A 2040-re kitűzött nettó zéró cél elérése érdekében a Volvo Trucks üzleti tevékenységének minden területén csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. A CO2-kibocsátás csökkentésére irányuló stratégiája saját kiskereskedelmi hálózatán ígéretes eredményeket hozott – és ez az, ami az Ön teherautójának működését is elősegítheti.
„Bár a termékeinkben a nettó nullára való átállás lesz a legnagyobb környezeti hatással, ahhoz, hogy valóban fenntarthatóak legyünk, a létesítményeinkkel és a kiskereskedelmi hálózatunkkal is együtt kell működnünk” – mondta Catrin Caspersson, a Volvo Trucks hálózati beruházási menedzsere. "Ezért elköteleztük magunkat amellett, hogy 2025-ig 50%-kal csökkentjük a CO2-kibocsátást az összes saját tulajdonú márkakereskedésünkben a 2019-es alapértékhez képest."
Ez egy ambiciózus cél, de a Volvo Trucks kiskereskedelmi hálózata már nagyon közel áll az eléréséhez. A kiskereskedelmi hálózat CO2-kibocsátásának csökkentésére irányuló munka 2019-ben intenzívebbé vált, miután megmérték az alapértéket.
Az első lépés az volt, hogy megértsük, milyen típusú kibocsátást termel a hálózat. Ez a márkakereskedések energiafeltérképezésével valósult meg ország és telephely szempontjából egyaránt.
„Nemcsak az volt a célunk, hogy betekintést nyerjünk abba, hogyan és hol fogyasztják az energiát, hanem azt is, hogy milyen típusú energiát vásárolunk” – magyarázza Catrin. „A Volvo mintegy 300 saját kiskereskedelmi telephellyel rendelkezik szerte a világon. Némelyik kicsi, van, amelyik nagy – és mindegyiknek megvan a maga egyedi kihívása. Szerettük volna megtudni, hol van a legnagyobb kibocsátásunk, így kezdhetnénk azzal, hogy először a leghatásosabb változtatásokat hajtjuk végre."
Egyszerű, de hatásos lépés volt. Minden kereskedésnek be kell jelentenie energiaforrását és felhasználását – a szervizautókon és műhelyeken át az irodák fűtéséig/hűtéséig és az elektromos teherautók töltéséig. Amikor ezeket az adatokat megjelenítették, látni lehetett, hol lehet változtatásokat végrehajtani, és megvizsgálni a tisztább alternatívákat.
„Például a hidegebb skandináv országokban, ahol a fogyasztás sokkal magasabb volt, egyértelmű volt, hogy a megújuló elektromos energiaforrásokra való átállás prioritást élvez. Azokban az országokban, ahol a zöld áram még nem volt elérhető, például Dél-Afrikában, Malajziában és számos kelet-európai országban, láthattuk, hogy a napenergiára való átállásra kell összpontosítanunk” – mondja Catrin.
További viszonylag egyszerű változtatások közé tartozik az elektromos hőszivattyúkba való befektetés olyan országokban, mint például az Egyesült Királyság, ahol nagy a gázfüggőség. A kiskereskedelmi hálózat csapata a Volvo Befektetési és Ingatlan részlegével is együttműködött annak érdekében, hogy az új műhelyek a szigorú szén-dioxid-semleges környezetvédelmi előírások szerint épüljenek fel. Fokozatosan végrehajtották a változtatásokat, és Catrin csapata elkezdte látni a hatásukat.
"Valójában 25%-os kezdeti célunk volt, de 2025-re 50%-ra növeltük a CO2-csökkentést, mert a húzóerő nagyon jó volt" - mondja Catrin. "És még mi is meglepődtünk, de nagyon örültünk, hogy 2023-ra elértük a 49%-ot. Tehát most egy hosszabb távú célt tűzünk ki célul: nettó nulla 2035-re."
A változtatások eredményeinek megosztása a márkakereskedésekkel a stratégia fontos része volt. Catrin úgy véli, hogy a fenntarthatósági munka előremozdításának kulcsa a lehető legtöbb pozitív elkötelezettség megteremtése és fenntartása volt.
„Zökkenőmentesebb ez a folyamat, ha mindenki egy oldalon van, így a nagy része annak, amit csinálunk az, hogy folyamatosan megmutatjuk a helyi csapatoknak, hogy változást hoznak. Egy új gondolkodásmódot is szerettünk volna kialakítani – ez nem egy projekt, hanem minden tevékenységünk folyamatos, természetes része kell legyen.”
Hogyan segíthet a Volvo kiskereskedelmi CO2-csökkentési stratégiája a teherautó-vállalkozásoknak?
A stratégia alapelveit a fenntarthatóság iránt hasonló elkötelezettséggel rendelkező fuvarozók könnyen adaptálhatják.
Van még egy jelentős előny, nem csak a flottatulajdonosok, hanem a fuvarokat vásárlók, sőt a Volvo Trucks kiskereskedelmi franchise-jai számára is: a márkakereskedések 3. hatókörű beszállítóvá válnak a Tudományon alapuló célok kezdeményezés (SBTi).
A kiskereskedelmi CO2-csökkentési stratégia része a Volvo Trucks elkötelezettségének az SBTi mellett, amely keretrendszer lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy átlátható nettó zéró célokat tűzzenek ki, összhangban a Párizsi Megállapodás 1,5°C-os jövőjére vonatkozó törekvésével.
A keretrendszer három hatókörből áll, és a Volvo márkakereskedései jelenleg az 1. hatókörbe tartoznak – közvetlenül a helyszíni működésükből származó kibocsátások, a 2. körbe pedig olyan közvetett kibocsátások, amelyek például akkor fordulnak elő, amikor elektromos áramot termelnek a telephelyen kívül.
„Amikor márkakereskedéseink elérik a nettó zérót, ügyfeleink profitálnak az SBTi 3. hatálya alól, mivel mi az ellátási láncuk részei vagyunk. Erőfeszítéseink tehát a teherautó-üzemeltetők és a fuvarok vásárlóinak is részét képezik a nettó nullához vezető útnak” – magyarázza Catrin.
Új gondolkodásmódot akartunk kialakítani – ez nem egy projekt, hanem folyamatos, természetes része kell legyen mindennek, amit csinálunk.”
A kiskereskedelmi hálózat nettó zéróra való átállásának utolsó lépése lesz azonban a legnehezebb.
„A hangsúly az energiahatékonyságon és a saját energiatermelésen lesz, így kevésbé függünk a hálózatról történő vásárlástól. Ehhez kreatívabbnak kell lennünk, és készen kell állnunk az új megoldások tesztelésére – a tetőszélmalmok, az infravörös fűtési alternatívák és a hőszivattyúkat támogató geotermikus megoldások – csak néhány ötletünk” – mondja Catrin.
Az akkumulátoros energiatároló rendszerek (BESS), amelyek segítik a hálózat instabilitásának megszüntetését vagy a napenergia tárolását, szintén választhatóak lesznek a kiválasztott kereskedők számára. Ezen túlmenően folynak a munkálatok az elektromos kisteherautók használatára való átálláshoz, különösen ott, ahol zöld villamon áram rendelkezésre áll.
„Bár a helyi szerepvállalás továbbra is döntő jelentőségű lesz, az utolsó szakaszhoz több beruházás-vezérelt tevékenységre is szükség lesz márkakereskedéseinkben. Nehéz megmondani, mi lesz ez, de meg kell találnunk a megfelelő fókuszt és sebességet – ez egy lehetőség, amiben hiszünk, és részesei akarunk lenni."
A minőség, a biztonság és a környezetvédelem A Volvo alapértékei, valamint a termékfejlesztés sarokkövei. Tudjon meg többet a fenntartható szállításról, vagy keresse fel termékmegoldásainkat.