A kifejezetten nehéz tehergépjárművek számára kialakított nyilvános töltőállomások száma a következő években várhatóan rohamosan fog növekedni. A megnövekedett töltési teljesítménnyel kombinálva ez világszerte több vállalkozás számára teszi könnyebbé az elektromosság bevezetését.
Eddig a nyilvános töltőállomások hiánya azt jelentette, hogy az elektromos teherautók tulajdonosai nagyrészt az éjszakai töltésre korlátozódtak saját telephelyükön. A korlátozott hatótávolság mellett ez korlátozta az elektromos szállítás lehetőségét.
Ez azonban kezd megváltozni. Napjainkban az európai régiók, például Skandinávia, Közép-Európa és a Benelux államok jó úton haladnak a működőképes hálózatok kialakítása felé, amelyek lehetővé teszik a teljes elektromos teherautó-üzemet az összes főbb úton és autópályán. Dr. Patrick Plötz szerint pedig az iparági trendek arra utalnak, hogy ez a terjeszkedés folytatódni fog.
"Az akkumulátoros elektromos teherautók nyilvános töltési infrastruktúrája jelenleg gyorsan fejlődik" - mondja Dr. Patrick Plötz, az energiagazdasági üzletág koordinátora, Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI Karlsruhéban, Németországban.
„Számos iparági szereplő épít nyilvános töltőállomásokat Európa-szerte. Ez még nem elégséges hálózat, de nagyon gyors fejlődést tapasztalunk, és hamarosan minden héten megnyílnak a nyilvános töltőállomások."
Az akkumulátoros elektromos teherautók nyilvános töltési infrastruktúrája gyorsan fejlődik… hamarosan minden héten megnyílnak a nyilvános töltőállomások.
Dr. Patrick Plötz több mint egy évtizedet töltött a közlekedés villamosításának kutatásával, és számos kutatási projektben vesz részt (többek között a HoLa projektben, amelynek célja négy töltőállomás létrehozása megawatt kapacitással a Berlin és a Ruhr-vidék közötti A2-es autópálya mentén).
Emellett hozzájárult a szükséges nyilvános töltési infrastruktúra modellezéséhez akkumulátoros elektromos teherautók számára Németországban és Európában. Úgy véli, hogy az új kormányzati szabályozás a köz- és a magánszektor megnövekedett beruházásaival együtt felgyorsítja az állami töltőhálózatok bővülését a következő években.
„Egyrészt nagy aktivitást látunk kormányzati oldalról, például az EU alternatív üzemanyagokra vonatkozó infrastrukturális szabályozásáról. Másrészről pedig sok iparági tevékenységet látunk, például az olajtársaságokat, amelyek rájönnek, hogy nem lesznek képesek örökké dízelt eladni, ezért inkább a teherautó-töltésbe fektetnek be.
"És van a három nagy európai teherautó-gyártó közös vállalkozása, amely 2027-ig 1700 töltőpont építését tervezi. Mindezen tevékenységek együttesen egy erős lökést adnak a kibővített nyilvános töltőhálózatok felé."
A közelmúltban végrehajtott legszélesebb körű szabályozás az EU alternatív üzemanyagokra vonatkozó infrastruktúráról szóló rendelete (AFIR), amely számos üzemanyagra és közlekedési típusra vonatkozik.
A nagy teherbírású elektromos teherautók esetében a nehéz tehergépjárművek számára töltőállomásokat kell telepíteni 60 km-enként a TEN-T törzshálózaton és 100 km-enként a A TEN-T átfogó hálózatán 2030-ra. (A Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) lefedi az EU nagyvárosai és gazdasági csomópontjai közötti legkritikusabb közlekedési kapcsolatokat).
„E célok eléréséhez az európai tagállamoknak 2030-ig akár 3000 nyilvános töltőállomást kell felépíteniük, amelyek csak teherautók számára vannak fenntartva, összesen legalább nyolc gigawatt töltőteljesítménnyel” – mondja Patrick. „Nagyon ambiciózus, de szerintem kezelhető. Arra számítok, hogy a legtöbb tagállam legalább megközelíti ezeket a célokat, és néhány ország még túl is lépi azokat."
Az Egyesült Államokban is sok tevékenység zajlik, a Biden-kormányzat nemrégiben bemutatta Nemzeti Nulla Kibocsátású Teherfuvarozási Folyosó Stratégiáját, amelynek célja egy nulla kibocsátású teherszállítási hálózat létrehozása. 2040-re. A teherszállítás nyilvános díjszabási hálózatai a stratégia kulcsfontosságú elemei.
Egy másik jelentős kezdeményezés a közelmúltban megalakult a Powering America's Commercial Transportation (PACT) koalíció, amely vezető közlekedési és energiaipari vállalatokat tömörít, hogy segítse a töltési infrastruktúra fejlesztését a közepes és nagy teherbírású elektromos teherautók számára Amerika-szerte.
Ma a teherautók töltésére szolgáló szabvány a kombinált töltőrendszer (CCS), amely jellemzően 50-400 kW közötti teljesítményt kínál.
A Megawatt Charging Systems (MCS) viszont 1000 kW körüli teljesítményt biztosít, ami elegendő ahhoz, hogy 30-45 perc alatt 300-400 km-rel megnövelje a hatótávolságot egy hosszú távú elektromos teherautó számára.
Az újratöltéshez szükséges idő jelentős csökkentésével az MCS kibővíti az elektromos teherautó által végrehajtható feladatokat, és gyártmány több vállalkozás számára megkönnyíti az elektromosításra való átállást.
Szóval, mikor láthatjuk az MCS töltést? Maga a technológia már bizonyított demonstrációs helyszíneken és kísérleteken. Az utolsó hátralévő akadály a kereskedelmi forgalomba hozatal előtt a tartókonzolt lehetővé tevő műszaki szabványok véglegesítése, amely várhatóan 2024 végén, 2025 elején fejeződik be. És amikor ez megtörténik, röviddel azután Dr. Patrick Plötz az első nyilvános MCS töltőállomások megnyílását várja:
„Úgy gondolom, hogy a következő öt évben olyan töltőállomásokat fogunk látni, amelyek vegyesen CCS- és MCS-töltést tartalmaznak. Kezdetben főként CCS-töltőkről lesz szó, mivel ezek könnyebben elérhetők és gyorsabban bevezethetők, majd fokozatosan bekerülnek a rendszerbe az MCS-töltők is."
Míg azonban az MCS-töltés szinte bizonyosan megváltoztatja a magas energiafogyasztás-szintű közlekedést, sok más teherautó tulajdonos számára a most elérhetővé váló CCS-töltési hálózatnak több mint megfelelőnek kell lennie.
„Nem minden elektromos teherautónak kell megawattos töltést” – magyarázza Patrick. "Ha megnézi a legtöbb jármű által megtett napi távolságot, a legtöbbnek nincs szüksége több mint 350 kWra. Feltételezve, hogy a sofőrök 4,5 óránkénti kötelező 45 perces szüneteiben folytatjuk a töltést, elsősorban a hosszú távú elektromos teherautóknak van szükségük nagyobb töltési teljesítményre. És ezekben az esetekben, ha egy teherautó 400 km-t megy, ami lényegében 4,5 óra alatt megtehető, körülbelül 750 kW elegendő a teljes feltöltéshez."