Trucks

×

7 tévhit az elektromos tehergépjárművekbe szerelt akkumulátorokról

| 5 és fél perc | 5 és fél perc
Manapság rengeteg tévhit és félreértés kering az elektromos tehergépjárművekkel kapcsolatban. Közülük több is az akkumulátorokra és azok környezeti hatásaira vonatkozik. A megalapozott döntéshozás és a jövedelmező beruházások kiválasztása érdekében fontos megkülönböztetni egymástól a tényeket és a tévhiteket.
Elektromos Volvo FM halad egy alagútban
Mivel a közúti áruszállítás villamosítása és a nulla károsanyag-kibocsátású nehéz-tehergépjárművek hatótávolsága is folyamatosan növekszik, fontos tisztában lenni a tehergépjárművekbe szerelt akkumulátorok fenntarthatóságával.

A közúti áruszállítás iparágának fenntartható módon történő átalakítása nem egyszerű feladat a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény előírásainak betartása mellett, és a következő évtizedben egyformán igényel majd állami szintű döntéseket és szabályozást. Eközben pedig tovább folytatódik a szállítás villamosítása és a zéró károsanyag-kibocsátású nehézkategóriás haszonjárművek sora. Az akkumulátorok fontos szerepet játszanak a folyamatban – de mennyire fenntarthatóak?
 

Az alábbiakban összegyűjtöttük az elektromos tehergápjárművekbe szerelt akkumulátorokkal kapcsolatos tévhiteket:
 

1. Az elektromos tehergépjárművekbe szerelt akkumulátorok éghajlati hatása annyival nagyobb a dízelüzemű tehergépjárművekéhez képest, hogy jelenleg nem érdemes befektetésként tekinteni az elektromos tehergépjárművekre.

Az elektromos tehergépjárművek éghajlati hatása használat közben nagyon alacsony, ám a gyártás során valamivel nagyobb. Ennek az a magyarázata, hogy az akkumulátorcellák gyártási folyamata jóval energiaigényesebb, így az elektromos járművek gyártása által okozott éghajlati hatás lényegesen nagyobb, mint dízelüzemű társaiké. Ha azonban az elektromos tehergépkocsikba szerelt akkumulátorok megújuló forrásból előállított villamos energiával működnek, akkor éghajlati hatásuk már 100 000 kilométer megtétele után kisebb lesz a dízelüzemű megfelelőikhez képest – és ehhez gyakran egy évnek sem kell eltelnie.

 

 

Ezért fontos, hogy olyan életciklus-elemzést készítsünk, amely a jármű teljes élettartama során, azaz nem csak a gyártási szakaszban veszi figyelembe a környezeti hatásokat. Ugyanakkor beruházások is folyamatban vannak a 100%-ban megújuló energiával működő akkumulátorok előállításába, az elmúlt években pedig sok látható előrelépés történt ezen a téren.

2. A zöld energia korlátozott elérhetősége azt jelenti, hogy az elektromos járművek töltése nem lesz környezetbarát.

Az elektromos járművek éghajlati előnyei nem választhatók el a zöld villamos energia elérhetőségétől. Azokban az országokban, ahol nincs elérhető zöld villamos energia, nem lehet éghajlati előnyre számítani. Az elektromos járművekkel kapcsolatban azonban számos más fontos környezeti tényezőt is szem előtt kell tartani. Ilyenek például a következők: a kipufogógáz-mentesség, a zajcsökkentés, a jobb munkakörnyezet, a helyi légminőség jelentős javulása, valamint a zéró károsanyag-kibocsátású városi zónákban történő áruszállítási lehetőség.

 

A zöld villamos energia elérhetősége ráadásul világszerte növekszik. A 2019-es 34%-ról 2020-ban 37%-ra nőtt a megújuló energiaforrások aránya az Európai Unióban, míg a megújuló energiaforrások globális aránya a 2019-es 27%-ról 29%-ra emelkedett. 2021-ben a megújuló villamosenergia-termelés növekedése világszerte minden eddiginél nagyobb ütemben gyorsult. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint 2026-ig a megújuló energiaforrások teszik majd ki a globális villamosenergia-kapacitás növekedésének közel 95%-át.

3. Az elektromos tehergépjárművekbe szerelt akkumulátorokat nem lehet újrafelhasználni és újrahasznosítani.

Napjainkra mindkettő lehetséges, a fejlesztés és a beruházások száma pedig az akkumulátorok darabszámával párhuzamosan növekszik ezen a területen. Világszerte új jogszabályok is születtek, például az akkumulátorokról szóló európai irányelv, amely meghatározza a gyártók felelősségét az újrafelhasználás és az újrahasznosítás tekintetében. Ha egy tehergépkocsiba szerelt akkumulátor kapacitása elér egy bizonyos küszöbértéket, akkor olyan útvonalon lehet üzemeltetni, ahol rövidebb hatótávolság is elegendő, vagy át lehet helyezni egy könnyebb feladatokat végző járműre.

 

Ha az akkumulátorok kapacitása a használhatósági szint alá csökken, többféle választási lehetőség is létezik. Ilyen például az akkumulátorok újragyártása annak érdekében, hogy ismét újszerű állapotúak legyenek. Az akkumulátorok felújítása vagy a lakossági/ipari energiatárolásban történő újrafelhasználása várhatóan szintén fontos alkalmazási terület lesz. Az újrahasznosítás pedig az utolsó lépés lesz az akkumulátorokban lévő értékes alapanyagok kinyeréséhez.   

4. Érdemesebb kivárni a jövőbeli zöldteherautó-beruházásokat, vagy azt az időt, amikorra a hidrogénes üzemanyagcellával rendelkező tehergépjárművek felváltják az akkumulátorosokat.

Az akkumulátoros járművek és az üzemanyagcellás technológiát használó elektromos járművek kiegészítik egymást, és mindkét technológiára szükség lesz az előttünk álló nehézségek leküzdéséhez. A legjobb megoldások a különböző közlekedési módok, az ügyfelek igényei és a helyi előfeltételek, például az infrastruktúra függvényében különböznek egymástól.

A leginkább energiaigényes feladatok, például a teherfuvarozás és a távolsági szállítás esetében a hidrogénes üzemanyagcellával rendelkező elektromos tehergépjárművek olyan kipufogógáz-mentes alternatívát jelentenek, ami megfelel a produktivitás és a fenntarthatóság hosszú távú követelményeinek. Az üzemanyagcellás elektromos tehergépjárművek azonban még nem állnak teljes mértékben rendelkezésre, ám az elkövetkező években egyre szélesebb körben válnak majd elérhetővé. Az akkumulátoros tehergépjárművek viszont már most is rendkívül versenyképesek, és néhány éven belül jövedelmezőbbek lehetnek a dízelüzeműeknél.

Az akkumulátorok energiakapacitása fontos tényező az akkumulátoros jármű hatótávolságának szempontjából. Az akkumulátorok folyamatos fejlesztésének és a bővülő töltőinfrastruktúrának köszönhetően az európai teherszállítás jelentős része mára akkumulátoros tehergépkocsikkal is végezhető. Több okból – például az éghajlat miatt – sem szabad további zöld beruházásokra várni.

5. Az akkumulátorgyártási folyamat során sérülnek az emberi jogok

Az elektromos akkumulátorokat különböző nyersanyagokból állítják elő, és ezek közül többet is bányákban termelnek ki. A lítiumion-akkumulátorok egyik fontos közös összetevője a kobalt. Ennek az anyagnak a beszerzése az elmúlt néhány évben vitát váltott ki több országban, így a Kongói Demokratikus Köztársaságban is elkövetett munkaügyi és emberi jogi jogsértések miatt, amelyekről az Amnesty International számolt be. Az autóipar szereplői évek óta együttműködnek az ellátási lánc nyomon követhetőségének biztosítása érdekében, hogy a beszállítók tiszteletben tartsák az emberi jogokat, a környezetvédelmet és az etikus üzleti magatartást.

6. Az akkumulátorok hatékonysága hidegben csökken, így az elektromos tehergépjárművek kevésbé megfelelő választási lehetőséget jelentenek.

A hideg időjárás akkumulátorokra mért hatása kisebb, mint gondolnánk. Egyes tehergépkocsikban vannak olyan funkciók, amelyek segítenek az akkumulátorokat optimális hőmérsékleten (+25 Celsius-fokon) tartani a nap kezdetén.
A Volvo Trucks esetében például –10 Celsius-fokban mintegy 3%-nyi a hatótáv-csökkenés. –20 Celsius-fokban nagyjából 10%-os a csökkenés. Arra is érdemes gondolni, hogy a hideg idő a hajtáslánctól függetlenül növeli az energiafogyasztást a vezetőfülke fűtése miatt, és ezáltal mindig kihat a jármű hatótávolságára.

7. Ha minden villamosítva lesz, nem marad elegendő ásványi anyag az akkumulátorokhoz.

A gyártók több ásványi anyag elérhetősége miatt is okkal aggódnak. Rövid távon ez várhatóan nem jelent majd problémát, de hosszú távon szükség lesz alternatív ásványi anyagok felkutatására, a szükséges anyagmennyiségek csökkentésére és az újrahasznosított anyagok felhasználásának növelésére.

Sok vállalat ambiciózus célokat tűz ki az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésével kapcsolatban, hogy megfeleljen a párizsi egyezmény előírásainak, az akkumulátoros teherautók pedig e célok elérésének egyik formáját jelentik.

Itt további olvasnivalót talál az akkumulátorokról és az elektromos tehergépjárművekről, és kiszámíthatja tehergépjráműve teljes környezeti lábnyomát.

Lars Mårtensson

A Volvo Trucks környezetvédelmi és innovációs igazgatója

 

Kapcsolódó cikkek

Latest Press Release

Latest Press Release