Trucks

Hogyan teljesíthetik a nagy hatótávolságú elektromos teherautók már ma is a szállítmányozási igények jelentős részét?

Az elektromos teherautók jelenlegi hatótávolság-korlátja miatt sokan ösztönösen úgy vélik, hogy távolsági utaknál ezek a járművek nem jöhetnek számításba. Pedig az Európában szállított áruk mintegy 45%-a manapság ennél a korlátnál kisebb távolságot tesz meg, ami azt mutatja, hogy a távolsági elektromos teherautók sokkal többre képesek, mint azt az emberek gondolnák.
Hogyan teljesíthetik a nagy hatótávolságú elektromos teherautók már ma is a szállítmányozási igények jelentős részét?

Első pillantásra érthetőnek tűnhet, hogy az emberek miért is szkeptikusak az elektromos teherautók távolsági használatával kapcsolatosan. Ha egy teherautó naponta akár 600 km-t is megtesz, akkor logikus, hogy nem helyettesíthető egy legfeljebb 300 km-es hatótávolságú járművel. Napjaink logisztikai hálózatait alaposabban szemügyre véve azonban kiderül, hogy a jelenlegi technológiák segítségével valójában már most is számos lehetőség kínálkozik az elektromos teherautók számára a távolsági szállítmányozás terén.

 

Miért lehet hosszabb az elektromos teherautók hatótávolsága, mint azt gondolhatnánk?

Az Eurostat statisztikái szerint az Európában közúton szállított áruk mintegy 45%-a 300 km-nél rövidebb utat tesz meg. Ez arra utal, hogy intelligens útvonaltervezéssel és ütemezéssel ezen áruk nagy része elektromos teherautókkal is szállítható lehet. A Volvo Trucks legújabb kutatása továbbá azt is kimutatta, hogy az Európában használt teherautók 45%-a napi 350 km-nél rövidebb távolságot tesz meg. Nemzetközi szinten pedig a teherautók 33%-a naponta legfeljebb 500 km-es távolságot tesz meg.
 

„A közepes hatótávolságú szállítás nagy része már ma is elvégezhető elektromos teherautókkal.” – mondja Anders Grauers, a hibrid és elektromos járműrendszerek docense, a Chalmers Műszaki Egyetem professzora. „A legnagyobb kihívást jelentő nagy távolságú szállítmányozásra még nem állnak készen, főként a nyilvános töltőinfrastruktúra hiánya, valamint a teherautók - szükségesnél valamivel kisebb - akkumulátorai és töltési teljesítménye miatt. Ám szinte biztos, hogy látni fogunk távolsági fuvarozást végző elektromos teherautókat, mert ez lesz a legköltséghatékonyabb megoldás. Ennek pedig az az oka, hogy a villamos energia sokkal olcsóbb, mint a dízel üzemanyag.”
 

A töltés megtervezése és a jármű hatótávolságának megnövelése

Azért, hogy az elektromos teherautók hatótávolsága a 300 km-es határon túlra is kiterjedjen, a töltési lehetőségeket bele kell foglalni a jármű menetrendjébe. Egy stratégiailag elhelyezett töltőállomás – ideális esetben olyan helyen és időpontban, ahol és amikor a járműnek egyébként is meg kell állnia – jelentősen befolyásolja a teherautó hatótávolságát.
 

„Európában a járművezetőknek a jogszabályi előírások miatt legfeljebb négy és fél óra vezetés után mindenképpen meg kell állniuk, és szünetet kell tartaniuk, a gyakorlatban pedig általában 3-4 óra után tartanak pihenőt. Minthogy az ennyi idő alatt megtett távolság kevesebb, mint 300 km, ha megtaláljuk annak a módját, hogy a teherautót a sofőr a szünete alatt feltölthesse, akkor ez egy igazán hatékony módja volna, hogy a teherautó hatótávolságát a műszak meghosszabbítása nélkül megnöveljük” – mondja Henrik Engdahl, a Volvo Trucks üzletfejlesztési igazgatója.
 

A nagy hatótávolságú elektromos teherautók számára először azok a legkönnyebben végrehajtható feladatok, amelyeknél a jármű a rendszeres, bevált útvonalakat járja be, mivel ez lehetővé teszi, hogy ugyanazokon a helyeken álljon meg. A DHL Freight például jelenleg elektromos teherautókkal szállít árut a svédországi Göteborg és Jönköping között – 150 km távolságra –, két stratégiailag elhelyezett töltőállomás segítségével, és ezzel naponta összesen 60 tonna árut szállít el 450 km távolságra.
 

Szintén Svédországban, a Volvo Trucks helsingborgi márkakereskedésénél nehézkategóriás teherautóhoz felépített új nyilvános töltőállomás lehetővé teszi az elektromos teherautók számára, hogy két oda-vissza utat teljesítsenek Göteborg és Malmö között – ami 270 km-es távolságot jelent. A javasolt útvonalon egy teljesen feltöltött teherautó képes eljutni a göteborgi kikötőből Malmőbe, le tudja tenni a pótkocsit, és még mindig elegendő energiával fog rendelkezni ahhoz, hogy elérje a helsingborgi töltőállomást (Malmőtől északra, a Göteborgba tartó visszaúton). Ezután 90 percet vesz igénybe az újratöltés, ami egybeesik a járművezető szünetével, mielőtt visszaindulhatna Göteborgba. Mindez – a járművezető szünetét is beleértve – elvégezhető egy nyolcórás műszak ideje alatt, még mielőtt egy második sofőr átvenné a járművet, hogy még egy további utat tegyen meg visszafelé még aznap.
 

„Egy olyan teherautó, amely éjszakai töltéssel üzemel, csak a telephelyétől számított 120 km-es körzetben közlekedhet, hogy maradjon biztonságos mozgástere a visszatérésre még az akkumulátor lemerülése előtt” – magyarázza Henrik. „Ám ha csupán egyetlen plusz töltőállomáshoz is hozzáférhet, jelentősen megnövekedhet a mozgástere, és akár messzebbre is eljuthat.”

Több töltőállomás, több lehetőség a hatótávolság megnövelésére

Számos ország már most is nagyszabású beruházásokat hajt végre annak érdekében, hogy az elkövetkező években gyorsan gyarapodjon a nagy hatótávolságú elektromos teherautókat kiszolgálni képes nyilvános töltőállomások száma. Németországban például a HoLa project keretében a Berlint és a Ruhr-vidéket összekötő A2-es autópályán négy helyen épülnek majd új töltőállomások nehézkategóriás teherautók számára.
 

Svédországban a kormány  több mint 100 töltőállomás építését finanszírozza nehézkategóriás teherautókhoz, és ezek várhatóan 2023-ra készülnek el. Amikor a tervezett hálózat elkészül, az egész ország területén lehetővé teszi majd az elektromos teherautók közlekedését.
 

A Volvo Trucks része egy vegyesvállalatnak, amely legalább 1700 töltőállomást tervez kialakítani és üzemeltetni hosszabb távon Európa-szerte autópályák és logisztikai csomópontok közelében. Az ACEA (Európai Gépjárműgyártók Szövetsége) mintegy 400 000 Európa-szerte működő teherautó GPS-koordinátáinak összegyűjtését és elemzését követően több mint 40 000 töltőállomásra alkalmas helyet jelölt ki, amelyek elősegíthetik egy uniós szintű hálózat megvalósítását.
 

Minden új töltőállomás megnyitásával ugrásszerűen nő a már üzemelő elektromos teherautók felhasználási lehetőségeinek száma. Az elkövetkező években fejlődés várható mind az akkumulátorok kapacitása, mind a járművek hatótávolsága terén, ám azokban az országokban, ahol beruházásokat hajtanak végre a nyilvános töltőinfrastruktúrába, még a ma rendelkezésre álló technológiák kihasználásában is sokkal több potenciál rejlik, mint azt a legtöbben gondolnák.
 

„Kilométerre lebontva olcsóbb feltölteni egy elektromos teherautót, mint üzemanyagot vásárolni egy dízelüzemű teherautóba” – mondja Anders Grauers. „Általánosságban elmondható, hogy a villamos energia ára a gázolaj árának csupán körülbelül a negyedét teszi ki. Tehát még ha a villamos energia ára meg is duplázódna, akkor is olcsóbb lenne, mint a gázolaj. Ez pedig azt jelenti, hogy egy elektromos teherautó annál jövedelmezőbb, minél többet vezetik, ezért érdemes a sokat vezetett teherautók villamosításával kezdeni.”
 

Tudjon meg többet Anders Grauers egyetemi docenstől és arról, hogy hogyan látja az elektromos teherautók és a távolsági szállítmányozás jövőjét, például:

●      Mely hosszú távú felhasználási módok villamosítása várható legelőször?

●      Miért nem valószínű, hogy az emelkedő villamosenergia-árak lassítanák a villamosításra való áttérést?

●      Miért lesz olyan fontos az elektromos teherautók nyilvános töltőinfrastruktúrája?

Tekintse meg a teljes interjút angol nyelven

Kapcsolódó elemzések