Trucks

Anna Wrige Berling
2024-02-16
Technológia és innováció Biztonság
Author
Anna Wrige Berling
A Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója

3 módszer ahhoz, hogy a járművezetők látótávolsága és a közlekedésbiztonság is javuljon

Minél szélesebb a járművezetők látómezeje, annál nagyobb mind a járművezetők, mind a többi közlekedő biztonsága. Éppen ezért a Volvo új teherautó-fülkéinek fejlesztése során a járművezetők látótávolságának maximalizálása az egyik fő cél. 

 

A járművezetők látótávolsága többféleképpen javítható, többek között a vezetőfülke jobb kialakításával, nagyobb ablakokkal és vizuális segédeszközökkel, például tükrökkel és kamerákkal. Az aktív biztonsági rendszerek és a járművezetői figyelmeztetések szintén kulcsszerepet játszanak abban, hogy a járművezetők tisztában legyenek azzal, ha potenciális veszélyforrás kerül a járművük közelébe.

 

Mi a közvetlen és a közvetett látás közötti különbség? 

A közvetlen látás arra utal, amit az ember a saját közvetlen látószögében láthat. A közvetett látás ezzel szemben az, ami más eszközökön, azaz tükrökön és kamerákon keresztül látható.

 

„Általános szabály, hogy a közvetlen látás előnyösebb a közvetettnél – mondja Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks közlekedési és termékbiztonsági igazgatója. – Ennek az az oka, hogy a közvetlen látás intuitívabb abból a szempontból, hogy a járművezetőnek hová kell néznie. Azonban a közvetett látás is fontos, és olyan területeket is láthatóvá tehet, amelyeket közvetlenül nem lehet látni. Végső soron a kettő közötti optimális egyensúly megteremtéséről van szó a lehető legszélesebb látómező elérése érdekében.”

A kamerákban és a támogató rendszerekben sok lehetőség rejlik. Javítják a látótávolságot, kiemelik a kockázatos területeket, és abban is segíthetnek, hogy oda irányítsák a járművezető figyelmét, ahol a legnagyobb szükség van rá.”

Mennyiben javítják az alacsony beszállási magasságú fülkék a közvetlen kilátást?

Városi környezetben hatékony módszer a járművezető közvetlen látási viszonyainak maximalizálásához az alacsony beszállási magasságú fülkék használata. Azáltal, hogy a járművezető szemmagasságba kerül a környezetével, sokkal jobban rálát a gyalogosokra, a kerékpárosokra és a többi járműre.

 

A Volvo Trucks az idén az új Volvo FM Low Entry  modellel bővítette ki alacsony belépésű modelljeinek kínálatát. Mivel elektromos járműről van szó, a dízelmotor hiánya lehetővé teszi, hogy a vezetőülés lefelé és előre mozogjon. Az így létrejött modell mind nagyvárosi szállításra, mind regionális fuvarozásra kiválóan alkalmas. A Volvo FM Low Entry azon ritka járművek közé tartozik, amelyek ötcsillagos minősítést értek el a London Direct Vision Standard szabvány alapján*.

 

Ezenkívül a Volvo FE Low Entry Cab modell is frissült: mostantól olyan új, karcsúbb oldalsó tükrökkel rendelkezik, amelyek akár 10%-kal javítják a közvetlen kilátást. Mindkét modell extra ajtóablakokkal is felszerelhető az utasoldalon.

Az oldalsó tükröket kiváltó kamerás figyelőrendszer növeli a közvetlen kilátást a jármű oldalainál.

Milyen előnyei vannak a kamerák használatának a látótávolság fokozásában?

A kamerák általában ráláthatnak azokra a teherautó körüli területekre, amelyek sem közvetlenül, sem tükrök segítségével nem láthatók. Újabban a tükrök egy részét is kiválthatják, és kiváló látótávolságot biztosítanak. A Volvo Trucks egyik legújabb funkciója például az új kamerás figyelőrendszer, amely a Volvo FH, Volvo FM és Volvo FMX modellek oldalsó tükreit is kiválthatja. Ezáltal javítja a közvetlen kilátást a jármű oldalainál, ami a kereszteződésekben és a körforgalmakban haladva is előnyös. A kamerás figyelőrendszer emellett infravörös felszereltséggel és éjszakai üzemmóddal is rendelkezik, ami sötétben vezetéskor jobb látótávolságot biztosít a hagyományos tükrökhöz képest. Akár álló járműben is aktiválható, így éjszakai leparkolásnál növeli a járművezető személyes biztonságát.

Az oldalsó tükrök kiváltása révén a kamerás figyelőrendszer azt is lehetővé teszi, hogy a Volvo Trucks magasabbra helyezze az egyedi utasoldali sarokkamerát. Ez még jobb rálátást biztosít az utasoldalra, ami felbecsülhetetlenül hasznos lehet a gyalogosok és kerékpárosok észlelésében, valamint a zsúfolt helyeken és szűk utakon való navigálás közben.

A vezetőtámogató rendszerek, például az ajtónyitásra vonatkozó figyelmeztetés vagy az oldalirányú ütközéselkerülést támogató rendszer, segíthetnek figyelmeztetni a járművezetőket a teherautó közelében lévő veszélyeztetett területeken tartózkodó más közlekedőkre.

Hogyan járulnak hozzá a figyelmeztető rendszerek a biztonsághoz?

Az aktív biztonsági rendszerek és a járművezetői figyelmeztetések – bár nem kimondottan javítják a látótávolságot – kulcsszerepet játszanak abban, hogy a járművezetők jobban odafigyeljenek a környezetükre, és segítenek ráirányítani a járművezetők figyelmét a lehetséges veszélyekre.

 

Az ajtónyitásra vonatkozó figyelmeztetés például arra szolgál, hogy figyelmeztesse a járművezetőt az elhaladó kerékpárosokra és gyalogosokra, mielőtt kinyitná a vezetőfülke ajtaját. Az elülső holtteret lefedő asszisztens kis sebességnél figyeli a teherautó előtt haladó gyalogosokat és kerékpárosokat, az oldalirányú ütközéselkerülést támogató rendszer pedig arra szolgál, hogy sávváltáskor észlelje a többi járművet, valamint a gyalogosokat és a kerékpárosokat a jármű két oldalán.

„A járművezetőknek egyszerre nagyon sok különböző dologra kell figyelniük, így nem mindig arról van szó, hogy nem látnak, hanem arról, hogy nem a megfelelő időben néznek a megfelelő irányba – mondja Anna. – A kamerákban és a támogató rendszerekben sok lehetőség rejlik. Javítják a látótávolságot, kiemelik a kockázatos területeket, és abban is segíthetnek, hogy oda irányítsák a járművezető figyelmét, ahol a legnagyobb szükség van rá.”


* A London Direct Vision Standard szabványt 2021-ben vezették be, és arra vonatkozik, amit a járművezető közvetlenül a vezetőfülkéből lát (a tükrök és a kamerák kivételével). Ahhoz, hogy a teherautók átalakítás nélkül behajtási engedélyt kapjanak Nagy-London területére, az oda behajtó összes nehézgépjárműnek legalább egycsillagos minősítéssel kell rendelkeznie a szabványok szerint – 2024 októberében ez háromcsillagosra emelkedik. Az ötcsillagos minősítés mind a Volvo FM Low Entry, mind a Volvo FE Low Entry Cab modell esetében elérhető. 

Ha többre kíváncsi azzal kapcsolatban, hogy milyen nehézségek adódnak elő a teherautók látótávolságával kapcsolatban nagyvárosi forgalomban, olvassa el az alábbi cikket, amely a következő témákra tér ki:

  • Hogyan válik még égetőbbé a teherautók biztonságának kérdése az urbanizáció és az e-kereskedelem tükrében?
  • Miért fordítanak nagyobb figyelmet a kormányzatok és a közlekedési hatóságok a teherautók nagyvárosi közlekedésének biztonságosabbá tételére?
  •  Hogyan alakítják át a teherautókat a nagyvárosi utcák biztonságának javítása érdekében?