Azon gondolkodik, hogy alternatív hajtásláncú járművekkel bővítené flottáját? A jogszabályok változásai és az új technológiák fejlődése a gázüzemű teherautókat – akár LNG-t, akár bio-LNG-t használva – egyre életképesebb megoldássá teszik számos vállalkozás számára.
Az elmúlt években az új motortechnológia növelte a gázüzemű járművek teljesítményét. Például a legújabb Volvo FH Aero gázüzemű teherautó akár 500 lóerős teljesítményt és 2500 Nm nyomatékot is kínálhat, ami megegyezik az azonos teljesítményű, hagyományos dízelüzemű Volvo FH Aero teljesítményével. Akár 60 tonnás kombinált rakományt is képes szállítani, és akár 1000 km-es hatótávot is megtesz, így ideális hosszú távú fuvarokhoz.
Világszerte a különböző állami ösztönző pályázatok és programok, valamint a tisztább üzemanyagokra való átállás igénye segítik az LNG- és a bio-LNG-termelést. Az LNG globális ellátási kapacitása várhatóan 40%-kal emelkedik 2028-ra.
Kínában az állami támogatások, a szigorúbb kibocsátás-ellenőrzés és az alacsony árak kombinációja a gázüzemű tehergépkocsik értékesítésének fellendülését eredményezi. Eközben Indiában a következő 5–7 évben az a cél, hogy az ország nehéztehergépkocsi-flottájának egyharmadát LNG-üzemű járművekre cseréljék.
Európában csökken az LNG iránti kereslet, mivel az EU a REPowerEU terv részeként igyekszik az orosz gáztól függetlenedni – de ugyanezen terv részeként a biometán termelésének növelését is célul tűzte ki (amelyből bio-LNG-t lehet cseppfolyósítani); a cél 35 milliárd köbméter (bcm) előállítása 2030-ig. Az LNG-haszonjárművek üzemanyagtöltő infrastruktúrája is gyorsan növekszik, és a cikk megírásának időpontjában már 780 állomás érhető el.
Az Egyesült Államokban számos állami ösztönző pályázat és program, például a Renewable Fuel Standard (megújuló üzemanyag-szabvány – RFS) és az Inflation Reduction Act (inflációcsökkentési törvény – IRA) szintén elősegíti a biogáztermelés erőteljes növekedését.
Az LNG (cseppfolyósított földgáz) tisztított földgázból készül, amelyet –161 °C-ra hűtenek le, ahol lecsapódik és cseppfolyósodik. Ez az eljárás körülbelül 600-szorosára csökkenti a térfogatát, így könnyebben szállítható és üzemanyagként használható. A dízelhez képest akár 20%-kal kevesebb CO2-kibocsátás érhető el vele nehéztehergépjárművek üzemanyagaként.
A bio-LNG-t ugyanúgy állítják elő, mint az LNG-t, azzal a különbséggel, hogy fosszilis földgáz helyett biogázon alapul. Mivel a biogáz szerves hulladékból, például háztartási élelmiszer-hulladékból, mezőgazdasági hulladékból és trágyából készül, ez egy megújuló, körforgásos üzemanyag. Ha nehéz tehergépkocsik üzemanyagaként használják, a forrástól a kerékig terjedő CO2-kibocsátás gyakorlatilag nulla.
Mind az LNG, mind a bio-LNG kémiailag gyakorlatilag azonosak, vagyis ugyanabban az infrastruktúrában használhatók tankolásra, szállításra és tárolásra, valamint ugyanazon járművek meghajtására. Sőt, a két üzemanyagot akár keverni is lehet, amit a Shell jelenleg Hollandiában és Németországban kínál.