front panels. As a result, any triggering of flow separation at the vehicle’s front corners is eliminated, helping the external flow to stay attached to the vehicle’s sides for longer. 


Ezeknek a kiszivárgó áramlásoknak megállítására új tömítéseket helyeztünk el a különböző első karosszériaelemek között. Ennek eredményeként megszűnik az áramlás leválása a jármű első sarkainál, így a külső áramlás tovább marad a jármű oldalain. 

„Sok múlik az apró részletek tökéletes megértésén”

„A teherautó aerodinamikája nagyrészt az apró részletek megértéséről szól” – mondja Anders Tenstam. „A teherautó vezetőfülkéje egy munkahely, ahol számos jogi korlátozást és szempontot kell figyelembe venni, ezért folyamatos harc folyik minden milliméternyi szabad helyért, hogy minden alapvető funkciónak helyet találjunk.”

Ezen tömítések hozzáadása nemcsak az általános aerodinamikát javítja, hanem további fejlesztési lehetőségeket is feltár a jármű további részein. Ilyen fejlesztések többek között meghosszabbított ajtópanelek, amelyek kitöltik az űrt a fellépők üregében. Ez egy sík felületet hoz létre, amelyhez a külső légáram hozzá tud „tapadni”, így tovább csökken az áramlásleválás. A szélesebb kerekek és a sárvédők jobb felületet biztosítanak a laminális áramlásnak, míg az új sárvédőperem csökkenti a kerék körüli rést. Ez csökkenti a levegő kiáramlását a kerékjáratból, és ezáltal kisebb az lesz a légellenállás. Végül a tükörtartó-borítások új, ívelt kialakítása kisebb csúcsnyílásokkal szintén csökkenti a légáramlás leválását.

 

„A teherautó elülső részének fejlesztésével hirtelen megláttuk a lehetőségeket az egyenletes áramlás fenntartására a jármű oldalán is” – magyarázza Mattias Hejdesten. „Amennyiben erre nem fordítottunk volna figyelmet, minimális hasznot húztunk volna a fenti aerodinamikai fejlesztésekből.”
 

Valójában ezen az aerodinamikai fejlesztések mindegyikét úgy optimalizáltuk, hogy kiegészítsék egymást. Bár minden egyes frissítés külön-külön is hozzájárul a jármű energiahatékonyságának javításához és az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez, az összesített megtakarítás nagyobb lesz, mint az egyes alkatrészeknek köszönhetően elért megtakarítások összege.
 

Szeretne többet megtudni az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséről? Bővebb információkat itt talál.