Trucks

A Volvo Trucks ötcsillagos Euro NCAP biztonsági értékelésének története

Anna Wrige Berling
2025-02-17
3 perc olvasási idő
Biztonság
Author
Anna Wrige Berling
A Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója

Az Euro NCAP első nehézgépjárművekre specializált biztonsági tesztjén mindössze két modell kapta meg a maximális, ötcsillagos pontszámot – a Volvo FH Aero és a Volvo FM. Mire van szükség a legmagasabb pontszám eléréséhez? És valójában mit vizsgálnak?

 

A belga Európai Új Autó Értékelő Programot (Euro NCAP) 1996-ban hívták életre, és gyorsan a személygépkocsik biztonsági értékelésének európai ágazati szabványává vált. Több európai kormány támogatja, köztük az Európai Unió is.

 

Az Euro NCAP immár elindította a nehéz-tehergépjárművek tesztelését is, és az első eredményeket 2024 novemberében adták ki. Hét gyártó kilenc különböző teherautóját tesztelték, és a Volvo FH Aero és a Volvo FM is öt csillagot szerzett.

 

 

Mit jelent az Euro NCAP ötcsillagos biztonsági értékelése?

Fontos megjegyezni, hogy ezekben az első tesztelési körökben az Euro NCAP biztonsági rendszerek széles skáláját értékeli, mint például az ütközésfigyekmeztetést és a sebességtartó automatikát. Ezeket a rendszereket úgy tervezték, hogy támogassák a vezetőt, és megelőzzék a baleseteket.

 

A tesztek első körében az Euro NCAP az összes teherautót különféle szituációk széles skálájában tesztelte, ahol 0-tól 100%-ig terjedő teljesítményszámot kaptak az alapján, hogy a rendszerek milyen jól kezelték az adott szituációt.

 

A biztonsági rendszereket ezután három terület szerint csoportosítják: biztonságos vezetés, ütközéselkerülés és ütközés utáni beavatkozás. Az öt csillag megszerzéséhez legalább 80% elérése szükséges mindhárom területen.

Hogyan működnek az Euro NCAP biztonsági osztályzatai

Mindegyik biztonsági rendszer kap egy pontszámot, amelyet minden egyes területen összesítenek. Ezeket a pontszámokat ezután a teljes járműre vonatkozó egy és öt csillag közötti értékelés kiszámításához használják. A teherautó-tesztek a következő területekre összpontosítanak:
 

Biztonságos vezetés

Az utasok figyelése, kilátás (közvetlen és közvetett is) és járműben elérhető asszisztens rendszerek (pl. sebességszabályzó)
 

Ütközéselkerülés

Frontális ütközések autóval, gyalogossal és kerékpárossal, ütközések kis sebességű manőverezés során és sávelhagyás miatt bekövetkező ütközések
 

Az ütközés után

Mentési információk.
 

Az Euro NCAP arra törekszik hogy fokozatosan bővítse a tesztek körét, hogy a későbbiekben az ütközés elleni védelmet is magában foglalják, valamint a teherautók tesztelését a különböző szállítmányozási szegmensekben.

A közlekedésbiztonság fokozása a járművezető támogatása révén

A biztonságos járművezetés területén a Volvo FH Aero és a Volvo FM 80%-ot, illetve 90%-ot ért el. Ez nagyrészt a közvetlen kilátásnak volt köszönhető – azaz, hogy mennyire jól látja a vezető, mi történik a teherautó előtt és mellett. Ezt a fülkék kialakítása és új kamerák alkalmazása tette lehetővé, amelyek az újabb teherautó-modellek visszapillantó tükreit helyettesítik.

 

A Volvo FM még az FH Aerónál is magasabb pontszámot szerzett a vezetőülés alacsonyabb helyzete miatt, ami jobb rálátást tesz lehetővé a közvetlenül a teherautó elejénél található területre.

Hogyan előzik meg proaktív módon a baleseteket a fejlett biztonsági rendszerek  

Az ütközések elkerülésére tervezett rendszerek tesztelése során mindkét teherautó 89%-ot ért el, köszönhetően a Volvo Trucks vészfékezési és sávtartó rendszereinek. A rendszereket úgy tervezték, hogy észleljék a tárgyakat, és automatikusan fékezzenek vagy visszakormányozzák a teherautót a saját sávjába. Például a rendszer automatikusan fékez, ha a teherautó előtt haladó autó hirtelen fékez, vagy amikor gyalogosok vannak a teherautó közelében.

 

Az Euro NCAP minden rendszert úgy értékel, hogy több mint száz különböző forgalmi szituációban teszteli. A Volvo Trucks Ütközés-figyelmeztetés vészfékrendszerrel rendszere különösen jól teljesített, hiszen szinte minden vizsgált forgatókönyvben elkerülte az ütközést – a személygépkocsikkal, a gyalogosokkal és kerékpárosokkal is.

 

Csak két teherautó-gyártó kínált automatikus fékezést a kerékpárosok védelmére, amikor a teherautó az utasoldal irányába kanyarodik. A Volvo Trucks az „Oldalirányú ütközéselkerülést támogató rendszer” nevet adta ennek a rendszernek. Egy újítás, amelyet az Euro NCAP „potenciálisan forradalmi” jelzővel illetett, hiszen a városi területeken gyakran felmerülő biztonsági kockázatokat kezeli: a teherautó holtterében megbúvó kerékpárosokat.

 

Ezenkívül az Euro NCAP mind a Volvo FH Aero, mind a Volvo FM számára "City Safe" díjat adott, hiszen a jó közvetlen látás és az aktív biztonsági rendszereik jó teljesítménye fontos szerepet játszik az emberek védelmében a városi forgalomban.

Azt is fontos elmondani, hogy ezek az eredmények nem jelentik azt, hogy hátradőlhetünk. A Volvo Trucks jövőképe a teljes balesetmentesség – ezért folytatjuk munkánkat olyan megoldások kifejlesztésével, amelyek még biztonságosabbá teszik teherautóinkat.

Biztonság az értékeléseken és a jogszabályokon túl

Összességében a Volvo Trucksnál úgy gondoljuk, hogy az öt csillag megszerzésének fő oka a biztonsági köré épülő gondolkodásmódunk.
 

„Mindig olyan biztonsági rendszerek kifejlesztésére törekszünk, amelyek tervezésüknél fogva a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben működnek. Az autópályáktól a város utcáiig. Ezt a gondolkodásmódot osztja az Euro NCAP is, amely számos különböző forgatókönyv szerint teszteli a biztonsági rendszereket, hogy valóban felmérje, mennyire biztonságosak teherautóink” – mondja Anna Wrige Berling.
 

Majd folytatja: „Ez a bizonyíték arra, hogy következetes erőfeszítéseinkkel túllépünk a jogszabályi követelményeken, és elérjük teherautóink teljesen balesetmentes közlekedését. Az Euro NCAP értékelés útmutatást ad az ügyfeleknek a vásárlási döntéseikben, és kihívást jelent a járműgyártók számára, hogy folyamatosan dolgozzanak a biztonság javításán.”
 

„Azt is fontos elmondani, hogy ezek az eredmények nem jelentik azt, hogy hátradőlhetünk. A Volvo Trucks jövőképe a teljes balesetmentesség – ezért folytatjuk munkánkat olyan megoldások kifejlesztésével, amelyek még biztonságosabbá teszik teherautóinkat.” – mondja el Anna Wrige Berling.

 

„Izgatottan vártuk, hogy a biztonság terén tett erőfeszítéseinket az Euro NCAP is megvizsgálja” – mondja el Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks biztonsági igazgatója. „Ez az első alkalom, hogy egy külső, független szervezet teszi próbára a nehéz tehergépjárművek biztonságát, és elemzi a biztonság terén nyújtott teljesítményüket. A Volvo régóta híres a biztonság iránti elkötelezettségéről, és ez szerves része lett a vállalat örökségének. Most mindezen erőfeszítések eredményeit az új Euro NCAP-értékelések is igazolják” – összegzi.

 

További információ: A Volvo Trucks álláspontja a biztonsággal kapcsolatosan.

 

Lehet, hogy ezeket a kapcsolódó cikkeket is érdekesnek találná:

5-féle módszer a teherautók és a sérülékeny közlekedők közötti balesetek kockázatának csökkentéséhez

Hogyan járul majd hozzá az Euro NCAP a teherautók biztonságosabbá tételéhez?

3 módszer ahhoz, hogy a járművezetők látótávolsága és a közlekedésbiztonság is javuljon

Mely biztonsági rendszereket tesztelték?

Az Euro NCAP a Volvo FH Aero és a Volvo FM számos rendszerét tesztelte. Íme a teljes lista:

Kapcsolódó cikkek