Trucks

A teherautó-iparág figyelmen kívül hagyja a bio-LNG-t mint potenciális jövőbeli üzemanyagot?

2025-02-28
3 perc olvasási idő
Alternatív üzemanyagok

Élelmiszer-maradványokból és más hulladéktermékekből készült hatékony, megújuló üzemanyag? Ez túl jól hangzik ahhoz, hogy igaz legyen – lényegében a folyékony biogáz vagy bio-LNG mégis ezt jelenti. Miért kap mégis olyan kevés figyelmet a teherautók lehetséges alternatív üzemanyagairól szóló eszmecserék során?

 

Milyen üzemanyagok fogják felváltani a gázolajat? A Volvo Trucksnál régóta hiszünk abban, hogy nincs olyan csodaszer, amely az egész közlekedési ágazat dekarbonizációját lehetővé tenné. Valószínűbb, hogy számos alternatívát fogunk látni, köztük akkumulátoros elektromos, hidrogénes üzemanyagcellákon alapuló, valamint megújuló üzemanyagokkal, például biodízellel és HVO-val – és LNG-vel/bio-LNG-vel – működő belső égésű motorokat.

 

Mindegyik üzemanyagnak megvannak a maga erősségei és gyengeségei, és az Ön és cége működésének körülményeitől függ, hogy melyik üzemanyag fog a legjobban megfelelni Önöknek. Egyes vállalatok számára a bio-LNG lehet a legjobb megoldás. A globális biometán-termelés növekedésével és az LNG-töltőhálózatok bővülésével a bio-LNG egyre inkább életképes alternatívává válik.

 

Mi az a bio-LNG?

A bio-LNG szerves hulladékból, többek között háztartási élelmiszer-hulladékból, mezőgazdasági és ipari hulladékból, valamint trágyából, szennyvíziszapból és szennyvízből készül. Egyszerűen fogalmazva: a gyártás során a hulladékanyagot lebontják, megtisztítják, és biometánt állítanak elő belőle. Ezt aztán lehűtik körülbelül -160 °C-ra, ahol kondenzálódik és cseppfolyósodik, és létrejön a bio-LNG.

A bio-LNG kémiailag egyenértékű a hagyományos LNG-vel. Ugyanazt a teljesítményt nyújtja, és ugyanazon járművekben és üzemanyagtöltő infrastruktúrával használható. Mivel azonban nem fosszilis földgázból, hanem szerves hulladékból készül, a forrástól a kerékig számítva megújuló és szén-dioxid-semleges üzemanyagforrásnak számít.
 

Ami azt illeti, ha a biogázt trágyából állítják elő, a termelési folyamat akár 200%-os negatív CO2-kibocsátást is eredményezhet (a forrástól a kerékig kalkulálva). Ennek az az oka, hogy a folyamat nemcsak a fosszilis tüzelőanyagok elégetéséből származó szén felszabadulását akadályozza meg, hanem a trágya tárolásából és feldolgozásából származó metán légkörbe jutását is. Más szavakkal: ebben a forgatókönyvben egy gázüzemű teherautó nettó kibocsátása két dízelüzemű teherautó kibocsátását is ellensúlyozhatja.

 

Továbbá mivel a bio-LNG hulladékanyagot hasznosít, és a maradék fermentátumot fel lehet használni műtrágyaként, a folyamat hozzájárul a körforgásos gazdasághoz. A bio-LNG helyben is előállítható, ami tovább csökkenti a szállításból származó CO2-kibocsátást.

 

Hogyan néz ki a bio-LNG piaca?

Egészen a közelmúltig a termelés alacsony szintje és a gázüzemű teherautókat kiszolgáló üzemanyagtöltő hálózat elégtelensége korlátot jelentett a bio-LNG potenciálja számára. Ez a helyzet azonban változóban van.

 

Az EU célja, hogy REPowerEU tervének részeként a biometán-termelést 2030-ra 35 milliárd köbméterre (bcm) növelje. 2023-tól a kombinált biometán- és biogáztermelés már az akár 22 milliárd köbmétert is elérheti. (Az EU teljes földgázfogyasztása 2023-ban 295 milliárd köbméter volt.) Az Egyesült Államokban a biogáz termelése az elmúlt három évben rekordnövekedést produkált, 2023-ban a bio-LNG-termelés az összes új projekt több mint 90%-át tette ki. Mindeközben Kína célja 20 milliárd köbméter biogáz előállítása 2030-ig.

 

Jelenleg 780 LNG-töltőállomás működik Európában, amelyek teljes mértékben kompatibilisek a növekvő termelésű bio-LNG-vel. Kínában és Indiában a dízel alternatívájaként szintén erős növekedés tapasztalható a gázüzemű teherautók terén, és a következő években kiterjedtebb üzemanyagtöltő hálózatok megjelenése várható.

Az LNG-töltőállomások száma gyorsan növekszik, különösen Európában, és ez a tendencia az elkövetkező években is folytatódni fog.

Mely teherautók üzemeltetéséhez a legalkalmasabb a bio-LNG?

A gázüzemű teherautók előnye, hogy ugyanazt a hatótávot és tankolási időt képesek teljesíteni, mint a hagyományos dízelmotorok. A Volvo Trucks gázüzemű járművei például ugyanolyan teljesítményt és nyomatékot kínálnak, mint dízeles megfelelőik, és hatótávolságuk akár az 1000 km-t is elérheti.

 

Hagyományos fosszilis LNG használata esetén a gázüzemű teherautók CO2-kibocsátása, forrástól a kerékig mérve, körülbelül 20%-kal, bio-LNG-t használata esetén pedig akár 100%-kal is kevesebb lehet a dízelhez képest.

 

Még így is, hogy a bio-LNG korlátozottan elérhető, ha Ön az útvonalán hozzáfér az egyre növekvő számú LNG-töltőállomások valamelyikéhez, úgy a dízelről a gázra történő átállás már most is lehetséges. Ez cége működésében azonnali CO2-csökkentést eredményezne.

 

Hosszú távon, ahogy a bio-LNG elérhetőbbé válik, a hagyományos LNG-ről való átállás zökkenőmentes lesz, mivel ugyanazok a járművek és a tankolási infrastruktúra lesz használható mindkettőhöz. Valójában ezek keverhetők is. Például a Shell, amely nagy összegeket fektet be a bio-LNG előállításába, jelenleg Hollandiában és Németországban kínál olyan bio-LNG keveréket, amely átlagosan mintegy 30%-os CO2-csökkentést tesz lehetővé.

 

Idővel a keverékben lévő bio-LNG aránya fokozatosan növekedhet, a folyamat végeredményeként végső soron a forrás és a kerék között mért kibocsátás meg fogja közelíteni a nullát. Egyes teherautó-üzemeltetők számára ez lehet a legegyszerűbb és leghatékonyabb út a CO2-semleges teherautózás felé. Az iparág számára pedig potenciálisan jelentős előrelépést jelenthet a fenntarthatóbb működés felé vezető úton.

 

Bővebb információk a Volvo Trucks gázüzemű választékáról. Az alábbiak részletei is érdekelhetik:

●       Melyik a legjobb alternatív üzemanyag a teherautójához?

●       Különböző utak a teherautók fosszilis tüzelőanyag-mentes jövőjéhez

●       8 gyakori kérdés a biogázzal és gázüzemű teherautókkal kapcsolatban
 

* A forrástól a kerékig mért kibocsátás az üzemanyagból a jármű működése során keletkezett károsanyag-kibocsátással számol. A forrástól a kerékig történő mérés az üzemanyag kitermeléséből, finomításából és előállításából származó kibocsátásokat is magában foglalja.