Trucks

3 módszer a teherautóvezetők bevonzására és megtartására

Delphine Maury
2023-06-05
Vezetők világa
Author
Delphine Maury
Senior Market Analyst, at Group Truck Technology

A globális sofőrhiány egyre komolyabb problémává válik, amely az egész szállítmányozási ágazatot érinti. De léteznek módszerek arra, hogy a munkaadók magukhoz vonzzák a sofőröket, és folyamatosan motiválják őket. Melyek a sofőrök fő prioritásai, és hogyan segítheti ezek ismerete a napi flottaüzemeltetést
?  

Az IRU* 2022. évi járművezetői felmérése szerint 2021-ben több mint 2,6 millió kamionsofőri állás maradt betöltetlen az általános béremelések és a könnyen elérhető munkaerő megléte ellenére. A jelentés szerint ennek az oka, hogy általános problémát jelent a sofőr pálya vonzóvá tétele a fiatalok számára, és ehhez még hozzá jön nyugdíj előtt álló idősebb sofőrök magas aránya is. Ez nem csak a fuvarozókat és szolgáltatásaikat érinti. A következmények az egész ellátási láncban tetten érhetőek, és ez végső soron a világ minden táján érint vállalkozásokat és fogyasztókat egyaránt.

 

Egy sofőrnek különféle okai lehetnek arra, hogy maradjon, és megőrizze munkája iránti motivációját. A Volvo belső felmérése (2019) szerint, amely 151, 16 nemzetből származó, többnyire nemzetközi fuvarozással foglalkozó távolsági fuvarozókkal készített interjún alapul**, a sofőrök három legfontosabb prioritása a kényelem, a fülke helykínálata, valamint a biztonság. A tanulmány arra is rámutat, hogy – főként a fiatalabb vezetők – egyre egészségtudatosabbak, és egyre nagyobb az érdeklődés a környezetbarát hajtásláncok iránt.
 

„A kényelem, a tér és a biztonság már évek óta állandó prioritások, így mindenképpen tetten érhető a folytonosság ezen alapvető követelmények kapcsán. Összefüggés figyelhető meg az utak hossza és az egyes márkákkal kapcsolatos elégedettség szintje között. Minél több időt tölt valaki a teherautójában, annál fontosabb a hely és a biztonság” – mondja el Delphine Maury, a Volvo Group Truck Technology (GTT) vezető termékintelligencia-elemzője.


A sofőrök prioritásai nemzetenként, országonként és útvonalanként eltérők lehetnek. Nem minden sofőr tud fizetni a biztonságos teherautóparkolókért, teszi hozzá a Delphine.
 

Mi motiválja a kamionsofőröket?

JÁRMŰVEZETŐI KÉNYELEM: A felmérés szerint a járművezető kényelme elsősorban a nagyon fontosnak tartott alvási és pihenés lehetőségeket, valamint a vezetőülés kényelmét jelenti. Arra a kérdésre, hogy mit részesítenek előnyben a vezetőülés alapvető kényelem mellett, több mint 58% nyilatkozott úgy, hogy a nagyobb pihenésre és kikapcsolódásra szolgáló teret tartja fontosnak.

 

FÜLKE HELYKÍNÁLATA: A fülke tágassága elengedhetetlen. A megkérdezett sofőrök 72%-a nagyon fontosnak tartotta ezt. Minden centiméter hozzáadott értéket jelent, és a térérzet és helykínálat még fontosabb a távolsági fuvarozók számára.

BIZTONSÁG: A biztonsági szempont a teherautó biztonságára és a vezető biztonságára is kiterjed. A biztonság szempontjából a 3 legfontosabb funkció az üzemanyaglopás és gáztámadások elleni figyelmeztető rendszerek és az extra belső biztonsági zár. A járművezetők biztonsága kapcsán a Volvo legutóbbi (2022-es) belső online tanulmánya** szerint a járművezetők 62%-a nyilatkozott úgy, hogy rendkívül fontosak számára a vezetőtámogató funkciók, például a sávtartó, sávváltássegítő, vészfékasszisztens rendszerek. A vezetők biztonsága terén a második helyre kerültek a különböző riasztások, mint az elalvással szembeni védelem, illetve a különböző támadásokkal és lopással szembeni védelem (55%).

 

Egy 2021-es, angol, német, francia és svéd belső kutatás arra a következtetésre jutott, hogy az üzemeltetőknek egyszerre kell a jelenlegi és az új járművezetőkre összpontosítaniuk a sofőrhiány problémájának megoldásához.

Az új sofőröket az alacsony bekerülési követelmények vonzották a szakmába, 36%-uk számára a fizetés a legfontosabb, ezt követi a képzés (16%) és az utazás (11%). A tapasztalt sofőrök 42%-a a fizetést nevezte meg a fő motiválóerőnek ezt követte az önállóság, az úton levés szabadsága (19%) és a jó hírnevű munkáltató (16%) is értékes.

 

Az is egyértelműen látszik, hogy mi kedvetleníti el a sofőröket. Az új sofőrök 49%-a számára komoly aggodalmat jelent az álláskeresés bizonytalansága, még akkor is, ha a fuvarozóvállalatok igénye nagy a szakértelmükre. Következésképpen itt megvan a lehetőség, hogy az üzemeltetők már korán egy pozitív belépési folyamattal nyissanak, hogy hosszú távú kapcsolatot építhessenek ki a potenciális sofőrjeikkel. Az új sofőrök számára aggasztó az álláskeresés, de a munkába állásukkor is úgy érezték, hogy a tanfolyamot frissen elvégezve nem tudtak megfelelni a szakma követelményeinek. A munkaadók részéről gyakorolt erős nyomás a gyors szállítások érdekében, együtt azzal a bizonytalansággal, ami a teherautó erős forgalomban való manőverezésével jár, illetve a balesetektől való félelem arra sarkallja őket, hogy idő előtt elhagyják a pályát az őket érő stressz következtében.

A tapasztalt sofőrök esetében a munkaadók és a munkakörülményeik gyakorolnak nagy befolyást a munkájukra. Ha járművezetőkkel rosszul bánó munkáltatónál dolgoznak, az rosszabb színben tűnteti fel számukra a szakmát. A munkakörülmények között szerepelt a magas nyomás, a stressz és a balesetveszély, amelyek mindegyike a felmondás vagy a munkahelyváltás okának tekinthető.

Hogyan vonzhatja be, és tarthatja meg sofőrjeit

Számos szempont befolyásolja a járművezetők elégedettségét: ezek tapasztalattól, valamint attól függnek, hogy hol, hogyan és mennyi ideig dolgoznak a sofőrök. Delphine Maury véleménye szerint megfogalmazható néhány általános ajánlás.

1. Kommunikáció és proaktivitás. A vezetőkkel folytatott párbeszéd és interakció a legfontosabb szempont.  „Gyakori, hogy a sofőrök örömmel adnak visszajelzést és működnek együtt. Az, hogy odafigyeljenek a sofőrök visszajelzéseire elengedhetetlen feltétele annak, hogy azt érezzék, hogy hallathatja a hangjukat, és meghallgatják őket. Különösen fontos ez azon nehézségek és kihívások kapcsán, amelyekkel munkanapjaik során szembesülnek” – teszi hozzá Delphine.

2. Teherautóválasztás és -funkciók. Kulcsfontosságúak a sofőrök tanácsai és javaslatai a teherautók funkcióval és az általános gyártási döntésekkel kapcsolatosan. Figyeljen oda arra, hogy mit hiányolnak, és tegyen építő jellegű javaslatokat arra vonatkozóan, hogy mikor és miért lehetséges vagy nem lehetséges megvalósítani a sofőrök javaslatait.

3. Jutalmak és ösztönzők. Az ösztönzők kulcsfontosságúak. Ha például az üzemanyag-fogyasztásról vagy akkumulátorhasználatról van szó, a legtöbb üzemeltető magas szintű célokat és ambíciókat tűz ki. „Azt látjuk, hogy általánosságban hiányoznak az ösztönzők és a pozitív visszajelzés. A sofőröket gyakran kritizálják, ha nem érik el a kitűzött célokat, de kevesebb szó esik arról, amikor folyamatosan elérik túlteljesítik a célokat.” – mondja Delphine. 

A sofőrök meghatározóak a márkaarculat szempontjából, ők a vállalkozása arcai, akik nap, mint nap találkoznak ügyfeleivel. Végső soron a legjobb sofőrök hozzájárulnak vállalkozása általános fejlődéséhez. De ugyanilyen fontos számukra, hogy tudják, mire számíthatnak.

Miért fontos figyelembe venni a sofőrök prioritásait?

Az első és legfontosabb szempont a kevés sofőr és az egyre növekvő sofőrhiány. Ha figyelmen kívül hagyják a sofőrök prioritásait és problémáit, az nem csak nyomást jelent a járművezetőknek, hanem potenciális ügyfelek elmaradását is okozhatja. Ez megnehezítheti a tervezést, és végső soron költséges veszteségekhez vezethet.

Delphine Maury szerint számos egyéb ösztönző alkalmazása járulhat hozzá a legjobb sofőrök megőrzéséhez. Hogy meg tudja tartani azokat, aki teljesítenek, szívvel lélekkel végzik munkájukat, és megbízható támaszai az Ön ügyfeleinek. Bizonyos utak megerőltetőbbek, mint mások, és előfordulhat, hogy az ügyfelek bizonyos sofőröket előnyben részesítenek másokkal szemben.


„A sofőrök meghatározóak a márkaarculat szempontjából, ők a vállalkozása arcai, akik nap, mint nap találkoznak ügyfeleivel. Végső soron a legjobb sofőrök hozzájárulnak vállalkozása általános fejlődéséhez. De ugyanilyen fontos számukra, hogy tudják, mire számíthatnak. Adjon útmutatást a sofőröknek, és adjon nekik lehetőséget a fejlődésre.” mondja Delphine.
 

Vegye figyelembe a sofőrök kulcsfontosságú prioritásait, hogy megelőzze a sofőrhiányt

Amikor a legfontosabb dolgokról vagy teherautójuk fő gyengeségeiről kérdezik őket, a sofőrök gyakran említik a kényelemet***. Ez a vezető kényelmében (ülés, pozíció), a munkavégzés kényelemben (kormányzás, váltás) és pihenés kényelmében (ágy, tárolóhely) jelenhet meg. Ezek azok szempontok, amelyek kapcsán nem sikerül jelenleg elérni a sofőrök maximális elégedettségét. A fő problémák a vezetőfülke megközelíthetősége, a kilátás és a biztonság.

 

A járművezetők a biztonságot tekintik a legfontosabb elemnek, amely a jövőben befolyásolja majd munkájukat. Ennek a témakörnek több aspektusa is lehet például a vezető biztonsága és a teherautó biztonságossága: úgy tűnik, egyes szempontok, mint például a személyes biztonság, jobban aggasztják a nemzetközi fuvarozást végző sofőröket.

 

„A felmérések során visszatérően jelentkező problémás elemek kezeléséhez fontos, hogy folyamatos legyen a párbeszéd a járművezetőivel. Nem szabad alábecsülni a visszajelzések, a proaktivitás és a sofőrök elvárásainak fontosságát” – teszi hozzá Delphine.

 

Itt további információkat kaphat a járművezetők támogatásáról és a járművezetők fejlesztéséről.
 

*IRU (International Road Transport Union, Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület). A felmérésben részt vevő országok: Amerikai Egyesült Államok, Mexikó, Argentína, Európa (Spanyolország, Olaszország, Franciaország, Egyesült Királyság, Írország, Németország, Lengyelország, Románia, Belgium, Hollandia), Eurázsia (Oroszország, Üzbegisztán, Ukrajna), Törökország, Irán, Kína
 

**16 nemzetből származó válaszadók: Portugália, Spanyolország, Franciaország, Németország, Belgium, Hollandia, Svédország, Dánia, Lengyelország, Csehország, Szlovénia, Litvánia, Észtország, Románia, Bulgária, Magyarország
.
*** A Volvo Research belső online tanulmánya 517 kamionsofőr részvételével Franciaországól, Németországból és Angliából.

insight.template.relatedInsights