Trucks

×

Amit az Európai Unió átdolgozott általános járműbiztonsági rendeletének teherautókra vonatkozó előírásairól tudni érdemes

4 és fél perc
2024 júliusától* minden, az Európai Unióban értékesített új teherautónak meg kell felelnie az átdolgozott általános járműbiztonsági rendelet (GSR) előírásainak. Az előírások értelmében egy sor kötelező fejlett biztonsági funkció válik szükségessé. Melyek ezek, és milyen hatásuk lesz az Ön szállítási vállalkozására?
Járműben ülő, forgalomban haladó vezető a belvárosban
2024 júliusától a járművezetőket támogató aktív biztonsági rendszerek sora válik kötelezővé az új teherautókon.

A biztonsággal kapcsolatos autóipari innovációk eredményeként 2019-ben átdolgozták a GSR-t; ezek az innovációk hozzájárulhatnak az emberi hibából eredő balesetek kockázatának csökkentéséhez. Az átdolgozás értelmében 2024 júliusától a járművezetőket támogató aktív biztonsági rendszerek sora válik kötelezővé az új teherautókon.
 

A cél az, hogy mindez segítse az Európai Uniót a hosszú távú „Vision Zero” célkitűzés elérésében, amely 2050-re nullára kívánja csökkenteni a közúti balesetek által okozott halálesetek és súlyos sérülések számát az európai utakon.
 

Az aktív biztonsági funkciók elsősorban arra szolgálnak, hogy a járművezetők figyelmesen és éberen közlekedjenek. Egy részük valamilyen formában már most is sok teherautóban jelen van.
 

Melyek a nehéz-teherautókra vonatkozó általános járműbiztonsági rendelet előírásai?

Összesen tizenegy aktív biztonsági funkció megléte az előírás. 2024 júliusától ebből nyolc válik kötelezővé az új teherautókon. A többi háromra 2026-ban és 2029-ben kerül sor. A biztonsági funkciók a következők:


1. Vészfékjelzés
: Villogó féklámpa (vagy hasonló), amely jelzi a teherautó mögötti többi közlekedőnek, hogy a teherautó gyors tempóban lassít, vagy erősen fékez. 

2. Tolatóradar
: Olyan technológiai eszköz(ök), például kamera vagy érzékelők, amely(ek) jelzi(k) a járművezetőnek a teherautó mögötti tárgyakat és embereket.

3. Abroncsnyomás-ellenőrző rendszer:
Olyan rendszer, amely figyeli az abroncsnyomást, és valós időben jelenti annak csökkenését a járművezetőnek.

4. Intelligens sebességszabályozó:
Olyan rendszer, amely aktívan figyeli a sebességet, és, hogy lassításra késztesse a járművezetőt, figyelmezteti őt, ha túllépi a sebességhatárt.

5. Holttérfigyelő rendszer:
Olyan rendszer, amely figyelmezteti a járművezetőt a jármű mellett vagy előtte keresztben elhaladó kerékpárosokra.

6. Elhaladásjelző rendszer:
Olyan rendszer, amely figyelmezteti a járművezetőt az előtte elhaladó veszélyeztetett úthasználókra, mielőtt elindulna, vagy amikor lassan halad előre a járművel.

7. Indításgátló alkoholszonda előkészítése
: A szabálymódosítás szabványosított interfész meglétét követeli meg a járművekbe szerelt indításgátló alkoholszondákhoz.

8. Fáradékonyság- és figyelemérzékelés:
Olyan biztonsági rendszerek, amelyek felmérik a járművezető éberségét – figyelik például, hogy mióta vezet, és figyelmeztetik a járművezetőt, hogy szükség esetén tartson pihenőt.

9. Figyelmetlenségérzékelés és -megelőzés
: Olyan biztonsági figyelmeztető rendszer, amely képes felismerni a járművezető által az adott helyzetre fordított figyelem szintjét, és szükség esetén figyelmezteti a járművezetőt. A későbbiekben, 2026-ban vezetik be.

10. Jobb közvetlen látás a járművezető pozíciójából:
Speciális követelmények a „közvetlen látás” (vagyis amit a járművezetők közvetlenül, a járművük ablakain át láthatnak) javítása és a holtterek megszüntetése érdekében. Az új szabványok célja az, hogy a járművezetők gyorsabban és könnyebben meglássák a kerékpárosokat és a gyalogosokat. A későbbiekben, 2029-ban vezetik be.

11. Eseményadat-rögzítő:
„Fekete dobozként” működő balesetiadat-rögzítő. A későbbiekben, 2029-ban vezetik be.

 

Miért fontosak az általános járműbiztonsági rendelet előírásai?

Mert életeket fognak menteni. Az Európai Unió becslése szerint az új szabályozás 2038-ig legalább 25 ezer halálos közúti balesetet előz meg.


Az egyik legfontosabb cél a teherautók és a veszélyeztetett úthasználók közötti balesetek számának csökkentése. A teherautók számára javasolt funkciók közül három – az elhaladásjelző és holttérfigyelő rendszerek, valamint a közvetlen látásra vonatkozó új szabvány – az ő védelmüket célozza.


A közvetlen látásra vonatkozó szabványok (lásd a fenti, 10. pontot), amelyeket 2025-től fokozatosan vezetnek be, konkrét követelményeket tartalmaznak arra vonatkozóan, hogy mennyit kell javítani azon, amennyire a járművezetők kilátnak a vezetőfülkéből. A jobb közvetlen látás a vezetőfülkéből bizonyítottan csökkenti a balesetek számát, illetve a járművezető reakcióidejét. A közvetlen látásra vonatkozó új szabvány közvetlen ihletője egy hasonló londoni rendszer volt, amelyben a teherautókat a vezetőfülkéből nyíló közvetlen látás alapján minősítik. Ebben a rendszerben csak a megadott szabványnak megfelelő teherautók hajthatnak be a város területére.

 

A járművezető és a teherautó jövőbeli biztonsága

A GSR része a közlekedés biztonságosabbá tételére irányuló szélesebb körű erőfeszítéseknek a jobb kockázatfeltérképezéssel és a közúti infrastruktúrára vonatkozó átdolgozott szabályokkal együtt, különösen a legveszélyeztetettebb úthasználók – a gyalogosok és kerékpárosok – számára az egyre növekvő városokban.

 

Az elkövetkező években valószínűleg más országokban is hasonló biztonsági előírásokat vezetnek majd be. Az Európai Unión kívül Norvégia, Svájc, Törökország, az Egyesült Királyság és Izrael is készen áll arra, hogy kövesse az új GSR-t.
 

„A jövőben több olyan aktív biztonsági technológiára számíthatunk, amelyek támogatják a teherautó-vezetőket, valamint a biztonságosabb városi közúti infrastruktúrákat. A távolabbi jövőben a teherautók okosabbak és aktívabbak lesznek a biztonság szempontjából, és több olyan funkcióval rendelkeznek majd, amelyek csupán tájékoztatás helyett közbe is avatkoznak. Ennek egyensúlyban tartásához azonban továbbra is szükség lesz képzett járművezetőkre. És bár elengedhetetlen szükség van azokra az aktív biztonsági rendszerekre, amelyek támogatják a járművezetőket, és csökkentik az emberi hibák következményeit, továbbra is a járművezető számít a legfontosabb biztonsági rendszernek a teherautóban” – véli Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.
 

*Új teherautó-típusok esetében 2022 júliusától; újonnan regisztrált teherautók esetében 2024 júliusától.

Itt további információk olvashatók az Európai Unió átdolgozott általános járműbiztonsági rendeletéről

Anna Wrige Berling

A Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója

Kapcsolódó cikkek