Trucks

Volvo Trucks
2022-05-17
4 perc
Biztonság
Author
Volvo Trucks

A balesetkutatástól a biztonsági funkció elkészítéséig – az utasoldali sarokkamera keletkezésének története

Az utasoldali kanyarodás az egyik legnehezebben kezelhető közlekedési helyzet, amikor egy teherautó városi forgalomban halad. A Volvo Trucks által végzett balesetkutatás szerint akkor is előfordulhat baleset, ha a járművezető megbizonyosodik arról, hogy nincs érkező kerékpáros vagy gyalogos. Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója elmeséli, hogyan vezettek ezek a megfigyelések az utasoldali sarokkamera kifejlesztéséhez.  

 

Az utasoldali kanyarodási balesetek a nehéz-teherautókat és a veszélyeztetett úthasználókat érintő balesetek mintegy 20%-át teszik ki, azaz komoly aggodalomra adnak okot. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a teherautók és a kerékpárosok vagy gyalogosok ugyanazt a sávot használják, és egyszerre kapnak zöld jelzést. Ha korlátozott a kilátás a vezetőfülkéből, vagy ha rosszul vannak beállítva a visszapillantó tükrök, az szintén szerepet játszhat az ilyen jellegű balesetekben.
 

„Kutatásunk rávilágított arra, amit mi és az iparág szereplői már régóta tudtunk: hogy megoldást kell találni erre a balesettípusra. A Volvo Trucks munkamódszere azonban attól egyedi, hogy baleseti kutatócsapatunk a kezdetektől fogva részt vesz a munkában. Az utasoldali sarokkamera kifejlesztése a balesetek kutatása során összegyűjtött adatok alapján kezdődött el” – meséli Anna Wrige Bergling.
 

„Munkánk kiindulópontja maga a probléma. A biztonsági problémák megértéséhez alaposan kivizsgáljuk és mélységében kutatjuk a közlekedési baleseteket.”

Büszkék vagyunk arra a munkára, amelyet ezzel a funkcióval kapcsolatban végeztünk. Reméljük, hogy életeket ment majd meg, és hozzájárul az utak biztonságához. Hiszen a valódi biztonság az érdemi tudásból fakad.
Anna Wrige Berling a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.

Termékfejlesztési iránymutatásként használt kutatás

A Volvo Trucks baleseti kutatócsapata ezután típusbalesetek szerint csoportosítja az egyes eseteket, így áttekintést kap arról, hogy milyenek a balesetek, hogyan történnek, és elsősorban mi okozza őket.
 

„A kategorizálás alapja nálunk maga a baleset a teherautó szemszögéből – mondja Anna Wrige Berling. – Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy átlássuk a nehéz-teherautókra vonatkozó baleseti statisztikákat. A kutatást felhasználják a vállalaton belül, hogy meghatározzák a prioritásokat, és egyértelmű útmutatást adjanak a Volvo Trucks termékfejlesztése során – de külsős anyagként is, hogy terjesszék a közlekedésbiztonság javításával kapcsolatos ismereteinket.”
 

Egy-egy konkrét közlekedési helyzetre fókuszálva több részletet is megvizsgálnak. Ilyen például a gyalogosok, kerékpárosok és teherautók haladási sebessége, valamint az a szög, amelyiknél a baleset általában bekövetkezik.

„Ezen tényezők alapján születik egy elképzelésünk arról, hogy az utasoldali sarokkamerának melyik területre kell ténylegesen rálátnia. Szűk látószög esetén nem biztos, hogy észre lehet venni egy nagy sebességgel haladó kerékpárost” – mondja Anna.

A kamera képe több visszapillantó tükör látószögét is lefedi.

A Volvo Trucks megelőzi a jogszabály-alkotókat

Anna bízik abban, hogy a kamera jelentős számú alkalommal tud majd segíteni a járművezetőknek a balesetek elkerülésében. Bár a járművezetőknek résen kell lenniük, egy forgalmas kereszteződés túlságosan megterhelő lehet számukra, és ez kihathat a figyelmükre.

 

„A kamera képe több visszapillantó tükör szögét is lefedi – és ez nem minden. A járművezetőnek így kevesebb képet kell figyelemmel követnie” – mondja Anna.
 

Egy hamarosan bevezetésre kerülő új szabályozási követelmény előírja, hogy 2024-re a teherautókat érzékelőkkel ellátott figyelmeztető rendszerekkel kell felszerelni, hogy észlelni tudják a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Az utasoldali sarokkamerát azonban, amely 2021 óta a Volvo Trucks teherautók tartozéka, nem a szabályozási igény hívta életre.
 

„Kutatásunk alapján az érzékelőkre vonatkozó jogszabályok bevezetése után is lesz igény olyan kiegészítő berendezésekre, amelyek tényleges rálátást biztosítanak a kritikus területre” – mondja Anna.
 

„Büszkék vagyunk arra a munkára, amelyet ezzel a funkcióval kapcsolatban végeztünk. Reméljük, hogy életeket ment majd meg, és hozzájárul az utak biztonságához. Hiszen a valódi biztonság az érdemi tudásból fakad.”