Trucks

Anna Wrige Berling Anna Theander
2022-06-01
4 perc
Biztonság
Authors
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks
Anna Theander
Leader of Volvo Trucks Accident Research Team

Öt módszer a teherautók és a veszélyeztetett úthasználók közötti balesetek kockázatának csökkentéséhez

Évente mintegy 1,35 millió úthasználó hal meg világszerte. Több mint felük veszélyeztetett úthasználónak számít (azaz gyalogos, kerékpáros, illetve robogóval vagy motorkerékpárral közlekedik). Ha egy ilyen típusú baleset másik szereplője egy nehéz-teherautó, annak valószínűleg rendkívül súlyos következményei lehetnek. A balesetek kiváltó okai igen összetettek és sokfélék, de a sofőr vezetés közben tanúsított magatartása életeket menthet.

 

Az Európai Unióban a nehéz-teherautók okozta balesetek halálos áldozatainak csaknem egyharmada* gyalogos, kerékpáros, illetve robogóval vagy motorkerékpárral közlekedik. A veszélyeztetett úthasználók és a nehéz-teherautók közötti közlekedési balesetek témája komoly érzelmeket kiváltó, nehéz kérdés.


„Ha átlátjuk, hogyan és miért fordulnak elő ilyen típusú közlekedési balesetek, felismerhetővé válnak a közlekedésbiztonság területén szükséges fejlesztések, és csökkenthető a személyi sérülések száma” – állítja Anna Theander, a Volvo Trucks balesetkutató csapatának vezetője.


A Volvo biztonsági kutatása szerint a legfontosabb elemeknek a teherautókban lévő aktív biztonsági rendszerek fejlesztése, a jobb közúti infrastruktúra és a veszélyeztetett úthasználók veszélytudatosságának növelése számít a balesetek számának csökkentésében.


Fontos szempont a minden úthasználó esetében érvényes emberi tényező. Az, hogy a járművezető miként látja előre a veszélyeztetett úthasználókkal kapcsolatos helyzeteket, illetve hogyan reagál rájuk (különösen a forgalmas nagyvárosokban), annak komoly hatása lehet az ilyen típusú balesetek kockázatára.


„A teherautóban a mai napig a járművezető számít az első számú biztonsági rendszernek. Egy jól képzett, figyelmes járművezető, aki tisztában van a kockázatokkal, érdemi különbséget jelent” – mondja Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.


A továbbiakban ismertetünk néhány olyan gyakorlati módszert, amellyel a járművezetők hozzájárulhatnak az ilyen típusú balesetek kockázatának csökkentéséhez:      

 

5 tipp a gyalogosokkal, kerékpárosokkal, illetve motorkerékpárral vagy robogóval közlekedőkkel való ütközés kockázatának csökkentéséhez:

1. Mindig számítsunk arra, hogy a veszélyeztetett úthasználók nem tudják, hogy a teherautó holtterekkel rendelkezik

Veszélyeztetett úthasználók bevonásával készült teherautó-biztonsági kutatásokból kiderült, hogy a gyalogosoknak, kerékpárosoknak és robogóval közlekedőknek fogalmuk sincs azokról a nehézségekről, amelyek a járművezetőkre leselkednek, miközben megpróbálják észlelni a teherautó teljes környezetét a forgalmas nagyvárosokban. Sőt, a legtöbb veszélyeztetett úthasználó nem tudja, hogyan viselkedik egy hosszabb pótkocsival rendelkező, forgalomban kanyarodó teherautó. Ezért sosem szabad arra számítanunk, hogy a veszélyeztetett úthasználók igyekeznek a veszélyzónákon és a holttereken kívül maradni.


2. Legyünk tisztában a veszélyeztetett úthasználókat érő gyakori baleseti helyzetekkel

Fontos felkészülnünk a veszélyeztetett úthasználók kiszámíthatatlan és kockázatos magatartására. Ezek közül kiemelkedik három olyan helyzet, amely nagyvárosi környezetben kiugróan gyakran fordul elő:

  • Jobb oldali közlekedés esetén jobbra, bal oldali közlekedés esetén balra kanyarodó, majd veszélyeztetett úthasználóval (elsősorban kerékpárossal) ütköző teherautó.
  • Ütközés szemből, amikor gyalogos halad át a teherautó előtt az úton.
  • Ütközés hátulról, amikor tolatás közben gyalogos halad el a teherautó mögött.


3. Lássuk magunk előtt a megteendő utat

Gondoljuk át, hogyan hajtsunk be a kereszteződésekbe, és döntsük el, hogyan kanyarodjunk a lehető legbiztonságosabban. Legyünk éberek, és ne üljünk mozdulatlanul – így jobban láthatunk. Válasszunk a forgalmas nagyvárosi környezetnek megfelelő sebességet – nem valószínű, hogy befolyásolni fogja a szállítási időt.


4. Készüljünk fel arra, hogy a nagyvárosokban biztonságosabban kell vezetnünk

Szánjunk időt az ülés és a visszapillantó tükrök beállítására. Ügyeljünk a visszapillantó tükrök és az ablakok tisztaságára, és ne akadályozzuk a kilátást monitorokkal vagy személyes tárgyakkal. Elindulás előtt ellenőrizzük, hogy a teherautóba szerelt összes biztonsági rendszer, így a kamerák is be vannak-e kapcsolva, illetve működnek-e.


5. Fontos: Ön, a járművezető az első számú biztonsági rendszer

A teherautóba szerelt biztonsági rendszerek és kamerák hasznos formában támogatják a járművezetőt. Ám a teherautóban továbbra is az útviszonyokat és a veszélyeket aktívan felmérő járművezető a legfontosabb biztonsági rendszer.

 

Mi minden történik a teherautók és a veszélyeztetett úthasználók közötti balesetek kockázatának csökkentése érdekében?

A közeljövőben jelentős változások várhatók. 2024 júliusától az Európai Unió átdolgozott általános járműbiztonsági rendelete minden új teherautó esetében több kötelező aktív biztonság rendszer meglétét írja elő. Ezek a rendszerek kezelik a teherautó elülső, oldalsó és hátsó holttereit, és figyelmeztetik a vezetőt, ha veszélyeztetett úthasználó kerül a veszélyzónába. 2029 januárjától a teherautó-gyártóknak is jobb közvetlen kilátást kell biztosítaniuk a járművezetőknek.


Ezen túlmenően a fejlett vészfékrendszerekre vonatkozó jogszabályokat is felülvizsgálják, hogy az automatikus fékezést is tartalmazzák arra az esetre, amikor gyalogosok kelnek át az úton, és kerülnek be a veszélyzónába. Szélesebb körű kezdeményezések is zajlanak – például a közúti infrastruktúra fejlesztése, az iparági együttműködések és olyan alaposabb közlekedésbiztonsági kutatások, amelyek figyelembe veszik a veszélyeztetett úthasználókat érő balesetek összetett okait.


„Összességében pozitívak a kilátások – a biztonságra odafigyelő járművezetők segítségével közösen fogjuk csökkenteni az ilyen típusú balesetek eredményezte halálesetek és súlyos személyi sérülések számát” – vélekedik Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója. 


Európai Közúti Közlekedésbiztonsági Megfigyelőközpont, Facts and Figures: Buses / coaches / heavy goods vehicles - 2020 (Tények és számok: Buszok/távolsági buszok/nehéz áruszállító járművek – 2020)