Trucks

Megfelelhetnek-e a gázüzemű tehergépkocsik a távolsági fuvarozás igényeinek?

2025-02-24

Az alternatív üzemanyagok iránti érdeklődés növekedésével mind az LNG, mind a bio-LNG a dízel egyik legéletképesebb alternatívájaként mutatkozik be. De vajon képesek-e biztosítani a távolsági fuvarozók számára szükséges hatótávot és teljesítményt?

 

Az LNG és a bio-LNG potenciális változást jelentenek a teherszállítási ágazatban, de a gázüzemű teherautók sikere számos olyan tényezőtől függ, amelyeket nem olyan könnyű megjósolni. A gáz reális alternatívája a gázolajnak, legalábbis bizonyos területeken, mivel belső égésű motorokban nagy hatékonysággal használható.

 

Ennek eredményeképpen a gázüzemű teherautók teljesítménye megegyezik a dízelüzemű társaikéval. A piacon ma kapható járművek akár 500 lóerős teljesítményre is képesek, és akár 100 km-es hatótávot is elérhetnek, így ideálisak a hosszú távú fuvarozáshoz.

 

A legfontosabb különbség az éghajlatra gyakorolt hatásuk. LNG-vel a forrástól a kerékig CO2-kibocsátás körülbelül 15–20%-kal kevesebb a dízelhez képest, a bio-LNG (és a HVO) esetében pedig a kibocsátás gyakorlatilag nulla.

 

A gáz utat kínál a klímasemleges hosszú távú teherszállítás felé?

Az LNG-töltőállomások száma gyorsan növekszik, és e cikk írásakor már 780 LNG-üzemanyagtöltő-állomás van Európában (a 2019-es mindössze 200-hoz képest).Eközben több nagy tehergépkocsi-gyártó kifejlesztett és piacra dobott gázüzemű modelleket, amelyek erősebb motorral rendelkeznek, és megfelelnek a hosszabb távú fuvarozási feladatokhoz.

 

Egyes vállalkozások számára nagyon is lehetséges, hogy a rendelkezésre álló LNG-töltõ hálózat már elegendõ ahhoz, hogy a gázüzemű teherautók a hagyományos dízelt helyettesítsék. Ez jelentősen csökkenti a CO2 kibocsátásukat.

 

Hosszabb távon, a bio-LNG termelés növekedésével lehetővé válik a fokozatos átállás a nettó nulla kibocsátás felé. A gázüzemű teherautók ugyanis mind LNG-vel, mind bio-LNG-vel, vagy akár a kettő keverékével is üzemelhetnek, miközben mindkettőre ugyanaz a tankolási infrastruktúra használható.

 

A gáz hosszú távon életképes megoldás?

Teljesen meg vagyok győződve arról, hogy elérkeztünk ahhoz az időponthoz, amikor az LNG életképes üzemanyag-alternatíva egész Európában. Egyre inkább életképes üzemanyaggá válik Kínában és Indiában is. Természetesen szem előtt kell tartanunk, hogy a különböző országokban eltérő körülmények uralkodnak. Ami az északi országokban a legmegvalósíthatóbb üzemanyag-alternatíva lehet, az Németországban nem biztos, hogy működik, és fordítva. Természetesen sok múlik az árakon és a hatóságok elkötelezettségén az LNG-infrastruktúra további fejlesztésébe való beruházás mellett.
 

Egy dologban azonban biztosak lehetünk. Mivel az Európai Unió és más globális szervezetek szigorú célokat határoznak meg a CO2-kibocsátás tekintetében, a dízelüzemű járműveket betiltják az EU városaiban és máshol is. Bár ezeket a tilalmakat még nem terjesztették ki a tehergépkocsikra és az autóbuszokra, könnyen lehet, hogy beépítik azokat olyan jogszabályokba, amelyek 2030-ig szabnak határidőt a kibocsátás csökkentésére.

 

Sok teherautó-tulajdonosnak alternatívát kell találnia a dízel helyett – és sokak számára a gáz lehet a legjobb megoldás.