Az elmúlt évtizedekben jelentősen csökkent a nehéz-teherautókat érő halálos balesetek száma, ám továbbra is az ilyen balesetek teszik ki az összes halálos közlekedési baleset mintegy 15%-át az Európai Unióban. A Volvo Trucks balesetkutató csapata (ART) alapos ismeretekkel rendelkezik arról, hogy mely balesetek a leggyakoribbak, és miért következnek be.
Minden teherautó-balesetből kiderül, hogy mi történt az incidenst megelőző és az azt követő másodpercekben. És ami kiderül belőlük, ismereteket adhat arról, hogy miként lehetett volna elkerülni vagy megelőzni a balesetet. Az ismeretek összességéből pedig le lehet vonni bizonyos következtetéseket.
De mindez csak egy része a balesetkutató csapat munkájának. Sok ismerethez jutnak az országos baleseti statisztikák összegyűjtése és elemzése, valamint a baleseti adatok mélyreható vizsgálata során is, hogy megtalálják a nehezen észrevehető összefüggéseket. Ez segíti a Volvo Trucks munkáját a technológia fejlesztése és a döntéshozókkal való együttműködés során, amelynek eredményeképpen lépésről lépésre biztonságosabbá válik a közlekedés.
A vizsgált balesetek adatai hasznos információt nyújtanak a fejlesztőcsapatok számára, hogy további fejlesztéseket hajthassanak végre az ilyen balesetek kockázatának csökkentése érdekében.
„A statisztikák elemzéséből megtudjuk, hogy mennyire gyakoriak az egyes balesettípusok, saját mélyelemzéseink pedig részletesen megmutatják, hogyan és miért kerül rájuk sor” – meséli Anna Theander, az ART vezetője, aki a csapattagokkal együtt járja végig a balesetek helyszínét, és vizsgálja meg a teherautókat, hogy további ismereteket szerezzen a balesetekről.
A csapat létrehozta a „típusbalesetek” elnevezésű kategorizációs rendszert, amely áttekintést ad az olyan, a nehéz-teherautókat érő legjellemzőbb balesettípusokról, ahol súlyos vagy halálos kimenetelű sérülések történnek.
„A típusbalesetek jól bemutatják a leggyakrabban előforduló baleseteket, amelyekben a nehéz-teherautók utasai, a személyautókban ülők és a veszélyeztetett úthasználók, például gyalogosok, kerékpárosok, robogóval vagy motorkerékpárral közlekedők az érintettek” – mondja Anna Theander.
A teljes képet szemlélve az ART azt látja, hogy az úthasználók ezen csoportjainál egyes balesettípusok gyakrabban fordulnak elő a többinél. Minden csoportból két gyakori baleset alkotja az alábbi listát.
„A vizsgált balesetek adatai hasznos információt nyújtanak a fejlesztőcsapatok számára, hogy fejlesztéseket hajthassanak végre az ilyen balesetek kockázatának csökkentése érdekében. Minden típusbalesetnél fel tudjuk mérni, hogy milyen biztonsági funkciókkal lehet mérsékelni vagy teljességgel megelőzni az adott típusnál leírt balesetet” – meséli Anna Theander.
Az elmúlt évtizedekben jelentősen csökkent a nehézgépjárműveket érő halálos balesetek száma – annak ellenére, hogy a teherautók összdarabszáma megnövekedett. De a munka még nem ért véget. A teherautók számos biztonsági rendszerének szabványosítására vonatkozó jogszabályok bevezetésével több balesetet lehet elkerülni, és enyhíteni lehet a következményeket. A kutatásokból származó ismeretek és a mélyreható tudás megosztása továbbra is a Volvo Trucks vállalati működésének szerves részét képezi. A balesetek számát nullára kell csökkenteni.
„Egyesíteni kell erőinket az ágazaton és általában a társadalmon belül, hogy mindez megvalósulhasson” – véli Anna.
A. típus: A teherautó utasainak halálos vagy súlyos sérüléseket okozó balesetek.
B. típus: A személyautó utasainak halálos vagy súlyos sérüléseket okozó balesetek.
C. típus: A veszélyeztetett úthasználóknak, például kerékpárosoknak, gyalogosoknak, motorkerékpárral vagy robogóval közlekedőknek halálos vagy súlyos sérüléseket okozó balesetek.
További információ angol nyelven a Volvo Trucksnál végzett biztonsági kutatásokról