Trucks

Tomas Thuresson
2024-02-13
Technológia és innováció Üzemanyag-hatékonyság Biztonság Vezetők világa
Author
Tomas Thuresson
Commercialization Manager New Offer

Miért engedélyezi az Európai Unió a hosszabb teherautó-fülkéket, és miért érdekes mindez az Ön vállalkozásának?

Fokozott üzemanyag-hatékonyság, aerodinamika és kényelem vezetés közben. Ezek a fő okok állnak annak a döntésnek a hátterében, amelynek értelmében engedélyezték a hosszabb teherautó-fülkéket az európai utakon. A szabályozás összhangban van az Európai Unió klímapolitikai céljaival, és komoly hatása lehet a teherfuvarozási vállalkozásokra.

 

A teherautók kialakítása Európában évtizedek óta nagyrészt változatlan volt: rövid vezetőfülkével készültek a rakomány hosszának maximalizálása érdekében. Ezek a rövid vezetőfülkék, amelyeket gyakran „motorra épített vezetőfülkének” (cab-over engine, COE) neveznek, főként azért váltak dominánssá, mert az uniós jogszabályok korlátozzák a járművek összhosszát, amibe a pótkocsi és a vontató is beletartozik. Ezzel szemben az Egyesült Államokban a hosszkorlátozás csak a pótkocsikra vonatkozik – ez megmagyarázza, hogy miért jellemző az amerikai utakon a hosszú vezetőfülkés kialakítás.

 

Az uniós jogszabályok 2020-tól érvényes módosításai azonban most már Európában is lehetőséget adnak arra, hogy a teherautók orra valamennyivel hosszabb legyen. Ezáltal olyan a tervezési módosítások váltak lehetővé, amelyek aerodinamikusabb, biztonságosabb és kényelmesebb teherautókat eredményezhetnek.

 

„Örömmel fogadjuk ezt a jogszabályt, mivel lehetőséget ad arra, hogy a tervezés során tovább javíthassunk a vezetőfülkék energiahatékonyságán, ez pedig ügyfeleink és a környezet számára is előnyös” – mondja Tomas Thuresson, a Volvo Trucks New Offer részlegének kereskedelmi vezetője.

Milyen előnyökkel jár mindez a környezet és a teherszállítási ágazat szempontjából?

Az új jogszabály értelmében a teherautó-gyártók a rakodóhely méretének csökkentése nélkül növelhetik meg a teherautó-fülkék méretét*. Az előrejelzések szerint az aerodinamika javulása révén a továbbfejlesztett járműkialakítás csökkenti az üzemanyag-felhasználást, ami mind a környezet, mind a teherfuvarozási ágazat működési költségei szempontjából előnyös következmény. Az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás alacsonyabb CO2-kibocsátással jár, azaz a rendelet az EU klímacéljait is támogatja.

 

Dr. Phil Martin, az Egyesült Királyságban működő TRL nonprofit tanácsadó vállalat közlekedésbiztonsági részlegének vezetője elkötelezett résztvevője volt annak a kutatásnak, amely az európai jogszabály módosításához vezetett:

 

„Kezdetben a teherautók aerodinamikájának javítása és az Európai Unió szén-dioxid-mentesítési programja indokolta a szabályozás átdolgozásának szükségességét. Azonban arra is oda kellett figyelni, hogy a teherautó-fülkék hosszára vonatkozó eltérések bevezetése ne legyen káros a veszélyeztetett közlekedőkre, például a gyalogosokra vagy a kerékpárosokra nézve. Ez valójában komoly lehetőség arra, hogy javítsuk a teherautók biztonságát a sérülékeny közlekedők szempontjából” – mondja.

Az új jogszabálynak köszönhetően olyan a tervezési módosítások váltak lehetővé, amelyek aerodinamikusabb, biztonságosabb és kényelmesebb teherautókat eredményezhetnek.

Miért javultak a látásviszonyok a hosszabb vezetőfülkék miatt?

Annak ellenére, hogy az új vezetőfülke-kialakításokat eredetileg az aerodinamika növelése indokolta, a közvetlen látásviszonyok is javultak általa. A hosszabb fülkeorr miatt a járművezető könnyebben észreveszi az előtte elhaladó gyalogosokat, mivel kissé távolabb vannak hozzá képest.

 

Mennyiben érintik az új fülkekialakítások a járművezetőket?

A jogszabály ezenfelül bizonyos esetekben javíthatja a kényelmet vezetés közben, a teherfuvarozási vállalkozásoknak pedig így lehetőségük van arra, hogy tágasabb vezetőfülkéket válasszanak. Ezáltal javulhatnak a munkakörülmények, ez pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy növekedjen a teherautó-vezetők munkahelyi elégedettsége.

 

„Összességében azt mondanám, hogy mindez komoly lehetőséget ad a fuvarozók számára, hogy az ügyfelek és az alkalmazottak számára is első számú szolgáltatóvá válhassanak. A továbbfejlesztett vezetőfülkével gyártott teherautók bevezetésével lehetőségük nyílik arra, hogy még inkább biztonságos és környezetbarát járműveket, valamint jobb munkakörülményeket biztosítsanak. Az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásnak, valamint a kevesebb incidens miatti kedvezőbb biztosítási díjaknak köszönhetően vélhetően az üzemeltetési költségek is csökkennek, különösen a távolsági fuvarozás esetében” – véli dr. Phil Martin. 

A JÁRMŰVEK MÉRETÉRE ÉS ÖSSZTÖMEGÉRE VONATKOZÓ IRÁNYELV

A nehéz tehergépjárművekre vonatkozó közösségi szabályokat az Európai Unióban-ban a 96/53/EK tanácsi irányelv, közismertebb nevén a járművek méretére és össztömegére vonatkozó irányelv határozza meg. Az eredeti irányelvet ezt követően a következő irányelvekkel módosították: az (EU) 2015/719 irányelve , az (EU) 2019/984 határozata és az (EU) 2019/1242 rendelete . A módosítások értelmében a járművek és járműszerelvények túlléphetik a megadott maximális összhosszt, amennyiben „jobb aerodinamikai, energiahatékonysági és biztonsági teljesítményt biztosító vezetőfülkékkel” rendelkeznek. 

IDŐBELI ÁTTEKINTÉS

1985: Az Európai Unió bevezeti első, a haszongépjárművek össztömegéről és méreteiről szóló irányelvét azzal a céllal, hogy harmonizálja a tagállamok közötti előírásokat.
1996: Az EU irányelvet fogad el az egyes haszongépjármű-kategóriák maximális méreteiről.
2015: Az EU irányelvet vezet be a nemzetközi fuvarozásban részt vevő teherautók össztömegére és méreteire vonatkozóan azzal a céllal, hogy megtörténjen az előírások további harmonizálása és az egyenlő feltételek biztosítása a tagállamokban.
2020: Az EU olyan új jogszabályt vezet be, amely lehetővé teszi a teherautó-fülkék meghosszabbítását; ebben kiemelt szempontként kerül elő az üzemanyag-hatékonyság, a vezetés közbeni kényelem és a biztonság.

További információ azokról a hamarosan bevezetésre kerülő jogszabályokról, amelyek hatással lesznek a teherfuvarozási vállalkozásokra:

Az Európai Unió átdolgozott általános járműbiztonsági rendelete (GSR).

 

További olvasnivaló az aerodinamika fontosságáról és hatásáról az üzemanyag-fogyasztás szempontjából.

 

A tágas vezetőfülkéket ez a videó mutatja be.

 

 

*A jogszabály nem ír elő pontos hosszkorlátozást, ehelyett a jogszabály szövegében szereplő háromdimenziós rajzra – a vezetőfülke háromdimenziós burkológörbéjére – hivatkozik.