Trucks

Volvo-FH-Aero-Electric-parked-loading.jpg

A hat legnagyobb kihívás, amellyel a teherfuvarozási ágazat szembesül – és hogyan kell megbirkózni velük

2024-04-21
Üzemanyag-hatékonyság Vezetők világa

A hatékony és nyereséges teherszállítási üzletág működtetése korántsem egyszerű, és gyakran azt jelenti, hogy egyszerre több akadályon kell áthaladni. Íme a hat legnagyobb kihívás, amellyel a szállítási üzemeltetők és a fuvarozók szembesülnek napjainkban. 

1. Alkalmazkodni a kiszámíthatatlan gazdasági helyzethez

A szállítás mindig is ciklikus üzletág volt, és nagy mértékben függ a gazdaságtól. Az elmúlt években sok vállalkozásnak alkalmazkodnia kellett egy példátlan globális világjárványhoz, az ellátási lánc válságához, a megélhetési költségek válságához, a súlyos inflációs nyomáshoz és a gyorsan emelkedő kamatokhoz. Mindezen akadályok mellett a nyereséges működés biztosítása állandó kihívást jelent – különösen akkor, ha lehetetlen megjósolni, mi vár ránk a jövőben.
 

„A visszaesés idején nem lehet sokat tenni azokkal a nagy dolgokkal, amelyek a tágabb értelemben vett gazdaságot érintik” – mondja Michael Browne, a Göteborgi Egyetem professzora, aki több mint 30 éve kutatja az áruszállítást és a logisztikát. „Ehelyett érdemes a kisebb dolgokra koncentrálni, amelyeket irányíthat. Ez egy jó lehetőség arra, hogy további információkat szerezzen arról, hogyan teljesít a vállalata az üzemanyag-fogyasztás, a menetidő és az útvonaltervezés terén, és megkeresheti azokat a területeket, ahol javíthat.”
 

Ugyanilyen fontos a működési hatékonyság maximalizálása fellendülés idején, mivel ez segít abban, hogy vállalkozása agilisabb és ellenállóbb legyen a következő visszaeséssel szemben.

Mivel az üzemanyagok teszik ki a flotta működési kiadásainak jelentős részét, az ingadozó árak óriási hatással vannak a vállalat eredményére.

2. Az üzemanyag költségének minimalizálása

Az üzemanyag a flotta teljes működési kiadásának több mint 40%-át teheti. Ebből következik, hogy már egy kismértékű áremelkedés is nagy változást jelenthet a vállalat üzleti eredményeire nézve.
 

A gazdaság többi részéhez hasonlóan az árak kiszámíthatatlanok, és gyakran olyan geopolitikai eseményeknek vannak kitéve, amelyek a flottatulajdonos ellenőrzésén kívül esnek. De vannak dolgok, amelyekkel minimálisra csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást.
 

„Az üzemanyag-megtakarítás kézenfekvőnek tűnhet, de még mindig meglepődöm, hogy hány szállítmányozó nem tud semmilyen adatot közölni az üzemanyag-fogyasztásáról, mert nem mérik” – mondja Michael.
 

„Hogyan találhat e nélkül módot a költségek csökkentésére? Például egy jól képzett sofőr kevesebb üzemanyagot használ, és jobban megtervezi az útvonalakat. De adatokra van szükség ahhoz, hogy tudja, hol és hogyan kell alkalmazni a képzést.”
 

Bővebb információk az üzemanyag-hatékony teherautó-vezetés ösztönzéséről és arról, hogyan képes a technológia hozzájárulni a járművezetők fejlődéséhez

3. Kritikus sofőrhiány

A globális sofőrhiány tovább romlik, és a legfrissebb előrejelzések szerint a következő öt évben megduplázódik. Emiatt a fuvarvállalatok számára egyre nehezebb lesz fenntartani jelenlegi tevékenységüket, nem beszélve a terjeszkedésről és a fejlődésről.
 

Ez nem pusztán béremeléssel megoldható kihívás, hiszen a munka és a magánélet egyensúlya is fontos hozzájáruló tényező. Ebben az esetben a munka-magánélet egyensúlya nem feltétlenül hosszú munkaidőt jelent, hanem azt is, hogy hosszabb ideig távol kell lenni otthonról.
 

„A sofőrök átlagéletkora magas, ami azt jelzi, hogy ez az iparág nem vonzó a fiatalok számára” – mondja Michael. „Az elvárt munkaórák száma, a munkavégzéssel járó stressz, vagy az a tény, hogy vonzóbb karrier-alternatívák is elérhetők: ez csak néhány az okok közül.”
 

A munkakörülmények megváltoztatása segíthet megváltoztatni a szakmával kapcsolatos felfogást. Michael szerint azonban a probléma részét képezi az is, hogy a kutatók és a döntéshozók nem fordítanak figyelmet a sofőröknek. „Igazán meglepő, hogy milyen kevés tudományos kutatás áll rendelkezésre a sofőrökkel kapcsolatban. Sokan írnak az aerodinamikától az önvezető járművekig mindenféle témában, de nagy hiányosságok vannak a sofőröket és az általuk betöltött szerepet illetően.”
 

Bővebb információk a járművezetőket vonzásáról és megtartásáról vagy arról, hogyan tudja kezelni a sofőrhiányt

Sok teherautó-tulajdonos nem tesz lépéseket villamosítás felé, amíg a töltési infrastruktúra nincs jobban kiépítve, de azok fogják nagy valószínűséggel először kiaknázni az előnyeit, akik hamarabb váltanak.

4. Alkalmazkodás az energiaátmenethez

A szigorodó károsanyag-kibocsátási jogszabályok, valamint a fenntarthatóbb szállítás iránti növekvő kereslet egyre nagyobb nyomást helyez a fuvarvállalatokra, hogy a gázolaj használatát felváltsák más alternatívákkal.
 

Már számos nagyváros, köztük Párizs, Athén, Madrid és Stockholm is tervezi a dízeljárművek kitiltását a városközpontjaikból – és ez akár 2025-ben megvalósulhat. Az azonban még nem tisztázott, hogy melyik üzemanyag használata lesz a megoldás. Következésképpen sok vállalkozás kiváró megközelítést alkalmaz. De ezzel azt kockáztatják, hogy lemaradnak.
 

„Egyre nő az érdeklődés az alternatív üzemanyagok iránt, de továbbra is nagy a bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy mikor lenne itt az ideje tenni valamit” – mondja Michael. „Jelenleg néhány vállalat tette meg az első lépést. A piac további fejlődésével végül elérjük azt a fordulópontot, ahol a vállalatok hirtelen arra eszmélnek majd, hogy minden versenytársuk váltott már, így ők is ezt fogják tenni.”
 

Bővebb információk a teherautók fosszilis tüzelőanyagtól mentes jövőjéhez vezető különféle lehetőségekről vagy az alternatív üzemanyagok választékáról.

A biztonságos éjszakai parkolás nemcsak az áruk védelméhez járul hozzá, hanem a járművezetők is úgy érezhetik, hogy több megbecsülést és támogatást kapnak.

5. Biztonságos parkolóhelyek keresése

A sofőrök egyre nehezebb találnak biztonságos éjszakai megállóhelyet, és arra kényszerülnek, hogy kevésbé biztonságos helyeken parkoljanak.
 

Ez növekvő aggodalomra ad okot az Európai Unióban, és a probléma különösen égető az Egyesült Államokban, ahol az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma (USDOT) szerint mindössze egy parkolóhely jut 11 teherautóra. Az EU már bevezetett szabályozásokat, hogy segítsen elkerülni egy hasonló forgatókönyvet az európai utakon, de a biztonságos parkoláshoz való hozzáférés továbbra is kihívást jelent.
 

„Az egyesült királyságbeli Kenthez hasonló helyeken, ahol rengeteg teherautó halad át a csatornán, mindenféle furcsa helyen, például keskeny utakon parkolnak a sofőrök, egyszerűen azért, mert nem áll rendelkezésre elég biztonságos létesítmény” – mondja Michael. 

„Elgondolkodtató, hogy ilyen nagy és drága, értékes árukkal megrakott járművek felelősségét bízzuk a sofőrökre, mégsem vesszük komolyabban a jólétüket."

„Néhány sofőr arra is panaszkodik, hogy szállítás közben nem fér hozzá az alapvető létesítményekhez, például a WC-hez. Szerintem elgondolkodtató, hogy ilyen nagy és drága, értékes árukkal megrakott járművek felelősségét bízzuk a sofőrökre, mégsem vesszük komolyabban a jólétüket.”
 

A probléma részben az a bizonytalanság, hogy ki legyen felelős az ilyen létesítmények biztosításáért. És bár ésszerűtlen azt várni, hogy a közlekedési vállalatok egyedül oldják meg a problémát, segíthetnek sofőreiknek, például úgy, hogy kompenzálják a biztonságos létesítmények használatának költségeit.
 

Ez nemcsak az áruk számára biztosít nagyobb mértékű védelmet, hanem ezáltal a sofőrök is nagyobb megbecsülést érezhetnek, és mindez következésképpen hozzájárul a járművezetők jobb megtartásához.

6. Alkalmazkodás a jövő várostervezéséhez

Jelenleg a várostervezési trendek középpontjában az élhetőbb városok kialakítása áll. Erről szólnak az olyan koncepciók, mint a 15 perces városok, egészséges utcák és mindenki számára hozzáférhető utcák. Az ilyen koncepciók azonban gyakran figyelmen kívül hagyják az árufuvarozás és a logisztika szerepét annak ellenére, hogy az adott város forgalmának ilyen jelentős részét teszik ki.
 

„Ez azt jelenti, hogy a várostervezők néha nem veszik figyelembe a teherszállítást, és nem osztanak ki neki helyet” – mondja Michael. „Az új fejlesztéseknél mindig figyelembe kell venni a teherszállítást – például úgy, hogy elegendő rakodóhelyet kell biztosítani a nagy épületekben, amelyek sok szállítást kapnak.”
 

Michael azonban úgy véli, hogy ez javulóban van, és az önkormányzati hatóságok kezdik nagyobb figyelmet fordítani az áruszállításra.
 

„A világjárvány óta mindenki tisztában van az ellátási lánc fogalmával, a médiában pedig hirtelen napi szinten kezdték használni ezt a kifejezést olyan mértékben, ami néhány éve még elképzelhetetlen volt. Úgy gondolom, hogy ez azt tükrözi, hogy a társadalom számára mennyire fontosak az árufuvarozási és logisztikai áramlások, és a városok egyre jobban együttműködnek a fuvarozókkal, hogy megoldásokat találjanak a városi teherszállítás bonyolult problémáira.”

Kapcsolódó cikkek