A gázüzemű teherautók iránti kereslet növekszik, a fuvarozó vállalatok kényelmes megoldásnak tekintik őket a CO2 lábnyom csökkentésére a termelékenység és a vezethetőség veszélyeztetése nélkül. De vajon minden gázüzemű teherautó egyforma – vagy vannak különbségek az alkalmazott technológiákban?
Az ügyfelek és a döntéshozók világszerte egyre nagyobb nyomást gyakorolnak az autóiparra és a szállítási ágazatra, hogy tegyenek lépéseket a CO2-kibocsátás mérséklésére. Erre válaszul a Volvo Trucks a technológiák széles skáláján dolgozik, mint például a hidrogén-hanjtás és az elektromos akkumulátor. Aztán ott vannak a gázüzemű teherautók, amelyek iránt növekszik a kereslet, mivel életképes alternatívát kínálnak azok számára, akik módot keresnek szénlábnyomuk azonnali csökkentésére. Megfelelő technológiával a dízel teherautókhoz hasonló teljesítményt tudnak nyújtani.
A piacon elérhető legtöbb gázüzemű teherautó az Otto-ciklusú motoron alapul, amely lényegében egy szikragyújtású benzinmotor. A technológiát már széles körben alkalmazzák a személygépkocsikban. A teherautók esetében azonban – a motor alacsonyabb sűrítési aránya miatt – az elérhető teljesítmény és a nyomatékleadás korlátozott: Mindkettő nélkülözhetetlen nehéz terhek szállításához és emelkedőn való vezetéshez.
Ennek egy alternatívája – amelyet a Volvo Trucks is választott – hogy egy hagyományos dízelmotort használnak alapként, és azt alakítják gázüzeművé. Itt a kulcsfontosságú elem a HPDI (nagynyomású közvetlen befecskendezés*), ami egy olyan technológia, ahol kis mennyiségű tüzelőanyagot fecskendeznek be nagy nyomással, hogy lehetővé tegyék a kompressziós gyújtást még a gáz bejuttatása előtt. Ezzel a technológiával nagy sűrítési arány érhető el, ami nagyobb energiahatékonyságot eredményez alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett, és nagyobb motorteljesítményt. Ez lehetővé teszi, hogy a teljesítmény a dízel teherautóéval egyenrangú legyen, így a Volvo gázüzemű teherautói képesek megbirkózni a nehéz terhekkel és a dombos tájakkal, miközben megtartják a sebességet.
A gázüzemű teherautók valóban előnyösek a fuvarozó vállalatok számára, mivel alacsony összköltséget tudnak kombinálni a csökkentett szénlábnyommal, miközben megőrzik a termelékenységet.
Különféle gázüzemanyagok közül lehet választani. A legtöbb cég azonban olyan gázüzemű teherautókat választ, amelyeket LNG (cseppfolyósított földgáz) használatára adaptáltak. Az ilyen teherautók normál LNG-vel vagy bio-LNG-vel, más néven biogázzal, biometánnal vagy megújuló gázzal (RNG) működhetnek. A normál LNG-üzemanyag már önmagában akár 20%-kal is csökkentheti a CO2-kibocsátást a gázolajhoz képest. A bio-LNG azonban biológiai hulladékból előállított, nem fosszilis eredetű gáz, és költséghatékony módszert kínál a CO2 kibocsátás tulajdonképpeni megszüntetésére, különösen azokon a piacokon, ahol adókedvezményeket és állami támogatást adnak a megújuló üzemanyagok használata esetén.
A gázüzemű teherautókban az a jó, hogy nincs különbség a hagyományos LNG vagy bio-LNG használatában. Zökkenőmentesen válthatnak a két üzemanyagtípus között – vagy akár keverhetik is őket. Sok vállalat már most is úgy dönt, hogy dízel teherautóit gázüzeműre cseréli, hogy itt és most csökkentse CO2 kibocsátását. Ez valóban előnyös a szállítmányozó vállalatok számára, mivel úgy tehetnek szert az alacsony teljes üzemeltetési költség és a csökkentett szén-dioxid-kibocsátás kombinációjára, hogy az nem megy a termelékenység rovására.
Bővebb információ a Volvo Trucks gázüzemű modellkínálatáról. Az alábbi cikkek is érdekesek lehetnek:
● A teherautó-ágazat figyelmen kívül hagyja a bio-LNG-t mint potenciális jövőbeli üzemanyagot?
● Kielégíthetik a gázüzemű teherautók a hosszú távú fuvarozás igényeit?
● Miért növekszik olyan gyorsan az LNG-töltőállomások száma
* A HPDI-rendszert a Cespira technológiai szolgáltató szállítja: www.cespira.com