Trucks

Miért jelent napjainkban nagyobb kihívást a városi forgalom a teherautósofőrök számára?

Anna Wrige Berling
2023-03-02
Biztonság
Author
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks

A teherautósofőrök egyre több biztonsági kihívással néznek szembe forgalmas városi útjainkon. Miért van ez így, és hogyan kezeljük a teherautóközlekedés biztonságát egyre növekvő városainkban?
 

Kétségtelen, hogy városaink rendkívüli gyorsasággal növekednek. Az ENSZ szerint 2018-ban a világ lakosságának 55%-a élt városi területeken, ez az arány 2050-re várhatóan 68%-ra fog nőni. Sok városban a közúti infrastruktúra nem fejlődött ennek megfelelő ütemben, ami dugókat idéz elő, és nehéz vezetési körülményeket jelent a teherautósofőrök és a világszerte egyre sokszínűbbé váló úthasználók számára.
 

Bár jelenleg keveset tudunk az elektromos rollerek közlekedési balesetekre gyakorolt hatásáról, a közelmúltban bekövetkezett elterjedésük még összetettebbé tette az utakon egyre növekvő számú gyalogosok és kerékpárosok által jelentett problémát. Az ilyen típusú sérülékeny úthasználók gyakran nem ismerik a teherautók holtterét.
 

Az okostelefonok jelentős mértékben elvonhatják a közlekedés minden résztvevőjének figyelmét, és súlyosbíthatják a helyzetet. Az USA Országos Közlekedésbiztonsági Hivatalának tájékoztatása szerint a járműbalesetek jelentős részének a figyelmetlen vezetés a kiváltó oka az Egyesült Államokban, és a figyelemelterelődés jórészt a vezetés közbeni üzenetírásnak tulajdonítható. Az is gyakori, hogy a gyalogosok – és a kerékpárosok is – zenét hallgatnak vagy telefonálnak közlekedés közben, és csak korlátozottan figyelnek a környezetükre. Tanulmányok szerint az úton átkelő gyalogosok csaknem egyötöde (17%) azért nem figyel a forgalomra, mert okostelefonját használja (Volvo Trucks 2017 Safety Report).
 

Az e-kereskedelem növekedése és hatása a teherautós szállításokra

Az e-kereskedelem térnyerése más biztonsági kihívásokat is jelent a teherautósofőrök számára. Ilyen, hogy gyorsabb szállítási időket kell betartani, és hogy a városban egyre több helyen hiányoznak a szállítások biztonságos teljesítéséhez szükséges parkolóhelyek. Az Amerikai Közlekedéskutató Intézet által végzett éves felmérés rávilágít arra, hogy az e-kereskedelem fellendülése hogyan erősítette fel a teherautós városi parkolás problémáját.
 

„A városokban a teherautó-sofőrök nap mint nap nehéz vezetési körülményekkel néznek szembe: a munka elvégzésére szabott szoros határidők, a járművük biztonságos manőverezését nehezítő közúti infrastruktúra, valamint az, hogy a zsúfolt városi utakon számos ütközési kockázatra kell figyelniük” – mondja Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.
 

„A városi teherautózás biztonsága kezdi megkapni a megérdemelt figyelmet.

A fokozódó urbanizáció és a közúti közlekedők egyre változatosabb összetétele miatt a közlekedésbiztonság számos várospolitikai döntéshozó napirendjén kiemelt helyen szerepel. Az, hogy a fiatal közlekedők különösen veszélyeztetettek – az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint az 5–29 évesek körében a közúti közlekedési balesetek világszerte vezető halálozási okot jelentenek – szintén még fontosabbá teszi, hogy javítsuk a városi közlekedés biztonságát.
 

A teherautósofőrök egyik legnagyobb problémája a láthatóság, különösen, ha a veszélyeztetett úthasználókról van szó. Londonban a teherautók aránytalanul nagy számban keverednek halálos kimenetelű ütközésekbe ezzel a csoporttal. Bár a teherautók által megtett utak a fővárosban vezetett kilométerek mindössze négy százalékát teszik ki, 2015 és 2017 között a nehéz tehergépjárművek a kerékpárosokat érintő halálos kimenetelű ütközések 63 százalékában, a gyalogosokat érintő ütközések 25 százalékában vettek részt. (Londoni Közlekedési Hatóság). Emiatt Londonban már létezik egy ún. közvetlen rálátási szabvány, amely azon alapul, hogy a járművezető mennyit lát be közvetlenül a vezetőfülke ablakán keresztül. A teherautóknak meg kell felelniük az előírt szabványnak ahhoz, hogy behajthassanak a városközpontba.
 

Európát illetően az EU általános biztonsági rendelete szintén hatályba lép 2024-ben. Egyebek mellett Európában minden teherautónak rendelkeznie kell aktív biztonsági technológiával, amely tájékoztatja a vezetőket, ha veszélyeztetett úthasználó van a jármű előtt, mellett vagy mögött lévő kockázati területen. A közvetlen rálátási szabvány követelményei 2029-ben lépnek életbe. A közvetlen rálátási szabványnak való megfelelés érdekében a fülke kialakítása minden piacon meg fog változni.
 

Ezenkívül a kiegészítő 360 fokos kamerarendszerek – négy-négy kamera a teherautó mindkét oldalán, amelyek lehetővé teszik a jármű körüli területek teljes áttekintését – egyre olcsóbbak és könnyebben elérhetők az alacsony jövedelmű országokban. A magasabb jövedelmű országokban már sok városi teherautón van ilyen.

„A városokban a teherautósofőrök nap mint nap nehéz vezetési körülményekkel néznek szembe: szoros határidők, kihívást jelentő közúti infrastruktúra, valamint az, hogy a zsúfolt városi utakon számos ütközési kockázatra kell folyamatosan figyelniük”

Út a nulla halálos áldozat és a városi közlekedésbiztonság holisztikusabb megközelítése felé

Az EU hosszú távú célja – az úgynevezett „Zéró Jövőkép” –, hogy 2050-re az európai utakon nulla halálos áldozatot és súlyos sérültet követelő baleset történjen.
 

Az Egyesült Nemzetek Szervezete is ambiciózus célt tűzött ki: a közúti közlekedés halálos áldozatainak és sérültjeinek számát 50%-kal szeretnék csökkenteni 2030-ra.
 

Matts-Åke Belin, a WHO közúti közlekedésbiztonsági évtized globális vezetője szerint: „A teherautó-balesetek kimenetele a járművek tömege és mérete miatt szinte mindig súlyos. A teherautók biztonsága ezért fontos része ennek a globális célnak.”
 

A WHO emellett a környezetterhelés csökkentése és az egészségügyi előnyök növelése érdekében a gyaloglás és a kerékpározás népszerűsítésére is ösztönöz. Belin szerint ennek érdekében a városok tervezésébe és a mobilitás megszervezésébe jobban be kell építeni a biztonságot.
 

„Régebben a biztonság »kiegészítő« követelmény volt, és a baleseteket általában emberi hibának tulajdonították. Mostanra megértettük, hogy előre kell számolnunk az emberi hibákkal, és rendszerszerűbb megközelítést kell alkalmaznunk a közúti biztonság terén. Ennek része a biztonsági szemlélet az utak tervezésekor, és hogy kihasználjuk a rendelkezésünkre álló innovatív technológiát a tehergépkocsivezetők és más úthasználók támogatására.

Hogyan változnak a teherautók a biztonságosabb városi közlekedés érdekében?

Napjainkban a biztonsági övek, az automata sebességváltók és újabban az automatikus vészfékezés, a sávtartó és ütközéselkerülő technológia, valamint a holttérkamerák biztonságosabb városi teherautó-vezetést tesznek lehetővé. A helyzet javult – az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és az EU statisztikái azt mutatják, hogy a nehézgépjárműveket érintő halálos balesetek száma jelentősen csökkent, annak ellenére, hogy a tehergépjárművek száma nőtt.
 

Hamarosan a járművezetők újabb lépésekre számíthatnak – olyan jogszabályokra, amelyek biztosítják a tehergépkocsik aktív biztonsági rendszereinek legújabb fejlesztéseit.
 

„Nagyon világos, hogy a városi teherautó-vezetés egyre nagyobb kihívást jelent a biztonság terén. De mivel a Zéró Jövőkép abszolút prioritást élvez, a tehergépjármű-vezetők átfogóbb, kötelező biztonsági támogatást fognak kapni, nemcsak a jobb közvetlen és közvetett láthatóság terén, hanem olyan intelligens figyelmeztető rendszereken keresztül is, amelyek figyelmeztetik a vezetőt, ha ütközésveszély áll fenn. A közúti biztonság azonban nem csak a jogszabályokon múlik. Ez egy olyan együttműködésen alapuló gondolkodásmódról szól, amelyben a hatóságoknak, az úthasználóknak és az ipari szereplőknek együtt kell működniük a halálos balesetek számának csökkentése és a nulla felé való elmozdulás érdekében” – mondja Anna Wrige Berling.

Olvasson többet az EU és az Egyesült Nemzetek által kitűzött biztonsági célokról, illetve tájékozódjon részleteiben, hogy mi mindent kell tudni a hamarosan életbe lépő általános járműbiztonsági rendeletről (GSR)! Ezenkívül itt további információkat is talál a Volvo Trucks biztonsági céljairól és az aktuális fejleményekről.