Trucks

Miért fog bővülni az elektromos nehézgépjárművek töltési infrastruktúrája?

| 3 perc | 3 perc
Míg a személygépkocsikhoz való töltőállomások egyre gyakoribbak, a tehergépkocsik számára gyakorlatilag nem létezik ugyanez a nyilvános infrastruktúra. A legújabb fejlemények azonban azt sugallják, hogy ez hamarosan megváltozik.
Elektromos tehergépkocsit töltő férfi
Egyre növekszik a nyomás az elektromos tehergépkocsik töltésére szolgáló nyilvános infrastruktúra bővítésére, ráadásul mind az állami, mind a magánszektor részéről.

A jelenlegi állás szerint a legtöbb elektromos nehézkategóriás tehergépjármű-tulajdonosnak a saját telephelyükén felszerelt töltőberendezésekre kell támaszkodnia, ami korlátozza a járművek hatótávolságát. És bár elméletileg lehetséges az elektromos tehergépkocsi töltése személygépkocsi-töltőállomáson, a legtöbb esetben az állomás fizikai elrendezése, például a parkolóhelyek és rögzített szerkezetek ezt lehetetlenné teszik. 
 

A valóságban ahhoz, hogy az elektromos tehergépkocsik a szükséges mértékben hozzá tudjanak járulni az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez, sokkal nagyobb töltőállomás-hálózatra lesz szükség. A jó hír az, hogy ez a folyamat már elindult. Az első nyilvános nehézgépjármű-töltőállomás 2021-ben már megnyílt Göteborgban, és további három megnyitása is tervben van. A Circle K benzinkútlánc is tervezi megnyitni nyilvános töltőállomását elektromos nehézgépjárművek számára, ez várhatóan 2022-ben kezdi meg működését.
 

2021 júliusában a Volvo Csoport nem kötelező erejű megállapodást írt alá egy vegyesvállalat létrehozására, amely Európa-szerte nyilvános töltőhálózatot épít ki akkumulátoros kamionok és távolsági autóbuszok számára. Az érintett felek közösen 500 millió eurót szándékoznak befektetni legalább 1700 nagy teljesítményű zöldenergia-töltőpont telepítésére és üzemeltetésére a vegyesvállalat megalakításától számított öt éven belül.
 

„Az elmúlt két év során nagy változásokat tapasztaltunk, sok töltési szolgáltató, aki eddig nem volt hajlandó beszélni tehergépkocsi-töltőállomásokról, már kifejezetten lelkesedik az ötletért” – mondja Magnus Broback, a Volvo Trucks töltési rendszerekért felelős igazgatója. „Ez azért van, mert egészen a közelmúltig nem volt erre üzleti érv. De most, hogy egyre több elektromos tehergépkocsit látunk az utakon, észszerű, hogy elkezdjünk beruházni a töltőhálózatokba.”

 

Köz- és magánegyüttműködés

A közszféra részéről is erős nyomás tapasztalható. Az EU „Fit for 55” csomagja egy, a szén-dioxid-kibocsátást 2030-ig legalább 55 százalékos csökkentését célzó jogszabálytervezet, amely a töltőhálózatokat is magában foglalja. Az EU például javaslatot terjesztett elő az alternatív üzemanyagok infrastruktúráját érintő szabályozásra (Alternative Fuels Infrastructure Regulation, AFIR), ami nagyobb követelményeket támaszt majd a tagállamokkal szemben a töltési infrastruktúrába való beruházás tekintetében. Ezenkívül az új Általános csoportmentességi rendelet (GBER) várhatóan megkönnyíti a nemzeti kormányok számára a nyilvános töltési infrastruktúrába való beruházást.
 

„A magánszektor kellő nyomást fejt ki annak biztosítására, hogy az elektromobilitásra való átállás ettől függetlenül megtörténjen” – mondja Magnus Broback. „Az állami támogatás viszont a szabályozáson és az állami támogatásokon keresztül biztosítja, hogy az átalakulás sokkal gyorsabban menjen végbe. És ez létfontosságú, mert az éghajlatváltozással nem várhatunk további 15 évet.”

 

Az elektromos személygépkocsik hatása

Eközben a személygépkocsik nyilvános töltési infrastruktúrája tovább növekszik, és az elektromos hálózatok kapacitásával kapcsolatos aggodalmak ellenére az elektromos tehergépkocsikra gyakorolt hatás pozitív lesz. Végül is mindkettő ugyanazt a CCS2 szabványt használja 350 kilowattig – a fő különbség az, hogy a tehergépkocsik magasabb (500-750 V) feszültséget igényelnek, amit minden új töltőállomás képes biztosítani. Egyéb esetben az egyetlen korlátozás, amely gátolja a tehergépkocsikat a személygépkocsik töltőállomásainak használatában, az a töltő körüli fizikai tér. 
 

„A két töltőhálózat inkább együttműködik, mintsem hogy versenyezne” – magyarázza Magnus Broback. „A személygépkocsi-hálózat segít a hasonló ökoszisztéma kialakításában, amely méretgazdaságosságot, valamint a technológiák és az üzleti modellek jobb ismeretét biztosítja.”
 

És ami az elektromos hálózatok kapacitásának túllépését illeti? „Ez bizonyos helyeken kétségtelenül probléma lesz, de megoldható. Hiszen a társadalom több mint egy évszázada dolgozik már elektromos hálózatokkal. Egyértelmű, hogy el kell kezdenünk a hálózat előkészítését és bővítését – ahogyan ezt már több mint 100 éve tesszük –, ami egy olyan kihívás, amelyet biztosan le tudunk küzdeni.”

Kapcsolódó cikkek