A flottamenedzsment egy összetett feladat, amely több változó körülmény folyamatos kiegyensúlyozását igényli. De vajon változnak-e a mindennapi kihívásaik a különböző iparágakban és országokban? Négy különböző flottamenedzsert kérdeztünk meg, hogy kiderítsük.
Shu-Ling Su a Chi Sheng Transportation (a fenti képen) vezérigazgatója, amely veszélyes vegyi anyagok és gázok szállítására specializálódott. A tajvani székhelyű vállalat több mint 120 járműből álló flottát üzemeltet.
Mivel foglalkozik a vállalata, és mi az Ön szerepköre?
„Veszélyes áruk szállítására szakosodtunk. Teljes mértékben felelős vagyok az operatív irányításért és a stratégiai tervezésért, beleértve az üzletfejlesztést, a pénzügyi tervezést és a humánerőforrás-elosztást. Fő küldetésem a hatékony, biztonságos és szabályszerű szállítási folyamatok biztosítása, miközben elősegítem a bevételek növekedését és a szolgáltatás minőségének javítását."
Milyen főbb trendeket lát az iparágban?
„Jelenleg egyre nagyobb nyomással nézünk szembe az elöregedő munkaerő, a növekvő költségek és a szigorúbb biztonsági előírások miatt. A fiatalok kevésbé hajlandóak belépni az iparágba, a nyersanyagárak és a biztosítási díjak pedig emelkedtek, ami megterheli a flotta működését. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy az iparági szereplők fokozatosan átalakulnak a digitalizáció és az ESG-politikák révén, ami a szolgáltatások hatékonyságának és fenntarthatóságának javulásához vezet."
Mik a legnagyobb kihívások, amelyekkel jelenleg szembe kell néznie?
„A hivatásos sofőrök toborzása és képzése állandó kihívást jelent – különösen most, amikor a biztonság és a hatékonyság egyensúlyára törekszünk. Legnagyobb aggodalmunk a hirtelen fellépő biztonsági események kockázatának kezelése. A folyamatos képzés és ellenőrzés ellenére egyetlen baleset vagy szabálysértés is károsíthatja hírnevünket és ügyfeleink bizalmát. A magas fluktuáció és az utódlástervezés hiánya szintén hosszú távú veszélyt jelent a működési stabilitásra."
Hogyan dolgozik a fenntarthatóságon és a károsanyag-kibocsátás csökkentésén?
„Bár az elektromos járművek lehetőségei és infrastruktúrája továbbra is korlátozott a petrolkémiai szállítási szektorban, elkezdtünk együttműködni a járműgyártókkal és az energiaszolgáltatókkal, hogy felmérjük a műszaki megvalósíthatóságukat.
„Bevezettünk egy ERP (vállalati erőforrás-tervező) rendszert is az útvonaltervezés és a szállítási hatékonyság optimalizálása, az üresjáratok és az energiapazarlás csökkentése érdekében.” A rendszeres környezettudatos vezetési képzés és a megelőző karbantartási programok biztosítják, hogy a flotta optimális állapotban működjön, és ezáltal tovább csökkentsük szénlábnyomunkat."
Milyen technológiai fejlesztéseket lát az ágazatban?
„A digitalizáció azonnali előnyeit látjuk, beleértve az adatvezérelt útvonaloptimalizálást és a teljesítményfigyelést. Az automatizálás és a mesterséges intelligencia alapú diszpécserrendszer még korai szakaszban van, de úgy gondoljuk, hogy végül növelni fogják a flottaütemezés és a raktári műveletek hatékonyságát. Célunk egy adatvezérelt intelligens flottakezelő rendszer kiépítése versenyképességünk erősítése érdekében."
Louis felelős a TBC Transportation & Trading teherautóiért, amelyek a vállalat nagy nehézgép-flottájának részét képezik. A vállalat több mint 30 éve Szingapúr egyik vezető konténer- és szállítmányozási szolgáltatója.
Mivel foglalkozik a vállalata, és mi az Ön szerepköre?
„Én felügyelem a 30 teherautóból álló flottánkat, elsősorban konténerszállítást, általános rakományokat és szerződéses logisztikai feladatokat menedzselek.” Tevékenységünk kiterjed mind a kikötői szolgáltatásokra, mind a belföldi szállításokra, különös tekintettel az időérzékeny és nagy volumenű szállítmányokra.
„A napom nagy részét a beosztások összehangolásával, a járművek elérhetőségének biztosításával, a karbantartási igények nyomon követésével és a sofőrök kiosztásának kezelésével töltöm. Sok időt fordítanak a működési adatok elemzésére is, hogy megtalálják a költségek és a hatékonyság optimalizálásának módjait."
Milyen főbb trendeket lát az iparágban?
„Az iparág a világjárvány után is folyamatosan talpra áll, de nyomás nehezedik rá az emelkedő üzemanyagárak és a szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt.” Ezzel egyidejűleg megnőttek az ügyfelek elvárásai – a gyorsabb, átláthatóbb szállításokat szeretnének.
„A fenntarthatóság kiemelt fontosságúvá vált, és egyre több vállalat igényel környezetbarátabb közlekedési lehetőségeket. A digitalizáció terén is gyors növekedést tapasztalunk, a flottakezelő rendszerektől az elektronikus dokumentációig."
Mik a legnagyobb kihívások, amelyekkel jelenleg szembe kell néznie?
„A működési költségek kezelése a jelenti a legnagyobb kihívást, különösen az üzemanyag- és munkaerőköltségek.” A sofőrök toborzása és megtartása is egyre nehezebb, ahogy a verseny fokozódik. És akkor ott van még a vezető biztonsága és az új környezetvédelmi előírások betartása. „Azt szeretném biztosítani, hogy megelőzzük a szabályozásokat, és ne csak reagáljunk rájuk.”
Hogyan dolgozik az új technológiákkal?
„A raktározási műveleteink automatizálása már most is javította a sebességet és a pontosságot. A digitális eszközök – különösen azok, amelyek mesterséges intelligenciát és valós idejű adatokat használnak – segítenek a kockázatok kezelésében, a láthatóság javításában, valamint az intelligensebb és gyorsabb döntések meghozatalában.
„Különösen büszkék vagyunk a közelmúltbeli raktárautomatizálási kezdeményezésünkre, amely 30%-kal csökkentette a feldolgozási időt, miközben növelte a pontosságot.” Sikeresen bevezettünk egy prediktív analitikai platformot is, amely segít előre jelezni a fennakadásokat, és lehetővé teszi a proaktív reakciót a hálózatunkon belül.”
Hogyan dolgozik a fenntarthatóságon és a károsanyag-kibocsátás csökkentésén?
„A fenntarthatóság központi szerepet játszik a stratégiánkban. Elektromos járműveket vizsgálunk, hogy kiderítsük, beilleszthetők-e a működésünkbe. A technológiai fejlődést egyszerre szükségszerűségnek és lehetőségnek tekintjük, és az elektrifikáció kulcsfontosságú a városi logisztika számára."
Böröndy Levente közel 30 éve dolgozik a logisztika és a közúti árufuvarozás területén. Ma több mint 2200 teherautóból álló flottát felügyel, amely Magyarországon és Lengyelországban közlekedik.
Milyen beosztásban dolgozik?
„A Waberer's operatív igazgatója vagyok, ahol a kiterjedt flottánk napi működésének irányításáért és felügyeletéért felelek. Ez több mint 2200 járművet foglal magában, ebből 1800-at magyar csapatunk, mintegy 400-at pedig lengyelországi leányvállalatunk üzemeltet. Saját flottánk elsősorban mega pótkocsikból áll, amelyeket nemzetközi és belföldi árufuvarozásra használunk Európa-szerte.
Hogyan jellemezné a szállítmányozási ágazat jelenlegi helyzetét az Ön régiójában?
„A közép- és kelet-európai szállítmányozási ágazat átalakuláson megy keresztül, melyet a növekvő költségek negatív hatásai, a munkaerőhiány és az új szabályozási keretek bevezetése jellemez.” Egyre több vállalat összpontosít az innovációra, az automatizálásra és a fenntartható működés kiépítésére a versenyképesség megőrzése érdekében.
Mik a legnagyobb kihívások, amelyekkel jelenleg szembe kell néznie?
„Ez a kérdés önmagában is megérne egy külön cikket. Sofőrhiány van, sok tapasztalt sofőr vonul nyugdíjba, és egyre kevesebb fiatal lép be az iparágba. Aztán ott vannak a megnövekedett üzemanyagdíjak, adók és szabályozási költségek, a magasabb teherautóárak a megnövekedett lízingdíjakkal együtt. Gazdasági bizonytalanság, infláció, magas kamatok és csökkenő szállítási volumenek jellemeznek számos ágazatot. És végül az átállás a nulla kibocsátású logisztikára és a digitalizációra nehezedő nyomás."
Hogyan dolgozik a fenntarthatóságon és a károsanyag-kibocsátás csökkentésén?
„Elkötelezettek vagyunk a környezeti lábnyomunk csökkentése iránt azáltal, hogy újabb, üzemanyag-takarékosabb járművekbe fektetünk be. Folyamatos képzéseket szervezünk sofőrjeink számára, hogy üzemanyag-takarékosabban közlekedjenek.
A CO₂2 kibocsátásunk csökkentése érdekében üzleti partnereinkkel együttműködve különböző alternatív üzemanyagokat tesztelünk, elsősorban a HVO-ra összpontosítva. Magyarországon 31 elektromos és LNG-meghajtású járművet üzemeltetünk. Bár ez nem hatalmas szám a teljes flotta méretéhez képest, ez a legnagyobb alternatív üzemanyaggal működő nehézgépjármű-flotta a közép-kelet-európai régióban, és úgy gondoljuk, hogy ez azt mutatja, hogy valóban elkötelezettek vagyunk a fenntarthatóság iránt."
Hogyan befolyásolják az új technológiák a vállalkozását?
„A digitális eszközök, mint például a telematika és az útvonaloptimalizáló szoftverek, szerves részévé váltak működésünknek, és szorosan figyelemmel kísérjük az automatizálás és az elektrifikáció fejlesztéseit a jövőbeli integráció érdekében.” Különösen büszke vagyok az átfogó flottairányítási rendszerünk sikeres bevezetésére, amely javította az útvonaltervezést, csökkentette az üzemanyag-fogyasztást és javította az általános működési láthatóságot."
Mik a fő prioritásai a jövőre vonatkozóan?
" 'Hogyan lehetünk holnap hatékonyabbak, mint ma voltunk?' Ez mindig is a cégünk szlogenje volt. Hogyan lehet a flottát mozgásban tartani minimális állásidővel és fokozott hatékonysággal? Hogyan reagálhatunk gyorsabban a váratlan helyzetekre? Hogyan lehetnénk rugalmasabbak?”
Janno van Aalst, a Gebr-Pothuizen BV tulajdonosa és flottamenedzsere egy egyre versenyképesebb és igényesebb piacon működik, miközben az elektromos meghajtásra való átállást is próbálja kezelni.
Mivel foglalkozik a vállalata, és mi az Ön szerepköre?
"Egy szállítmányozási cég vagyunk, amely bútorok szállítására specializálódott. A teljes flottánkat én kezelem: beszerzés, karbantartás, járművek és a járművezetők teljesítménye. 33 teherautónk van, amelyek közül kettő elektromos, a harmadikat pedig még idén leszállítják.”
Milyen főbb trendeket lát az ágazatban?
„Az ügyfelek egyre több szolgáltatást igényelnek, és arra számítunk, hogy ez a tendencia folytatódni fog. Bárki el tud vinni egy raklapot A-ból B-be, ezért igyekszünk plusz szolgáltatásokat nyújtani a bútorok szállításával és összeszerelésével is. Az ügyfelek mentesülni szeretnének az ilyen típusú feladatok alól, mert nincs hozzá megfelelő személyzetük. Szóval, mostantól a sofőrjeink bútorösszeszerelők is!”
Mik a legnagyobb kihívások, amelyekkel jelenleg szembe kell néznie?
„Kisvállalkozóként a legnagyobb kihívás az ügyfelek megtartása. Aztán ott vannak a környezetvédelmi zónák és az elektromos járművek használatának kényszere, a jó munkaerő folyamatos toborzása és a kormány által ránk kényszerített különféle szabályok.”
Mik a legfontosabb prioritásaid 2025-re?
„Legfőbb prioritásunk a flottánk és szolgáltatásaink villamosításának és a bővítésének folytatása. 2030-ra 15 elektromos teherautóval szeretnénk rendelkezni. Sok városi áruterítést végzünk, ezért erre fogunk specializálódni, és továbbra is befektetni a személyzetünk képzésébe. Legnagyobb ügyfelünkkel, az Ahrend-Gispennel (akik irodai bútorokat forgalmaznak) közösen az elektromos megoldásokra váltottunk, és jelenleg ezt bővítjük összeszereléssel és egyéb kiegészítő szolgáltatásokkal is. Ez valóban segít megkülönböztetni minket a versenytársainktól."
Hogyan élted meg az elektromosra való átállást?
„Azért hajtottuk végre az átállást, mert az ügyfeleink ezt szeretnék, hiszen sok ügyfelük rendelkezik kormányzati szerződésekkel. A holland kormány támogatást nyújt, amely a költségek egyharmadát fedezi. Az elektromos teherautók nagyon jól teljesítenek, a hatótávolságuk jobb, mint amire számítottunk, és a sofőrjeink nagyon elégedettek velük – ami azért fontos, mert a dolgozóink a mi nagyköveteink.”