Trucks

Hogyan növelheti meg a jó töltési stratégia az elektromos teherautó hatótávolságát?

| 3 perc
Az elektromos tehergépkocsik az alacsony zajszint és a nulla kipufogógáz-kibocsátás révén új lehetőségeket nyitnak. A megfelelő tervezés az útvonalak, a vezetési idők és a töltési lehetőségek tekintetében magas szinten tartják a termelékenységet.
Tehergépkocsi kézi töltése.
Megfelelő tervezéssel az elektromos tehergépkocsi ugyanolyan termelékeny lehet, mint a hagyományos.

Az útvonaltervezés során fontos szempont annak ismerete, hogy mennyi energiára van szükség, valamint, hogy mikor és hol tölthető fel a jármű. Megfelelő töltési stratégiával elektromos járműve termelékenysége akár egy hagyományos tehergépkocsiéval is összevethető.

Hol lehet ma elektromos tehergépkocsit tölteni?

A legtöbb tehergépkocsit eleinte a telephelyen kellett feltölteni az éjszaka során. A beépített váltóáramú (43 kW) töltő használatával körülbelül tíz órát vesz igénybe, amíg a lemerült akkumulátor teljesen feltöltődik. Egyenáramú töltővel (max. 250 kW) ez mindössze két órára is csökkenthető.

Az elektromos járművel ezért azok a legegyszerűbb utak, amelyek nem igényelnek sok energiát vagy nagy távolságok megtételét.

„Például, ha olyan szemétgyűjtő járművet vezet, amely csak napi néhány órát üzemel, és azt is kis sebességgel, akkor valószínűleg elegendő az éjszakai töltés” – mondja Henrik Engdahl, a Volvo Trucks üzletfejlesztési igazgatója. „Ha viszont regionális szállítást végez, ahol nagyobb távolságokat kell megtennie, akkor előfordulhat, hogy töltési lehetőséget kell keresnie az útvonalon.”

Ha például a tehergépkocsi rendszeresen ingázik két meghatározott lerakat között 300 km-en belül, akkor az elektromos jármű folyamatos működtetéséhez mindegyiknél elegendő egyetlen töltőállomás. A DHL jelenleg egy hasonló rendszert tesztel. Egy másik lehetőség az elektromos tehergépkocsik hatótávolságának növelésére a váltóáramú és az egyenáramú töltés kombinálása. Például éjszaka váltóáramú töltést, napközben pedig, amíg a vezető pihen, egyenáramú töltést használva az elektromos tehergépkocsi nagyobb távolságokat is megtehet.  

A nagyobb töltőhálózatok több töltési lehetőséget jelentenek

Az állami töltőinfrastruktúrába történő beruházások – mind az állami, mind a magánszektor részéről – egyre nőnek. Az elkövetkező években látni fogjuk, hogy egyre több töltőállomás létesül tehergépkocsik számára. Az is fel fog tűnni, hogy több töltőt is olyan területekre telepítenek, ahol a tehergépkocsik, kamionok gyakran parkolnak – például rakodóhelyeken és kamionpihenőkben. 2021 júliusában a Volvo Csoport bejelentette szándékát, hogy egy olyan vegyesvállalat alapítótagja legyen, amelynek célja öt éven belül legalább 1700 töltőpont telepítése és üzemeltetése.

„Nagyszerű megoldás az elektromos tehergépkocsik hatótávolságának meghosszabbítására a rátöltés ott, ahol a járműnek egyébként is meg kell állnia – be-, kirakodáshoz, kötelező pihenéshez és így tovább –, mivel ez nem veszélyezteti a termelékenységet vagy az üzemidőt” – mondja Henrik Engdahl.

Az elkövetkező években, ahogyan a gyorsabb töltést lehetővé tevő technológia folyamatosan fejlődik és töltőállomásból is egyre több lesz, könnyebbé válik a töltési lehetőségek beépítése az útvonaltervezésbe.

Kapcsolódó cikkek