Trucks

Henrik Engdahl
2022-11-25
Elektromobilitás
Author
Henrik Engdahl
Customer Charging Manager

Hogyan teljesíthetik a nagy hatótávolságú elektromos teherautók már ma is a szállítmányozási igények jelentős részét?

Az elektromos teherautók jelenlegi hatótávolság-korlátja miatt sokan ösztönösen úgy vélik, hogy távolsági utaknál ezek a járművek nem jöhetnek számításba. Pedig az Európában szállított áruk mintegy 45%-a manapság ennél a korlátnál kisebb távolságot tesz meg, ami azt mutatja, hogy a távolsági elektromos teherautók sokkal többre képesek, mint azt az emberek gondolnák.  

 

Első pillantásra érthetőnek tűnhet, hogy az emberek miért is szkeptikusak az elektromos teherautók távolsági használatával kapcsolatosan. Ha egy teherautó naponta akár 600 km-t is megtesz, akkor logikus, hogy nem helyettesíthető egy legfeljebb 300 km-es hatótávolságú járművel. Napjaink logisztikai hálózatait alaposabban szemügyre véve azonban kiderül, hogy a jelenlegi technológiák segítségével valójában már most is számos lehetőség kínálkozik az elektromos teherautók számára a távolsági szállítmányozás terén.

 

Miért lehet hosszabb az elektromos teherautók hatótávolsága, mint azt gondolhatnánk?

Az Eurostat statisztikái szerint az Európában közúton szállított áruk mintegy 45%-a 300 km-nél rövidebb utat tesz meg. Ez arra utal, hogy intelligens útvonaltervezéssel és ütemezéssel ezen áruk nagy része elektromos teherautókkal is szállítható lehet. A Volvo Trucks legújabb kutatása továbbá azt is kimutatta, hogy az Európában használt teherautók 45%-a napi 350 km-nél rövidebb távolságot tesz meg. Nemzetközi szinten pedig a teherautók 33%-a naponta legfeljebb 500 km-es távolságot tesz meg.
 

„A közepes hatótávolságú szállítás nagy része már ma is elvégezhető elektromos teherautókkal.” – mondja Anders Grauers, a hibrid és elektromos járműrendszerek docense, a Chalmers Műszaki Egyetem professzora. „A legnagyobb kihívást jelentő nagy távolságú szállítmányozásra még nem állnak készen, főként a nyilvános töltőinfrastruktúra hiánya, valamint a teherautók - szükségesnél valamivel kisebb - akkumulátorai és töltési teljesítménye miatt. Ám szinte biztos, hogy látni fogunk távolsági fuvarozást végző elektromos teherautókat, mert ez lesz a legköltséghatékonyabb megoldás. Ennek pedig az az oka, hogy a villamos energia sokkal olcsóbb, mint a dízel üzemanyag.”
 

A töltés megtervezése és a jármű hatótávolságának megnövelése

Azért, hogy az elektromos teherautók hatótávolsága a 300 km-es határon túlra is kiterjedjen, a töltési lehetőségeket bele kell foglalni a jármű menetrendjébe. Egy stratégiailag elhelyezett töltőállomás – ideális esetben olyan helyen és időpontban, ahol és amikor a járműnek egyébként is meg kell állnia – jelentősen befolyásolja a teherautó hatótávolságát.
 

„Európában a járművezetőknek a jogszabályi előírások miatt legfeljebb négy és fél óra vezetés után mindenképpen meg kell állniuk, és szünetet kell tartaniuk, a gyakorlatban pedig általában 3-4 óra után tartanak pihenőt. Minthogy az ennyi idő alatt megtett távolság kevesebb, mint 300 km, ha megtaláljuk annak a módját, hogy a teherautót a sofőr a szünete alatt feltölthesse, akkor ez egy igazán hatékony módja volna, hogy a teherautó hatótávolságát a műszak meghosszabbítása nélkül megnöveljük” – mondja Henrik Engdahl, a Volvo Trucks üzletfejlesztési igazgatója.
 

A nagy hatótávolságú elektromos teherautók számára először azok a legkönnyebben végrehajtható feladatok, amelyeknél a jármű a rendszeres, bevált útvonalakat járja be, mivel ez lehetővé teszi, hogy ugyanazokon a helyeken álljon meg. A DHL Freight például jelenleg elektromos teherautókkal szállít árut a svédországi Göteborg és Jönköping között – 150 km távolságra –, két stratégiailag elhelyezett töltőállomás segítségével, és ezzel naponta összesen 60 tonna árut szállít el 450 km távolságra.
 

Szintén Svédországban, a Volvo Trucks helsingborgi márkakereskedésénél nehézkategóriás teherautóhoz felépített új nyilvános töltőállomás lehetővé teszi az elektromos teherautók számára, hogy két oda-vissza utat teljesítsenek Göteborg és Malmö között – ami 270 km-es távolságot jelent. A javasolt útvonalon egy teljesen feltöltött teherautó képes eljutni a göteborgi kikötőből Malmőbe, le tudja tenni a pótkocsit, és még mindig elegendő energiával fog rendelkezni ahhoz, hogy elérje a helsingborgi töltőállomást (Malmőtől északra, a Göteborgba tartó visszaúton). Ezután 90 percet vesz igénybe az újratöltés, ami egybeesik a járművezető szünetével, mielőtt visszaindulhatna Göteborgba. Mindez – a járművezető szünetét is beleértve – elvégezhető egy nyolcórás műszak ideje alatt, még mielőtt egy második sofőr átvenné a járművet, hogy még egy további utat tegyen meg visszafelé még aznap.
 

„Egy olyan teherautó, amely éjszakai töltéssel üzemel, csak a telephelyétől számított 120 km-es körzetben közlekedhet, hogy maradjon biztonságos mozgástere a visszatérésre még az akkumulátor lemerülése előtt” – magyarázza Henrik. „Ám ha csupán egyetlen plusz töltőállomáshoz is hozzáférhet, jelentősen megnövekedhet a mozgástere, és akár messzebbre is eljuthat.”

A középtávú fuvarfeladatok nagy többsége már ma megoldható elektromos tehergépjárművel. Szinte biztos, hogy ezekre a feladatokra is a hosszútávú elektromos eszközöket fogják bevetni, mert ezek lesznek a legköltséghatékonyabbak.

Több töltőállomás, több lehetőség a hatótávolság megnövelésére

Számos ország már most is nagyszabású beruházásokat hajt végre annak érdekében, hogy az elkövetkező években gyorsan gyarapodjon a nagy hatótávolságú elektromos teherautókat kiszolgálni képes nyilvános töltőállomások száma. Németországban például a HoLa project keretében a Berlint és a Ruhr-vidéket összekötő A2-es autópályán négy helyen épülnek majd új töltőállomások nehézkategóriás teherautók számára.
 

Svédországban a kormány  több mint 100 töltőállomás építését finanszírozza nehézkategóriás teherautókhoz, és ezek várhatóan 2023-ra készülnek el. Amikor a tervezett hálózat elkészül, az egész ország területén lehetővé teszi majd az elektromos teherautók közlekedését.
 

A Volvo Trucks része egy vegyesvállalatnak, amely legalább 1700 töltőállomást tervez kialakítani és üzemeltetni hosszabb távon Európa-szerte autópályák és logisztikai csomópontok közelében. Az ACEA (Európai Gépjárműgyártók Szövetsége) mintegy 400 000 Európa-szerte működő teherautó GPS-koordinátáinak összegyűjtését és elemzését követően több mint 40 000 töltőállomásra alkalmas helyet jelölt ki, amelyek elősegíthetik egy uniós szintű hálózat megvalósítását.
 

Minden új töltőállomás megnyitásával ugrásszerűen nő a már üzemelő elektromos teherautók felhasználási lehetőségeinek száma. Az elkövetkező években fejlődés várható mind az akkumulátorok kapacitása, mind a járművek hatótávolsága terén, ám azokban az országokban, ahol beruházásokat hajtanak végre a nyilvános töltőinfrastruktúrába, még a ma rendelkezésre álló technológiák kihasználásában is sokkal több potenciál rejlik, mint azt a legtöbben gondolnák.
 

„Kilométerre lebontva olcsóbb feltölteni egy elektromos teherautót, mint üzemanyagot vásárolni egy dízelüzemű teherautóba” – mondja Anders Grauers. „Általánosságban elmondható, hogy a villamos energia ára a gázolaj árának csupán körülbelül a negyedét teszi ki. Tehát még ha a villamos energia ára meg is duplázódna, akkor is olcsóbb lenne, mint a gázolaj. Ez pedig azt jelenti, hogy egy elektromos teherautó annál jövedelmezőbb, minél többet vezetik, ezért érdemes a sokat vezetett teherautók villamosításával kezdeni.”
 

Tudjon meg többet Anders Grauers egyetemi docenstől és arról, hogy hogyan látja az elektromos teherautók és a távolsági szállítmányozás jövőjét, például:

●      Mely hosszú távú felhasználási módok villamosítása várható legelőször?

●      Miért nem valószínű, hogy az emelkedő villamosenergia-árak lassítanák a villamosításra való áttérést?

●      Miért lesz olyan fontos az elektromos teherautók nyilvános töltőinfrastruktúrája?

Tekintse meg a teljes interjút angol nyelven