Trucks

Milyen jövő vár az LNG-re?

2025-03-05
Alternatív üzemanyagok

A világ a fosszilis üzemanyagokról a tisztább energiákra való átálláson megy keresztül, ennek ellenére a globális LNG-termelés az előrejelzések szerint az elkövetkező években növekedni fog. Valójában annak ellenére, hogy fosszilis üzemanyag, az LNG várhatóan több iparág szén-dioxid-mentesítésében is kulcsszerepet fog játszani.

A becslések szerint 2040-re az LNG (cseppfolyósított földgáz) iránti globális kereslet eléri az évi 625-685 millió tonnát (a 2023-as 404 millió tonnához képest), ami több mint 50%-os növekedést jelent. A kereslet növekedése várhatóan több iparágból fog származni, beleértve a gyártást, a nehézipart, az energiatermelést és a szállítmányozást.

 

Miért tekintik az LNG-t átmeneti üzemanyagnak?

Bár az LNG fosszilis üzemanyag, kevésbé káros, mint sok más fosszilis társa. Az LNG energiaegységére jutó kibocsátás például jóval alacsonyabb, mint a széné, mind az égetés előtt, mind pedig aközben. Ez rövid távon jelentős szén-dioxid-csökkentést tesz lehetővé, és tisztább alternatívává teszi az LNG-t. Emiatt a McKinsey & Company úgy véli, hogy a földgáz (és tágabb értelemben az LNG) az elkövetkező 5-10 évben jobban ellenáll majd az átállás hatásainak, mint más fosszilis üzemanyagok, és az utolsók között lesz a fosszilis üzemanyagok között, amelyeket lecserélünk.

 

Például Kína – ahonnan az LNG iránti globális kereslet nagy része ered – szorgalmazza az átállást a szénről az LNG javára, így kívánja teljesíteni klímacéljait és javítani városai levegőminőségét.

 

Működhet-e az LNG átmeneti üzemanyagként a teherautós iparágban?

A rövid válasz: igen. A gázüzemű teherautók több gyártója is úgy számol, hogy járműveik körülbelül 15-20%-kal kevesebb CO2-t bocsátanak ki a dízelhez képest. Ez kevesebb, mint az akkumulátoros-elektromos teherautók használata révén potenciálisan elérhető csökkenés, a valóságos helyzet viszont az, hogy a korlátozott hatótávolság és töltőhálózatok miatt sok szállítmányozó számára az elektromos hajtás jelenleg nem életképes alternatíva, bár a jövőben az lehet. A gázüzemű teherautók viszont ugyanazt a hatótávolságot és teljesítményt kínálják, mint a dízelüzeműek.

A fenti okok miatt az LNG teherautók üzemanyagtöltő hálózata Európa-szerte gyorsan növekszik, és a cikk írásakor 786 ilyen állomás található a kontinensen. Eközben Kínában egyre több LNG-teherautót értékesítenek – mivel a kínai kormány támogatja az átállást a dízelről. India is követi ezt a példát, és a következő 5-7 évben az ország nehéz tehergépjármű-flottájának egyharmadát LNG-re kívánja átállítani.

 

Noha az LNG önmagában nagyszerű lépést jelent a helyes irányba, az igazi változást a bio-LNG-re való átállás jelenti. A bio-LNG egy nem fosszilis, hanem megújuló üzemanyag, amelyet szerves hulladék felhasználásával állítanak elő, és előállítási módjától függően használata akár 200%-os negatív CO2-kibocsátást is eredményezhet (a forrástól a kerékig számolva).

Vannak-e más iparágak, amelyek átmeneti üzemanyagként tekintenek az LNG-re?

A hajózási ágazatban az LNG-meghajtású hajók akár 23%-kal kevesebb üvegházhatású gázt bocsátanak ki a hagyományos tengeri üzemanyagokhoz képest. A nehéz-tehergépjárművekhez hasonlóan az LNG-hajók és az üzemanyag-töltő infrastruktúra teljes mértékben kompatibilisek a bio-LNG-vel, így út nyílik a szén-dioxid-mentesítéshez.  Emiatt az LNG-t hajózási iparban is potenciális átmeneti üzemanyagnak tekintik.

Ha többet szeretne megtudni az LNG-ről és a bio-LNG-ről, valamint a gázüzemű teherautókban rejlő lehetőségekről, az alábbiakat érdemes lehet elolvasnia: