Az Euro NCAP első nehézgépjárművekre specializált biztonsági tesztjén mindössze két modell kapta meg a maximális, ötcsillagos pontszámot – a Volvo FH Aero és a Volvo FM. Mire van szükség a legmagasabb pontszám eléréséhez? És valójában mit vizsgálnak?
A belga Európai Új Autó Értékelő Programot (Euro NCAP) 1996-ban hívták életre, és gyorsan a személygépkocsik biztonsági értékelésének európai ágazati szabványává vált. Több európai kormány támogatja, köztük az Európai Unió is.
Az Euro NCAP immár elindította a nehéz-tehergépjárművek tesztelését is, és az első eredményeket 2024 novemberében adták ki. Hét gyártó kilenc különböző teherautóját tesztelték, és a Volvo FH Aero és a Volvo FM is öt csillagot szerzett.
Fontos megjegyezni, hogy ezekben az első tesztelési körökben az Euro NCAP biztonsági rendszerek széles skáláját értékeli, mint például az ütközésfigyekmeztetést és a sebességtartó automatikát. Ezeket a rendszereket úgy tervezték, hogy támogassák a vezetőt, és megelőzzék a baleseteket.
A tesztek első körében az Euro NCAP az összes teherautót különféle szituációk széles skálájában tesztelte, ahol 0-tól 100%-ig terjedő teljesítményszámot kaptak az alapján, hogy a rendszerek milyen jól kezelték az adott szituációt.
A biztonsági rendszereket ezután három terület szerint csoportosítják: biztonságos vezetés, ütközéselkerülés és ütközés utáni beavatkozás. Az öt csillag megszerzéséhez legalább 80% elérése szükséges mindhárom területen.
A biztonságos járművezetés területén a Volvo FH Aero és a Volvo FM 80%-ot, illetve 90%-ot ért el. Ez nagyrészt a közvetlen kilátásnak volt köszönhető – azaz, hogy mennyire jól látja a vezető, mi történik a teherautó előtt és mellett. Ezt a fülkék kialakítása és új kamerák alkalmazása tette lehetővé, amelyek az újabb teherautó-modellek visszapillantó tükreit helyettesítik.
A Volvo FM még az FH Aerónál is magasabb pontszámot szerzett a vezetőülés alacsonyabb helyzete miatt, ami jobb rálátást tesz lehetővé a közvetlenül a teherautó elejénél található területre.
Az ütközések elkerülésére tervezett rendszerek tesztelése során mindkét teherautó 89%-ot ért el, köszönhetően a Volvo Trucks vészfékezési és sávtartó rendszereinek. A rendszereket úgy tervezték, hogy észleljék a tárgyakat, és automatikusan fékezzenek vagy visszakormányozzák a teherautót a saját sávjába. Például a rendszer automatikusan fékez, ha a teherautó előtt haladó autó hirtelen fékez, vagy amikor gyalogosok vannak a teherautó közelében.
Az Euro NCAP minden rendszert úgy értékel, hogy több mint száz különböző forgalmi szituációban teszteli. A Volvo Trucks Ütközés-figyelmeztetés vészfékrendszerrel rendszere különösen jól teljesített, hiszen szinte minden vizsgált forgatókönyvben elkerülte az ütközést – a személygépkocsikkal, a gyalogosokkal és kerékpárosokkal is.
Csak két teherautó-gyártó kínált automatikus fékezést a kerékpárosok védelmére, amikor a teherautó az utasoldal irányába kanyarodik. A Volvo Trucks az „Oldalirányú ütközéselkerülést támogató rendszer” nevet adta ennek a rendszernek. Egy újítás, amelyet az Euro NCAP „potenciálisan forradalmi” jelzővel illetett, hiszen a városi területeken gyakran felmerülő biztonsági kockázatokat kezeli: a teherautó holtterében megbúvó kerékpárosokat.
Ezenkívül az Euro NCAP mind a Volvo FH Aero, mind a Volvo FM számára "City Safe" díjat adott, hiszen a jó közvetlen látás és az aktív biztonsági rendszereik jó teljesítménye fontos szerepet játszik az emberek védelmében a városi forgalomban.
Azt is fontos elmondani, hogy ezek az eredmények nem jelentik azt, hogy hátradőlhetünk. A Volvo Trucks jövőképe a teljes balesetmentesség – ezért folytatjuk munkánkat olyan megoldások kifejlesztésével, amelyek még biztonságosabbá teszik teherautóinkat.
Összességében a Volvo Trucksnál úgy gondoljuk, hogy az öt csillag megszerzésének fő oka a biztonsági köré épülő gondolkodásmódunk.
„Mindig olyan biztonsági rendszerek kifejlesztésére törekszünk, amelyek tervezésüknél fogva a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben működnek. Az autópályáktól a város utcáiig. Ezt a gondolkodásmódot osztja az Euro NCAP is, amely számos különböző forgatókönyv szerint teszteli a biztonsági rendszereket, hogy valóban felmérje, mennyire biztonságosak teherautóink” – mondja Anna Wrige Berling.
Majd folytatja: „Ez a bizonyíték arra, hogy következetes erőfeszítéseinkkel túllépünk a jogszabályi követelményeken, és elérjük teherautóink teljesen balesetmentes közlekedését. Az Euro NCAP értékelés útmutatást ad az ügyfeleknek a vásárlási döntéseikben, és kihívást jelent a járműgyártók számára, hogy folyamatosan dolgozzanak a biztonság javításán.”
„Azt is fontos elmondani, hogy ezek az eredmények nem jelentik azt, hogy hátradőlhetünk. A Volvo Trucks jövőképe a teljes balesetmentesség – ezért folytatjuk munkánkat olyan megoldások kifejlesztésével, amelyek még biztonságosabbá teszik teherautóinkat.” – mondja el Anna Wrige Berling.
„Izgatottan vártuk, hogy a biztonság terén tett erőfeszítéseinket az Euro NCAP is megvizsgálja” – mondja el Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks biztonsági igazgatója. „Ez az első alkalom, hogy egy külső, független szervezet teszi próbára a nehéz tehergépjárművek biztonságát, és elemzi a biztonság terén nyújtott teljesítményüket. A Volvo régóta híres a biztonság iránti elkötelezettségéről, és ez szerves része lett a vállalat örökségének. Most mindezen erőfeszítések eredményeit az új Euro NCAP-értékelések is igazolják” – összegzi.
További információ: A Volvo Trucks álláspontja a biztonsággal kapcsolatosan.
Lehet, hogy ezeket a kapcsolódó cikkeket is érdekesnek találná:
5-féle módszer a teherautók és a sérülékeny közlekedők közötti balesetek kockázatának csökkentéséhez
Hogyan járul majd hozzá az Euro NCAP a teherautók biztonságosabbá tételéhez?
3 módszer ahhoz, hogy a járművezetők látótávolsága és a közlekedésbiztonság is javuljon