Az acél a tipikus dízelmotoros nehéz tehergépjárművek 47%-át teszi ki, és a gyártás során kibocsátott CO2 körülbelül 44%-át teszi ki. De mi lenne, ha mindezt az acélt egy alacsony CO2-kibocsátású alternatívával lehetne helyettesíteni?
2025-ben a Volvo Trucks sokkal nagyobb mennyiségben kezdi meg az alacsony CO2 kibocsátással gyártott acél alkalmazását a haszonjármű-gyártásban. Ez jelentős előrelépést jelent azon célkitűzésében, hogy 2040-re elérje a nettó zéró kibocsátású ellátási lánc megvalósulását.
Az új alacsony CO2 kibocsátással gyártott acél újrahasznosított anyagok és megújuló energia felhasználásával készül, így a kibocsátás körülbelül 80%-kal alacsonyabb lehet a hagyományos acélhoz képest.
A jövő évtől körülbelül 12 000 Volvo FH és Volvo FM teherautó alváztartójának legyártásához használják majd az új alacsony CO2-kibocsátás mellet gyártott acélt, amivel a becslések szerint 6600 tonna CO2 kibocsátása kerülhető el. Ez több mint 910 európai polgár várható éves CO2-kibocsátásának felel meg.
Ha a Volvo Trucks teljesíteni szeretné a klímavádelemmel kapcsolatos ambícióit, köztük a nettó zéró károsanyag-kibocsátású ellátási lánc kidolgozását, akkor elengedhetetlen lépés a hagyományos acél leváltása alacsony CO2-kibocsátású alternatívával.
„Mivel az acél a teherautók szerkezetéhez legnagyobb mennyiségben felhasznált anyag, és ennek a gyártása a leginkább klímaintenzív, ezért egy alacsony CO2-kibocsátású alternatíva integrálása a sorozatgyártásba rendkívül fontos a klímavédelmi ambícióink teljesítéséhez” – mondja Håkan Björklund, a Volvo Trucks terméktervezője.
2022-ben a Volvo Trucks lett a első teherautó-gyártó a világon, amely fosszilis üzemanyag-mentes acélt használ. Ezt az acélt egy új technológiával állítják elő, amely szén helyett hidrogént használ a vasérc redukciós folyamatában, gyakorlatilag kiküszöbölve minden CO2-kibocsátást. A technológia azonban még fejlesztés alatt áll, és még nem kapható nagy mennyiségben a kereskedelemben. Mindeközben a Volvo Trucks azt is vizsgálja, hogyan tudna újrahasznosított acélt használni a teherautók karbonlábnyomának csökkentésére már ma.
Mielőtt beépíthette volna az új, alacsony CO2-kibocsátású acélt a gyártásba, a Volvo Trucksnak tesztelnie és ellenőriznie kellett a minőségét. „Technológiai oldalról jobban meg kellett értenünk az acélt” – magyarázza Harsha Ar, a Volvo Trucks vezető mérnöke. „Újrahasznosított tartalma miatt eltérések tapasztalhatók a tulajdonságaiban. Aztán meg kellett győződnünk arról, hogy a tartósságra és a felületkezelésre vonatkozó összes belső ellenőrzésünkön megfelelt, és a hagyományos acélhoz hasonlóan teljesített. Csak ezután döntöttünk úgy, hogy alkalmazzuk a gyártásunkban."
Új fejlesztésű termék révén az újfajta acél elérhető mennyisége még mindig viszonylag alacsony. Mivel azonban a beszállító az összes acélminőség gyártását növeli, a Volvo Trucks azt reméli, hogy többet használhat belőle a hagyományos acél felhasználásának helyettesítésére.
"Az volt a stratégiánk, hogy kísérleti jelleggel egy acéllal kezdjük, egy vastagságban, de a terv mindig az volt, hogy növeljük a méretet, feltéve, hogy az eredmény sikeres lesz" - mondja Harsha. „Most, hogy már jobban ismerjük az acélt, és meggyőződtünk alkalmasságáról, a következő lépés az, hogy különböző minőségű és vastagságú acélhoz alkalmazzuk, és lecseréljük az acélt a teherautó különböző részein. És ennek ütemterve már kidolgozás alatt áll.”
Az alacsony CO2-kibocsátású acél sikere elhárítja az egyik legnagyobb akadályt a nulla nettó károsanyag-kibocsátású nehézteherautó gyártása felé vezető úton. Alkalmazásával a Volvo Trucks fontos lépést tesz előre klímacéljai teljesítésében.
Tudjon meg többet Volvo Trucks néhány egyéb kezdeményezéséről, amelyek célja a nettó zéró CO2 kibocsátás elérése 2040-ig:
● Hogyan csökkenti a Volvo Trucks a márkakereskedései CO2-kibocsátását
● Hogyan járulhatnak hozzá az újrahasznosított alkatrészek a fenntarthatóbb üzletmenethez
● Hogyan kapnak új életet az elektromos teherautó-akkumulátorok
● Hogyan tervezzünk nehéz teherautót az újrahasznosíthatóság szempontjait szem előtt tartva.