Trucks

Hogyan fog az Euro NCAP hozzájárulni a teherautók biztonságosabbá tételéhez?

Anna Wrige Berling
2024-09-02
Biztonság
Author
Anna Wrige Berling
A Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója

2024-ben az Euro NCAP kiterjeszti független biztonsági értékeléseit a nehéz kategóriás tehergépjárművekre is. Ez óriási lehetőségeket rejt magában a biztonság-tudatosság fokozása és a szabványok szigorítása kapcsán az egész ágazatban.
 

Az Európai Új Autó Értékelő Programot (Euro NCAP) 1996-ban hozták létre, és gyorsan ipari szabvánnyá vált a személygépkocsik biztonságának értékeléseben. Több európai kormány támogatja, köztük az Európai Unió is.
 

2024 márciusában az Euro NCAP bejelentette, hogy biztonsági értékeléseit a nehéz kategóriás tehergépjárművekre is kiterjeszti, és a tesztek első köre 2024. novemberére várható.
 

„A biztonság az egyik alapértékünk, és figyelembe véve, hogy az Euro NCAP milyen hatást gyakorolt a személygépkocsikra, örömmel fogadjuk ezt a kezdeményezést és izgatottan várjuk, hogy mit jelent ez majd a teherautók biztonságosságára nézve.” – mondta Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks Közlekedési és Termékbiztonsági Igazgatója.
 

Hogyan működik majd az Euro NCAP a teherautók esetében?

Kezdetben az Euro NCAP három fő területre összpontosít majd:

  • Biztonságos vezetés: Az utasok megfigyelése, vezető bevonása, kilátás (közvetlen és közvetett is) és járműben elérhető asszisztens rendszerek (pl. sebességszabályozó, adaptív sebességtartó automatika stb.)
  • Ütközések elkerülése: Frontális ütközések, sávváltáskor bekövetkező ütközések, alacsony sebességű manőverezés
  • Az ütközés után: Mentési információk.
     

2027-ben további rendszerekkel egészül ki ez a három terület, 2030-ra pedig az ütközés elleni védelem is hozzá lesz adva. A személyautók értékeléséhez hasonlóan az Euro NCAP itt is felméri a különböző biztonsági rendszereket és megoldásokat ezeken a területeken, valamint azt, hogy ezek hogyan működnek különböző baleseti szituációkban. Minden rendszer kap egy pontszámot, amelyet minden egyes területen összesítenek. Ezeket a pontszámokat ezután a teljes járműre vonatkozó csillagos értékelésének kiszámításához használják.
 

„Az Euro NCAP egyik fő erőssége, hogy képesek a biztonsági rendszereket az alapvető jogi követelményeken túllépve is értékelni” – mondta Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks közlekedési és termékbiztonsági igazgatója. „Ahelyett, hogy csak egy „átment vagy nem ment át” minősítést adnának, sok különböző forgatókönyvet alkalmaznak az értékeléseikben, hogy átfogóbb képet alkossanak arról, mennyire hatékonyak a rendszerek.”

Figyelembe véve, hogy az Euro NCAP milyen hatást gyakorolt a személygépkocsikra, örömmel fogadjuk ezt a kezdeményezést és izgatottan várjuk, hogy mit jelent ez majd a teherautók biztonságosságára nézve.”

Milyen kihívásokkal kell szembenézni a teherautók biztonságosságának kiértékelése során?

Az Euro NCAP az ágazat első közös platformja a teherautók biztonsági szabványainak kiértékelésére és összehasonlítására, és az értékeléseikben nagy lehetőségek rejlenek. Meg kell azonban jegyezni, hogy ez nem egyszerű feladat.
 

„A személygépkocsik esetében az Euro NCAP egy modellhez egy minősítést ad, ami jól működik, mivel nincs nagy különbség az egyes modellosztályokon belül” – mondta Anna. „A teherautók esetében azonban ez összetettebb. Minden egyes teherautó-modell több ezer különböző specifikációval rendelkezik, és különféle alkalmazási területeken használják azokat. Továbbra is ugyanaz az értékelés legyen érvényes az egész modellosztályra?"
 

Azt még nem tudni, hogy ez pontosan miként lesz megoldva, de első lépésként annak a ténynek a figyelembe vételével, hogy a biztonsági igények különböző vezetési helyzetekben eltérőek lehetnek, egy adott teherautó megkaphatja a „városban biztonságos" címkét. Ez az általános csillagos értékelés kiegészítése volna, és csak akkor lehetne megkapni, ha a teherautó megfelel a városi forgalomban való vezetés bizonyos kritériumainak.
 

Már az Euro NCAP számos forgatókönyvet magában foglal, nehéz lehet mérni a sofőrre gyakorolt hatást és egy rendszer működését a való világban.
 

„Ha egy aktív biztonsági rendszer gyakran beavatkozik, amikor nincs arra szükség, az sok bosszúságot okozhat, és csökkentheti a rendszerbe vetett bizalmat. Talán még arra is ösztönözheti a sofőröket, hogy kikapcsolják, és így teljesen biztonsági rendszer nélkül maradjanak” – magyarázta Anna.
 

„Ezért a szükségtelen beavatkozások minimalizálása létfontosságú eleme az aktív biztonsági rendszereink fejlesztésének. Mivel azonban az Euro NCAP elsősorban a pozitív beavatkozásokra összpontosít, továbbra is rajtunk, gyártókon múlik, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt.”
 

Ezen kívül nem minden biztonsági rendszer szerepel az Euro NCAP értékelésben. Kimaradt például a stabilitás és a vezetők képzése – pedig mindkettő nagyon fontos a teherautó biztonságossága szempontjából.
 

„Az Euro NCAP fontos értékelést ad majd a teherautók teljesítményéről a biztonság terén, de nem helyettesíti azt, hogy gyártóként továbbra is saját biztonsági ambíciókkal és holisztikus biztonsági megközelítéssel kell rendelkeznünk” – mondta Anna.
 

Milyen hatással lesz az Euro NCAP a teherautó-gyártókra?

A személygépkocsik esetében az Euro NCAP minősítései ma már számos országban ágazati szabványnak számítanak. Egyes cégek és intézmények még ragaszkodnak is a járműbeszerzések során az ötcsillagos értékeléshez, Anna pedig úgy véli, hogy az étrékelések jelentősen hozzájárultak a személygépkocsik biztonságosabbá válásához.
 

„Az Euro NCAP valóban magasabb szintre emelte a személygépkocsik biztonsági normáit azáltal, hogy még azelőtt ösztönözte az új biztonsági rendszerek bevezetését, hogy azokat a törvények megkövetelték volna. Vegyük például az automatikus vészfékezést. Csak 2024-től lettek kötelezők a személygépkocsikban – pedig szinte mindegyikben már évek benne van. Ez részben az Euro NCAP-nak köszönhető.”
 

Az Euro NCAP vajon ugyanilyen hatással lesz a teherautókra is? A személygépkocsikkal ellentétben az értékelt aktív biztonsági rendszerek közül sok már most is törvényi követelmény, így a hatás valószínűleg nem lesz ugyanaz. Anna azonban továbbra is úgy gondolja, hogy ennek pozitív hatása lesz az egész ágazatra. Jó eséllyel arra készteti a teherautó-gyártókat, hogy finomítsák és fejlesszék a biztonsági rendszereiket, és arra ösztönzi a vásárlókat, hogy fektessenek be a biztonsági rendszerekbe.
 

„Örömmel fogadunk minden olyan kezdeményezést, amely nagyobb tudatosságra és vitára ösztönöz a közlekedésbiztonság kapcsán, és megkönnyíti az ügyfelek számára a biztonságosabb teherautók megvásárlását” – mondta Anna. „Nagyon várjuk, hogy szorosan együttműködhessünk az Euro NCAP-vel, és ezáltal segítsenek minket járműveink tökéletesítésében és biztonságuk további fokozásában.”
 

Ha többet szeretne megtudni a Volvo Trucks balesetekkel kapcsolatos kutatásairól és az aktív biztonsági rendszerek fejlesztéséről, olvassa el a következő cikkeket:

Kapcsolódó cikkek