A teherautó-vezetés még soha nem volt ilyen biztonságos – köszönhetően az évtizedek óta tartó kutatásnak és fejlesztésnek, az innovációk és biztonsági funkciók folyamatos gyártósorának, valamint az egyre szigorúbb szabályozásoknak és biztonsági szabványoknak.
„A közúti biztonság történetét tekintve igazi büszkeség látni, hogy a Volvo ilyen kiemelkedő szerepet kap minden szakaszban” – mondja Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója. „A hárompontos biztonsági öv feltalálásától kezdve egészen a mai fejlett biztonsági rendszerekig minden közlekedő számára hozzájárulhattunk ahhoz, hogy útjaink biztonságosabbak legyenek.”
Íme a teherautók biztonságának rövid története, és a legfontosabb mérföldkövek, amelyek közelebb visznek minket a balesetmentes közlekedéshez.
A közúti áruszállítás növekedésével az autópálya-hálózatok bővülnek a háború utáni Európában és Amerikában. A nehéz teherautók egyre hosszabb távolságokat tettek meg egyre nagyobb sebességgel, így a teherautók biztonsága egyre fontosabbá vált. A kormányok és a közlekedési hatóságok új, kifejezetten a teherautókra vonatkozó közúti szabályokat vezettek be, és szabványosított követelményeket támasztottak a járművekkel szemben. Az egyik legfontosabb, hogy a légfékek alapfelszereltséggé váltak a teherautókon, ami javította az általános fékteljesítményt.
1948-ban a Volvo lett az első teherautó-gyártó, amely acél fülkéket vezetett be (a fa helyett), amelyek a következő évtizedben szintén szabvánnyá váltak. 1959-ben Nils Bohlin, a Volvo mérnöke kifejlesztette a hárompontos biztonsági övet, amely gyorsan iparági szabvánnyá vált – és a mai napig az is maradt.
A biztonsági szabványok és a szabályozási követelmények egyre szigorúbbak, és a teherautó-gyártók szigorúbb tesztelési szabványokat alkalmaznak termékfejlesztésük során. A Volvo ütéstesztje, amely során nehéz súlyokkal és lengő ingával ütik meg a fülkét, már korán mércét állít fel a fülkebiztonsági tesztek kapcsán. A svéd kormány hamarosan nemzeti követelménnyé teszi, és később más országok is átveszik. Ennek eredményeként a teherautókban utazók túlélési aránya nő, miközben az ütközési teszt továbbra is iparági szabvány marad az EU-ban egészen 2009-ig.
1969-ben a Volvo megalapítja a Baleseti Kutató Csoportot, amelynek feladata a közlekedési balesetek helyszíni kivizsgálása és a közlekedésbiztonsági adatok gyűjtése, amelyeket aztán beépítenek a termékfejlesztésbe. A csapat ma is aktív, és a Volvo Trucks kutatás-fejlesztési tevékenységének kulcsfontosságú része.
A sofőrök biztonsága folyamatosan jobb és jobb lett, mind a biztonságosabb járművek, mind a munkakörülményekre vonatkozó új szabályozások révén. Sok európai ország szigorú korlátozásokat vezetett be a munkaidőre vonatkozóan, és ezt kötelező tachográfok használatával érvényesítették.
A Volvo Trucks tovább javította a fülkék biztonságát egy új akadályteszt bevezetésével, amely egy pótkocsival való ütközést szimulál, majd olyan biztonsági funkciókat vezet be, mint a megerősített fülkeoszlopok, az összecsukló kormányoszlop, az energiaelnyelő kormánykerék és a párnázott belső tér.
Nagyobb hangsúlyt fektettek a többi közlekedő védelmére balesetek esetén. Sok országban kötelezővé vált az oldalsó aláfutásgátló, amely segít megakadályozni, hogy a kerékpárosok és gyalogosok a teherautó hátsó kerekei alá essenek. Bevezetésre került a hátsó aláfutásgátló is, amely segít megvédeni a személygépkocsi utasait a teherautókkal való hátulról történő ütközések esetén.
Az 1980-as években a biztonsági rendszerek egyre kifinomultabbá és fejlettebbé váltak, kezdve a blokkolásgátló fékrendszerekkel (ABS), amelyek az évtized végére minden teherautóban alapfelszereltséggé váltak. Az új technológia csökkenti a jármű bebicskázásának kockázatát, és javítja a fékteljesítményt csúszós utakon.
Az olyan szervezetek, mint az EU és az ENSZ, aktívabbá váltak a közúti biztonság terén, új követelményeket és biztonsági szabványokat vezettek be. Például az EU kötelezővé tette a sebességkorlátozó és az ABS fék használatát minden új teherautóban, valamint szabványosított vizsgálatokat és képzéseket vezetett be a teherautó-vezetői engedélyek megszerzéséhez.
Miután már teljesítette ezen új követelmények nagy részét, a Volvo Trucks továbbra is módokat keresett a járművei biztonságának fokozására, és az első teherautó-gyártók között volt, akik bevezették a vezetőoldali légzsákokat. 1996-ban bevezették az első aláfutás-gátlót is, amely segít megvédeni az autó utasait személygépkocsi és teherautó ütközése esetén. Ez később, 2003-ban kötelezővé vált.
Egyre népszerűbbé váltak a fejlett elektronikus biztonsági rendszerek, kezdve az elektronikus menetstabilizálóval (ESC), amely segít megelőzni a megcsúszást és a felborulást. Ez jelentős hatással volt a borulásos balesetek számának csökkentésére, egyes tanulmányok szerint az elektronikus menetstabilizálók 70-90%-kal csökkentették a halálos borulásos balesetek számát.
Bemutatkoztak az első adaptív sebességtartó automatikák (ACC), amely automatikusan állítja a haladási sebességet, hogy biztonságos követési távolságot tartson az elöl haladó járműtől.
A Volvo Trucks esetében a radarok és a szenzortechnológia használata lehetővé tette más aktív biztonsági rendszerek használatát is, beleértve a Sávtartást támogató rendszert, a sávváltást segítő rendszert, az Éberségjelzést és az Ütközés-figyelmeztetés vészfékrendszerrel funkciót.
Az aktív biztonsági rendszerek folyamatosan fejlődtek és profitáltak az intelligens képességekből, miközben a szabályozó hatóságok egyre több rendszert tettek kötelezővé. A vészfékezéssel ellátott ütközésre figyelmeztető rendszert 2012-ben vezették be, 2015-ben pedig az EU első általános biztonsági rendelete (GSR) számos aktív biztonsági rendszert tesz kötelezővé.
A Volvo Trucks folyamatosan fejlesztette a vezetőtámogató rendszereket, mint a Volvo Dynamic Steering, amely javítja az iránytartás stabilitását és csökkenti az kisodródást, miközben mérsékli a vezető hátát és vállát érő mindennapos terhelést.
A teherautókban található technológia egyre fejlettebbé válik, több érzékelővel, kamerával és feldolgozási teljesítménnyel. Ez még több lehetőséget teremt a közlekedésbiztonság javítására. Holttérfigyelő rendszereket fejlesztenek, mint például az Oldalirányú ütközéselkerülést támogató rendszer és az utasoldali sarokkamera. A hagyományos oldalsó tükröket egyre inkább felváltják a kamerás monitorrendszerek, amelyek javítják a kilátást, különösen éjszaka.
Mindeközben az EU II. Általános Biztonsági Rendelete több aktív biztonsági rendszert tesz kötelezővé 2024-ig, beleértve az intelligens sebességtartó asszisztenst, a vezető elkalandozásának figyelését és a sérülékeny közlekedésben részvevők észlelését. Szigorúbb követelményeket vezettek be a láthatósággal kapcsolatban is, amelyek közül a legjelentősebbek a londoni közvetlen látási szabványok.
2024-ben az Euro NCAP-nál – amely már régóta meghatározza a biztonsági szabványokat a személygépkocsik számára – megkezdődött a nehéz tehergépkocsik biztonsági értékelése is. Az első teszteredmények alapján a Volvo FH és a Volvo FM az egyetlen modellek, amelyek a legmagasabb, öt csillagos értékelést kapták.
Miközben hatalmas előrelépések történtek a közlekedésbiztonság terén, az iparág továbbra is együttműködik abban, hogy az utak és autópályák még biztonságosabbak legyenek. A gyártók továbbra is biztonságosabb járműveket és biztonsági funkciókat fognak fejleszteni, a kormányok és a hatóságok továbbra is szigorúbb szabályozásokat és szabványokat fognak bevezetni, a fuvarozási vállalatok pedig folyamatosan keresik a módját sofőrjeik biztonságának növelésére.
„Amíg nem valósítjuk meg a balesetmentességre vonatkozó elképzelésünket, mindig lesz lehetőség a fejlődésre” – mondja Anna. „Az egyik terület, amelyet szerintem csak most kezdtünk el felfedezni az a konnektivitás és az adatok világa.” Ahogy a teherautók egyre kifinomultabbá válnak, képesek leszünk adatokat kinyerni más járművekből és a nyilvános infrastruktúrából, és ezeket az adatokat felhasználni a rendszereinkben. Talán így jobban előre láthatjuk az előttünk álló útviszonyokat és a leállásokat, és lehetővé tehetjük a sofőrök számára, hogy gyorsabban reagáljanak. És ezzel egyidejűleg továbbra is az egyszerűbb intézkedésekkel fogunk dolgozni, mint például a gépjárművezető-képzés és a figyelemfelkeltő kampányok.”
További információt is találhat a Volvo Trucks közlekedésbiztonsági örökségéről, valamint jövőképünkről A zéró baleset felé.