Az elmúlt években a hagyományosan férfiak által uralt közlekedési ágazatban egyre több nő választja hivatásként a teherautó-vezetést. Egy új felmérés rávilágít arra, hogy milyen tapasztalatokkal, kihívásokkal és lehetőségekkel szembesülnek a női teherautó-sofőrök.
A képzett teherautó-sofőrök globális hiánya – amely már most is számos szállítási vállalkozást korlátoz – várhatóan 2028-ra jelentősen súlyosbodik. Egyre többen gondolják úgy, hogy ha sikerül vonzóvá tenni a teherfuvarozási ágazatot a nők számára, az a krízis egy lehetséges megoldása lehet. Az Egyesült Államokban a női teherautó-sofőrök száma 88%-kal nőtt 2010 óta. Azonban még ott is férfiak által uralt iparág marad, mivel a nők csupán 13,7%-át teszik ki a járművezetőknek. Ugyanakkor etéren csekélyebb az előrehaladás Európában, hiszen a nők aránya a teherautósofőrök között mindössze 4%.
A Volvo Trucks a közelmúltban tíz európai országban végzett felmérést, amely 231 nővel készített interjún alapult, hogy jobban megértse, mi készteti a nőket arra, hogy teherautó-sofőrökké váljanak.
"Ha sikeresek akarunk lenni a nők toborzásában és megtartásában az iparágban, többet kell tudnunk a tapasztalataikról, és kerülnünk kell azt, hogy sztereotípiákra vagy feltételezésekre hagyatkozzunk." - mondta Delphine Maury, a Volvo Trucks vezető piaci elemzője.
A felmérés eredményeiből egyértelműen kitűnik, hogy sok női sofőr sok pozitív aspektust lát a munkájában. 44% gondolja úgy, hogy a teherautó-vezetés jótékony hatással van a mentális egészségükre. A válaszadók kétharmada nyilatkozott úgy, hogy egész karrierjét ebben a munkakörben tölti majd, és más nőknek is ajánlaná ezt a hivatást. 75%-gondolja úgy, hogy jó munkakörülményeik vannak, 91% pedig azt mondja, hogy jó a kapcsolata más kamionsofőrökkel. A válaszadók 88%-a pedig büszke arra, hogy nő ebben a szakmában.
„Igazán meglepett, hogy mennyire szenvedélyesek a munka iránt” – mondta Delphine. „Sok női sofőr nem kényszerből választja ezt az ágazatot, csak mert valamilyen munkára van szüksége: ők ezt a szakmát választották. Imádnak vezetni és úton lenni.”
Arra a kérdésre, hogy mit szeretnek a munkájukban, a leggyakrabban a vezetést (a válaszadók 83%-a), az egyedüllétet (53%), az utazást és a különböző régiók meglátogatását (51%), a függetlenséget (47%), illetve hogy nem egy irodában vannak (45%) említették. Arra a kérdésre, hogy mit élveznek a legjobban a munkában, a legnépszerűbb válaszok a vezetési idő (75%), a zene/podcastok/hangoskönyvek hallgatása (63%), az áruk szállítása (43%) és a más teherautó-sofőrökkel való beszélgetés (41%) voltak.
A sok pozitívum ellenére a felmérés rávilágított a foglalkozás néhány fontos hátrányára is. Sok válaszadó arról számolt be, hogy nehezen talált WC-t (63%) és zuhanyzót (57%) a pihenőhelyeken, és 70%-uknak volt problémája a rendelkezésre álló mellékhelyiségek tisztaságával.
Arra a kérdésre, hogy mit nem szeretnek a munkájukban, a leggyakoribb válaszok a többi közlekedő és a járművezetők tiszteletlensége (70%), a veszélyek és a balesetveszély (53%), valamint a szigorú előírások (40%) voltak. És bár sokan pozitívnak tartják a munkát a mentális egészségükre nézve, sokan úgy érzik, hogy negatív hatással van testi egészségükre (49%) és magánéletükre (43%). A nők 31%-a számolt be arról, hogy találkozott már szexista és nőgyűlölő viselkedéssel.
A felmérés a teherautó tervezésére és ergonómiájára, valamint a teherautó-megállók biztonságára és személyi biztonságára vonatkozó kérdéseket is tartalmazott. Az eredmények azonban azt sugallják, hogy ezek a legtöbb női járművezető számára nem jelentenek hatalmas problémát. Míg sok nő megtesz bizonyos biztonsági óvintézkedéseket, például kamerákat és ajtószíjakat alkalmaznak, a válaszadók 70%-a vagy biztos magában, vagy biztonságban érzi magát, amikor éjszaka a teherautójában alszik.
Sok női teherautó-sofőr nem szeretne különleges bánásmódot vagy könnyítéseket – csak azt szeretné hogy elfogadják őt normális teherautó-sofőrnek.
A felmérés eredményeinek fényében Delphine Maury úgy véli, hogy a szállítmányozó vállalkozások számára a legfontosabb feladatok közé tartozik, hogy biztonságos pihenőhelyeket biztosítsanak az éjszakai megállásokhoz, biztosítsák a tiszta mellékhelyiségekhez való hozzáférést a műszakok alatt, és a teherautókat biztonsági kiegészítőkkel, például kamerákkal és riasztókkal lássák el. Emellett fontos a rugalmas munkabeosztás, amely segíti a járművezetőket a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtésében.
„Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ezek az intézkedések nemcsak a női járművezetők megtartását segítik elő, hanem a férfiak is előnyösnek találják majd ezeket” – mondta Delphine. „Valójában a felmérésből az derült ki számomra, hogy sok női teherautó-sofőr nem vágyik különleges bánásmódra vagy könnyítésekre – mindössze azt szeretnék, hogy elfogadják őket átlagos teherautó-sofőrökként, és ugyanúgy kezeljék őket, mint férfi kollégáikat.”
A 22 éves Amanda Gren a svédországi Tomelillából több mint egy éve teherautó-sofőr, és tapasztalatai tükrözik a felmérés eredményeit. Korábban a kiskereskedelemben dolgozott, mielőtt pályamódosítás mellett döntött. Tisztességes fizetésre vágyott, de nem akart még 3-4 évig tanulni, és a teherautósofőr-karrier lehetősége vonzónak tűnt számára. Még a sofőrképzés befejezése előtt elhelyezkedett az Erikssons Åkerinél, egy helyi szállítmányozó cégnél.
„Szeretem a szabadságot” – mondta. „Amikor egy boltban dolgoztam, a főnököm állandóan ott állt a hátam mögött, és csak akkor mehettem szünetre, amikor erre engedélyt kaptam.” De most úgy dolgozhatok, ahogy akarok. Mintha a saját főnököm lennék.”
Amikor egy boltban dolgoztam, a főnököm állandóan ott állt a hátam mögött, és csak akkor mehettem szünetre, amikor erre engedélyt kaptam. De most úgy dolgozhatok, ahogy akarok. Mintha a saját főnököm lennék.
Azt tapasztalta, hogy ugyan néhány idősebb férfi esetleg ingatja a fejét, amikor meglátja őt a volán mögött, ám a legtöbb kollégája elfogadja őt olyannak, amilyen. „A fő különbség az, hogy nőként rengeteg segítséget kapsz, még akkor is, ha nem akarod. Az emberek egyszerűen azt feltételezik, hogy szükséged van rá, ami bosszantó lehet.”
Ha többet szeretne megtudni arról, milyen nőnek lenni a teherfuvarozásban, itt olvashat Iwona Blecharzyk lengyel teherautó-sofőrről és szállítmányozóról, valamint videókat is megtekinthet Skandináviát átszelő útjáról a Volvo Trucking Adventure során.