Trucks

8 gyakori kérdés a biogázzal és gázüzemű teherautókkal kapcsolatban

| 4 perc
Az emelkedő dízelköltségek leküzdése és a fosszilis tüzelőanyagok kiváltása érdekében a fuvarcégek fontolóra vehetik a cseppfolyósított biogázzal (bio-LNG) hajtott gázüzemű teherautók használatát. De mi a különbség a különböző gáztípusok között, milyen költségekkel járnak, és melyik szállítási feladatokhoz a legalkalmasabbak?
8 gyakori kérdés a biogázzal és gázüzemű teherautókkal kapcsolatban

Jelenleg különböző típusú üzemanyagokra és hajtásláncokra van szükség ahhoz, hogy a cégek megfeleljenek a zöld átállás igényeinek. A biogáz az egyik alternatíva, amely csökkentheti a nehézgépjármű-ágazat karbonlábnyomát, és ugyanakkor hosszú távú energiamegoldást jelenthet.
 

A cseppfolyósított gázt kínáló töltőállomások száma jelenleg növekszik, különösen Európában, és a gáz már most is életképes alternatívája a gázolajnak hosszabb útvonalakon is. Jelenleg a biogáz-termelési kapacitás több mint 60%-a Európában és Észak-Amerikában található. 20 000 biogázüzemével jelenleg Európa a vezető régió.
 

Kína állítja elő a világ össztermelésének csaknem harmadát, és célja a vidéki biogáz-termelés növelése úgy, hogy közben a hulladékgazdálkodási gyakorlatok javítása mellett 2030-ra közel 17 millió tonna olajegyenértéket (Mtoe) állítson elő (ez ma kb. 7 Mtoe). Eközben India pénzügyi támogatást nyújt a helyi biogázzal működő kapcsolt energiatermelő erőműveknek. A biogáz szerepe olyan országokban is növekszik, mint Indonézia, Malajzia és Thaiföld, ahol nagy mennyiségben hasznosítják majd a rendelkezésre álló ipari maradékanyagokat.
 

2022-ben az Európai Bizottság előterjesztette a REPowerEU tervet, melynek célja, hogy az orosz fosszilis tüzelőanyagoktól való függést jóval 2030 előtt lecsökkentsék, és ez a terv a megújuló energia elterjedésének felgyorsítását is magában foglalja. A biometán cselekvési terv eszközöket határoz meg, többek között egy új biometán ipari partnerséget és pénzügyi ösztönzőket, hogy a termelés megtízszereződjön (2021-hez képest), és 2030-ra 35 milliárd köbméterre (bcm) emelkedjen, hogy a közlekedési ágazatban fel tudja váltani a fosszilis tüzelőanyagokat. 

De mi a különbség a gázüzemanyag-típusok között, és hogyan viszonyulnak a dízelhez?

Íme 8 gyakori, gázzal kapcsolatos kérdés:

1. Mi a cseppfolyósított biogáz (bio-LNG)?

A bio-LNG, más néven cseppfolyósított biogáz az LNG-hez hasonlóan elsősorban metánból áll. A Bio-LNG egy nem fosszilis tüzelőanyag, amelyet olyan eljárással állítanak elő, amelyben a szerves hulladékból, például állati trágyából, iszapból és élelmiszer-hulladékból származó biogázt kiváló minőségű biometánná alakítják, és -162 Celsius fokra cseppfolyósítják. Az LNG-hez képest a bio-LNG CO₂-kibocsátása lényegesen kisebb. Ezenkívül nagyobb üzemanyag-potenciállal (a dízel helyettesítésére való képességgel) is rendelkezik, mint más alternatívák, például a biodízel. A bio-LNG helyben is előállítható, ezzel csökkentve a szállítási költségeket és a szén-dioxid-kibocsátást, és hozzájárul az energiabiztonsághoz.
 

2. Mi a cseppfolyósított földgáz (Liquefied Natural Gas, LNG)?

A cseppfolyósított földgáz olyan földgáz, amelyet szállítás és tárolás céljából folyékony halmazállapotúra hűtöttek le. Míg a földgáz fosszilis tüzelőanyag, a cseppfolyósított földgáz (LNG) 10-20%-kal csökkentheti a CO₂-kibocsátást a dízelhez képest, mivel használata esetén egy energiaegységre kevesebb szén-dioxid jut. Az LNG-vel világszerte kereskednek, ami azt jelenti, hogy része a globális energiakereskedelemnek, és világszerte szállítják.

3. Mi az a sűrített biogáz (bio-CNG) és a sűrített földgáz (CNG)?

Az egyetlen különbség a bio-LNG/LNG és a bio-CNG/CNG között az, hogy az utóbbit nagy nyomáson sűrítik, és a teherautóban tartályokban tárolják. A sűrített gáz hátránya, hogy rövidebb hatótávolságot jelent a teherautó számára, mint a cseppfolyósított gáz. A bio-LNG-hez hasonlóan a sűrített biogáz (bio-CNG) helyben is előállítható, és nem fosszilis tüzelőanyag, míg a CNG fosszilis tüzelőanyagnak számít.

4. Milyen messzire lehet eljutni egy gázüzemű teherautóval?

Jelenleg az LNG-vel és bio-LNG-vel hajtott teherautók akár 1000 km-t is megtehetnek az újratöltés előtt, így életképes üzemanyagot jelentenek a hosszú távú felhasználáshoz. A CNG hatótávolsága rövidebb, és gyakrabban használják helyi szállításra.

5. Milyen szállítási módokra alkalmasak a gázüzemű teherautók?

A CNG-t és a bio-CNG-t hagyományosan helyi szállításra, például áruterítésre és szemétszállításra használták városi környezetben. Az elektromos teherautók egyre inkább versenyképes alternatívává válnak a városokban, ami új utakat nyit meg a biogáz felhasználásában, például a hosszú távú tehergépkocsikban bio-LNG-ként. Az LNG-hez hasonlóan a bio-LNG is nagy energiasűrűségű, ezért a gázüzemű teherautók alkalmasak hosszú távú szállításra. Hosszú távon a gázüzemű teherautók az elektromos teherautók kiegészítőjeként szolgálhatnak majd. Különösen biogázzal hajtva. 


6. Mi a legolcsóbb alternatíva – a gáz vagy a gázolaj?

Ez több tényezőtől és piacspecifikus feltételektől függ. A gázüzemű teherautó drágább, mint a dízel teherautó, de az üzemeltetés teljes költsége alacsonyabb lehet az alacsony gázáraknak vagy a különféle ösztönzőknek, például az útdíjnak vagy az adóknak köszönhetően. A biogázüzemű teherautók a növekvő környezeti igények miatti új üzleti lehetőségek megtartásának vagy megszerzésének előfeltételei is lehetnek.
 

7. Mik a jelenlegi fejlemények a gáz infrastruktúrájával – például a hozzáférhetőséggel, az üzemanyag-ellátással és a közelgő beruházásokkal – kapcsolatban?

A gázüzemű teherautók infrastruktúrája gyorsan növekszik, a teherautók pedig folyamatosan fejlődnek. A biogáz és a biometán a bioenergia leggyorsabban terjedő formái, és még ha a biogáztermelés nagy része Európában és Észak-Amerikában zajlik is, a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) úgy véli, hogy a jövőbeli forgatókönyvektől függően globális piaci részesedésük a teljes bioenergia-igényben a mai 5%-ról 12-20%-ra fog nőni.

Napjainkra már több mint 600 LNG/bio-LNG állomás létezik Európában. Így egy év alatt a hálózat több mint 100 állomással nőtt. Beruházások történnek a bio-LNG előállításának terén is, a nem fosszilis tüzelőanyagokra való átállás szükségessége miatt jelentős szereplők mozdulnak el a bio-LNG irányába. A töltési idő szempontjából ez az anyag hasonló a dízelhez, de a gáz hideg, cseppfolyósított volta miatt meg kell tenni bizonyos előírt biztonsági óvintézkedéseket.
 

8. Érdemes gázüzemű teherautóba fektetni?

A gázüzemű teherautók versenyképes alternatívát jelenthetnek a dízel helyett, és a technológia folyamatosan javul mind a hatékonyság, mind a hatótávolság tekintetében. A biogáz (bio-LNG) pedig rendelkezik azokkal a körforgásos és éghajlati előnyökkel, amelyeket a közlekedési ágazatban egyre több ügyfél igényel. Emellett olyan alternatív üzemanyagnak számít, amely már ma is sok helyen kapható.


További információkat a gázüzemű teherautókról itt talál, vagy forduljon a helyi márkakereskedőhöz a továbbiakért.

A bio-LNG-vel kapcsolatos leggyakrabban feltett kérdések

Kapcsolódó cikkek