Trucks

Hayder Wokil
2024-02-21
Technológia és innováció Biztonság Üzemanyag-hatékonyság
Author
Hayder Wokil
Biztonság és Fejlett vezetéssegítő rendszerek (ADAS)

Milyen előnyöket biztosít a Volvo kamerás monitorrendszere az Ön áruszállítási vállalkozása számára?

A Volvo Trucks új kamerás monitorrendszerével csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás és a kiadások. A közlekedési környezet közvetlen és közvetett láthatóságának javításával fokozza a közlekedésbiztonságot is, minden fényviszony mellett és bármilyen időjárási körülmény esetén.

A teherautók oldalsó visszapillantó tükreit egyre inkább kamera és monitor váltja fel, és nem véletlenül. Az új technológia alkalmazása számos előnnyel jár. A Volvo Trucks most piacra dobja a kamerás monitorrendszert.
 

„Valóban javítja a vezetési élményt” – mondja Hayder Wokil, a Volvo Trucks biztonsági és fejlett vezetéstámogató rendszer (ADAS) részlegének vezetője. „Számos órát töltöttem tesztvezetéssel, és a rendszer lényegesen jobb közvetlen láthatóságot biztosít, még kedvezőtlen fényviszonyok és időjárási körülmények esetén is.”
 

Majd folytatja: „Amikor elkezdtük, úgy éreztük, hogy a meglévő technológiai megoldások egy része nem elégíti ki teljes mértékben az ügyfeleinket. Ezért elköteleztük magunkat amellett, hogy a legjobb minőségű rendszert dobjuk piacra.”
 

Hogyan járulhat hozzá a Volvo kamerás monitorrendszere a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez?

A biztonság a Volvo alapvető értéke és a kamerás monitorrendszer működésének alapvető eleme. Hayder Wokil magyarázata szerint ennek ellenére a fő hajtóerő az EU 2019/1242-es rendelete volt, amely CO2-kibocsátási szabványokat határoz meg az új nehéz tehergépjárművekre. „A Párizsi megállapodás teljesítése érdekében az EU arra törekszik, hogy a közlekedési ágazatban felgyorsítsa a zéró kibocsátás elérését az üvegházhatású gázoknál. Az új nehéz tehergépjárművek üzemanyag-fogyasztását már 2025-re jelentősen csökkenteni kell. A kamerás monitorrendszer segít elérni a célt.”

A nagy tükröknél lényegesen kisebb kamerakonzolok aerodinamikusabbá teszik a járművet, különösen a Volvo Trucks újonnan bemutatott aerodinamikus fülkéinél.

„A jármű életciklusa során potenciális üzemanyag-megtakarítás érhető el, amit a távolsági fuvarozást végzők értékelni fognak” – mondja Hayder Wokil. „Ez jelentős költségmegtakarítást jelenthet, ha az ember több járműből álló, távolsági fuvarozást végző flottát üzemeltet, de akkor is, ha tulajdonos-üzemeltető.”
 

Hogyan javíthatják a kamerák a közvetlen látást?

Ha nincsenek kilátást akadályozó, terjedelmes tükörkeretek, a vezető számára a közvetlen kilátás jelentősen javul. Emellett digitális funkciók fokozzák a vezetési élményt, mint például a Fókuszált zoomolás funkció, amely egy speciális Volvo-megoldás. Több információt biztosít a teherautót körülvevő forgalomról, ami megkönnyíti a járművezető számára a biztonságos manőverezést.
 

A rendszer olyan biztonsági funkcióval rendelkezik, amely megkönnyíti a vezető számára annak megállapítását, hogy a járművek milyen gyorsan közelednek a teherautóhoz hátulról. „A kamerás monitorrendszerben a fő visszapillantó tükör nézetben megjelennek a vontatmány hátsó részét jelző vonalak, amelyeket a járművezető a monitor képernyőjén beállíthat” – mondja Hayder Wokil. Ez a funkció különösen a biztonságos sávváltás során jelent segítséget a járművezető számára.
 

Vezetés közben az ember gyakran mozgatja a fejét, hogy jobban lásson a tükörben. Ezt szükségtelenné teszi ez a funkció. Ehelyett egy automatikus pásztázó funkció illeszkedik az első kormánykerékszöghöz, és tudatja a vezetővel, hogy hol van a vontatmány vége. 
 

Hayder Wokil így folytatja: „Terv szerint a funkciót minden járműszerelvénybe beépítjük – a teherautó alvázakba és a nyerges vontatókba is.”

A nagy méretű tükröknél lényegesen kisebb kamerakonzolok aerodinamikusabbá teszik a járművet.

A kamerák javítják a közlekedés többi résztvevőjének biztonságát?

A jobb kilátás a jármű oldala mentén hozzájárul ahhoz, hogy a kerékpárosok, a gyalogosok és a többi közlekedő számára biztonságosabbá váljon a közlekedés. A kamerás monitorrendszer sarki kamerája a Volvo Trucks Vulnerable Road User (VRU) érzékelőjével kombinálva kanyarodás közben is aktiválható. Ez a gépjárművezető számára tökéletes támogatást biztosít a többi közlekedő észlelésében.
 

Ezenkívül a jobb, teljes látószögű kilátás növeli a vezető biztonságát parkoláskor és pihenéskor. Még zárt függönyök és redőnyök esetén, az ágyból is aktiválható a kamerás monitorrendszer, amely biztosítja a felügyeletet, és láthatóvá teszi, ami éppen a teherautó körül történik.

Hogyan javítja az infravörös technológia az éjszakai látást?

A Volvo Trucks kamerái éjszakai üzemmódban is működnek, amely infravörös fénnyel részletesebb és tisztább képet ad a teherautó közvetlen sötét környezetéről. Ez például igen hasznos olyankor, ha a teherautó éjszaka érkezik a terminálra. Az IR-kamerának köszönhetően a láthatóság éjszaka vagy gyenge fényviszonyok között jobb a kamerákkal, mint a tükrökkel. 

Infravörös fényt használó, továbbfejlesztett éjszakai üzemmód aktiválható sötét környezetben.
A kamerás monitorrendszer mind az üzemeltetők, mind a járművezetők számára előnyös. Főleg az üzemanyag-takarékosság miatt, de a biztonságot is növeli.”

A kamerák rendelkeznek lencsefűtéssel is, a látást korlátozó pára és jég eltávolítására. Ez +6 °C alatt automatikusan aktiválódik, de párás körülmények között, magasabb hőmérsékleten manuálisan is bekapcsolható. A kamera által termelt hő általában eltávolítja a lencsén lévő párát. Esőben a kamerás monitorrendszer kijelzői lényegesen jobb láthatóságot biztosítanak, mint a nedves vagy koszos oldalsó tükrök vagy oldalablakok.
 

Hogyan biztosítja az alapos tesztelés a jó működést?

A végleges kamerás monitorrendszer átfogó tesztelési és ellenőrzési programnak lett alávetve. Hayder Wokil kifejti: „Munkamódszerünk szerint először mindig külön-külön teszteljük az összes alkatrészt. Ezután összeállítjuk a rendszert, és ellenőrizzük. Végül aztán beillesztjük a teherautóba, és így biztosítjuk a tervezett működést, funkcionalitást, tartósságot és megbízhatóságot.”
 

Hayder Wokil tesztelte már a kamerás monitorrendszerrel felszerelt teherautókat télen a sarkkörtől északra, valamint Dél-Spanyolországban, +40 °C-os kánikulában, hegynek felfelé és lefelé haladva is. „Teszteléseink alapja mindig az, hogy ügyfeleink hogyan fogják használni a járművet, ami még azonos ügyfélszegmensben is nagymértékben eltérő lehet. A világ mintegy 180, különböző éghajlati és működési feltételekkel és eltérő teherautó-használati kultúrával rendelkező piacán vagyunk jelen. Meglehetősen sokféle követelménynek kell megfelelni.”
 

Külső járművezetőkkel és ügyfelekkel már a kezdetektől fogva együttműködtek, és a fejlesztési folyamat során végig konzultáltak velük. „Meghallgattuk a visszajelzéseiket, például, hogy mit hiányolnak, mi a véleményük a kamerás monitorrendszerről, és milyen funkciókat szeretnének. A visszajelzéseket eljuttattuk a mérnökeinknek a folyamatos kiigazítások és fejlesztések érdekében.”
 

További funkciók is megjelennek majd

Hayder Wokil arra a következtetésre jutott, hogy a Volvo Trucks új kamerás monitorrendszere előnyös lesz mind az üzemeltetők, mind a járművezetők számára, különösen a távolsági fuvarozásban.
 

„Elsősorban az üzemanyag-takarékosság miatt, de a rendszer növeli a biztonságot, remélhetőleg csökkenti a balesetek számát, több üzemidőt biztosít, javítja a láthatóságot, segíti a manőverezést, és potenciálisan befolyásolja a biztosítási díjakat és a vezetési élményt is” – mondja. „Továbbá a jövőre nézve átfogó ütemtervvel rendelkezünk a funkciók bővítésére és a rendszer más tehergépkocsi-rendszerekkel való integrálására, hogy még több előnyt élvezhessenek az ügyfelek.”
 

A Volvo Trucks kamerás monitorrendszerével kapcsolatos további információkért tekintse meg termékinformációinkat,  vagy keresse fel területi értékesítő kollégáinkat.

Fedezze fel a Volvo új kamerás monitorrendszerét: