Ha Ön elektromos teherautót vásárol, elengedhetetlen, hogy megtervezze az útvonalakat és a feladatokat. Ha mindez hatékonyan sikerül, Ön elősegítheti a zökkenőmentes átállást, és megnövelheti az elektromos teherautók hatótávolságát.
Az elektromos teherautók előnyei sokfélék – tisztaság, illetve halkabb közlekedés alacsonyabb károsanyag-kibocsátás és rezgés mellett, ami nemcsak a környezet számára hasznos, hanem a járművezető szempontjából is kényelmesebb. Az elektromos kivitel pedig mindezt biztosítja, és egyúttal ugyanarra a teljesítményre és vezethetőségre képes, mint a dízel. Képességei némileg azonban mégis behatároltak, például a kisebb akkumulátorkapacitás vagy a töltési idő szükséges beütemezése szempontjából. Megfelelő útvonaltervezéssel e nehézségek egy része azonban enyhíthető, sőt leküzdhető.
Az első lépés az aktuális útvonalak és az igények felmérése. Milyen nehéz a rakomány, milyen távolságra kell eljutni, milyen az egyes útvonalak domborzata? Ezek a tényezők mind befolyásolják azt, hogy Önnek mennyi energiára lesz szüksége, és milyen messzire tud eljutni.
A második lépés annak felmérése, hogy mikor és hol lesz szükség több energiára, és milyen töltési lehetőségek állnak rendelkezésre.
Lehetőség szerint mindig érdemes éjszakai töltésre törekedni, mivel ez a jármű töltésének leginkább költséghatékonyabb módja, és így másnap teljesen feltöltött járművel lehet útnak indulni. Ha Ön rövid vagy közepes hosszúságú, közepes energiaigényű útvonalon közlekedik – például hulladékgyűjtést vagy elosztófuvarozást végez –, ebben az esetben Önnek elegendő lehet egyetlen éjszakai töltés.
Hosszabb útvonalak esetén fel kell ismernie, hogy a járműbe szerelt akkumulátor hol fog nagy eséllyel lemerülni, majd be kell terveznie egy megállást az útvonaltervbe, amikor feltölti a járművet. Ilyen megoldás lehet például egy gyorstöltő létesítése valamelyik telephelyen, vagy egy nyilvános töltő használata, amelyek több piacon is egyre nagyobb számban vannak jelen.
Az időveszteség minimalizálása szempontjából a legjobb töltési időpont az, amikor a jármű már áll, például be- és kirakodás közben, vagy amikor a járművezető éppen pihenőt tart. Egy gyorstöltő mindössze 90 perc alatt képes teljesen feltölteni egy teherautót – de az is előfordulhat, hogy egy jóval rövidebb megállás és feltöltés is elegendő energiát biztosít az útvonal teljesítéséhez.
Az optimális útvonalterv kialakítása során lehetséges, hogy át kell variálni a megállásokat, hogy a járművek így akkor érjenek a töltőállomáshoz, amikorra az akkumulátor kis híján lemerül, vagy amikor a járművezetőnek kötelező pihenőt kell tartania.
A stratégiai elhelyezkedésű töltőhelyeknek köszönhetően az elektromos teherautók még nagyobb távolságokra eljuthatnak. Ez könnyebben kivitelezhető, ha a jármű állandó útvonalon közlekedik. Ha például egy építkezés helyszínén létesítenek egy gyorstöltőt, az elektromos teherautó voltaképpen éjjel-nappal üzemeltethető.
Az elektromos járművek regionális szállítmányozáshoz használhatók. Erre már ma is van példa 60 tonna szerelvényössztömegű teherautók és az útvonal két végén létesített gyorstöltők segítségével.
A lítiumionos akkumulátorok kapacitásának folyamatosan javulásával párhuzamosan az elektromos teherautók kínálata is nő, amelyek így hosszabb útvonalak megtételére lesznek képesek. A nyilvános töltőállomások száma szintén gyorsan növekszik, és várhatóan még gyorsabban fog, mivel egyre több kormányzat kínál ösztönzőket és támogatásokat az elektromos szállítmányozásba történő beruházásokhoz.
Ezek a trendek fokozott rugalmasságot és egyszerűséget jelentenek az útvonaltervezés szempontjából, és lehetővé teszik, hogy az elektromos teherautók egyre többféle és hosszabb útvonalat járjanak be. Részben ez az oka annak, hogy az elektromos teherautók száma várhatóan gyors növekedésnek indul majd az elkövetkező években. Az elektromos teherautók azonban a már meglévő technológia és infrastruktúra révén is sok mindenre képesek a megfelelő terv birtokában.
Szeretné elektromos teherautókkal bővíteni flottáját? Itt olvashat róla részletesebben.