Trucks

×

Hat jellemző teherautó-baleset – és ami kiderül belőlük

| 4 perc
Az elmúlt évtizedekben jelentősen csökkent a nehéz-teherautókat érő halálos balesetek száma, ám továbbra is az ilyen balesetek teszik ki az összes halálos közlekedési baleset mintegy 15%-át az Európai Unióban. A Volvo Trucks balesetkutató csapata (ART) alapos ismeretekkel rendelkezik arról, hogy mely balesetek a leggyakoribbak, és miért következnek be.
Hat jellemző teherautó-baleset – és ami kiderül belőlük
A Volvo Trucks balesetkutató csapata több mint húszféle típusbalesetet határozott meg, amelyekkel jól leírható az európai utakon tapasztalható helyzet. A kép hatot mutat be közülük.

Minden teherautó-balesetből kiderül, hogy mi történt az incidenst megelőző és az azt követő másodpercekben. És ami kiderül belőlük, ismereteket adhat arról, hogy miként lehetett volna elkerülni vagy megelőzni a balesetet. Az ismeretek összességéből pedig le lehet vonni bizonyos következtetéseket.
 

Az ismeretek eredménye: biztonságosabb teherautók és közlekedés

De mindez csak egy része a balesetkutató csapat munkájának. Sok ismerethez jutnak az országos baleseti statisztikák összegyűjtése és elemzése, valamint a baleseti adatok mélyreható vizsgálata során is, hogy megtalálják a nehezen észrevehető összefüggéseket. Ez segíti a Volvo Trucks munkáját a technológia fejlesztése és a döntéshozókkal való együttműködés során, amelynek eredményeképpen lépésről lépésre biztonságosabbá válik a közlekedés.  

A vizsgált balesetek adatai hasznos információt nyújtanak a fejlesztőcsapatok számára, hogy további fejlesztéseket hajthassanak végre az ilyen balesetek kockázatának csökkentése érdekében.
Anna Theander a Volvo Trucks balesetkutató csapatának vezetője.

„A statisztikák elemzéséből megtudjuk, hogy mennyire gyakoriak az egyes balesettípusok, saját mélyelemzéseink pedig részletesen megmutatják, hogyan és miért kerül rájuk sor” – meséli Anna Theander, az ART vezetője, aki a csapattagokkal együtt járja végig a balesetek helyszínét, és vizsgálja meg a teherautókat, hogy további ismereteket szerezzen a balesetekről.
 

A típusbalesetek megkönnyítik az elemzést

A csapat létrehozta a „típusbalesetek” elnevezésű kategorizációs rendszert, amely áttekintést ad az olyan, a nehéz-teherautókat érő legjellemzőbb balesettípusokról, ahol súlyos vagy halálos kimenetelű sérülések történnek.
 

„A típusbalesetek jól bemutatják a leggyakrabban előforduló baleseteket, amelyekben a nehéz-teherautók utasai, a személyautókban ülők és a veszélyeztetett úthasználók, például gyalogosok, kerékpárosok, robogóval vagy motorkerékpárral közlekedők az érintettek” – mondja Anna Theander. 

Kerékpáros kanyarodási baleset általában városi kereszteződésekben történik, amikor a teherautó utasoldali irányba kanyarodik, a kerékpáros pedig előre halad. Az okok között szerepel általában a vezetőfülkéből nyíló korlátozott kilátás vagy a kerékpáros és a járművezető közötti rossz kommunikáció, amely a helyzet hibás felmérését eredményezi.

A teljes képet szemlélve az ART azt látja, hogy az úthasználók ezen csoportjainál egyes balesettípusok gyakrabban fordulnak elő a többinél. Minden csoportból két gyakori baleset alkotja az alábbi listát.   
 

  1. A. típus: Sávelhagyásos baleset. A teherautó letér a saját sávjából és/vagy az útról. Borulást vagy tereptárgynak ütközést eredményezhet. Okok: a járművezetőnél fellépő figyelmetlenség vagy fáradtság; az akadályok elkerülésére szolgáló kanyarodás. Télen is gyakori, amikor csúsznak az utak.
  2. A. típus: Nekiütközés/nekikoccanás egy másik teherautó hátuljának. Azonos irányba tartó teherautók közötti ütközés/koccanás. Okok: a járművezetőnél fellépő figyelmetlenség vagy az elöl haladó jármű mögött tartott távolság túlzott rövidsége. A balesethez a korlátozott látásviszonyok és a csúszós útfelület is hozzájárulhatnak.
    B. típus: Nekiütközés egy szembejövő személyautónak. A személyautó utasai számára halálos kimenetelű balesetek legfőbb típusa. Okok: túl nagy haladási sebesség; a járművezetőnél fellépő figyelmetlenség; rosszul felmért vagy szabálytalan előzés. Az esetek többségében a személyautó a teherautó sávjába tér ki.
  3. B. típus: Ütközés személyautóval kereszteződésben. A teherautó nekiütközik a kereszteződésből kikanyarodó személyautó oldalának. Fő okok: az elsőbbség figyelmetlenség miatt elmulasztott megadása. A balesethez a személyautó vagy a teherautó túl gyors haladása, illetve a korlátozott látásviszonyok is hozzájárulhatnak.
  4. C. típus: Átkelő gyalogos elütése. Akkor fordul elő, amikor egy gyalogos vagy kerékpáros átkel az úton a teherautó előtt. Okok: korlátozott látásviszonyok, a járművezetőnél vagy a veszélyeztetett úthasználónál fellépő figyelmetlenség; a haladási sebesség vagy a távolság rossz megítélése.
  5. C. típus: Forduláskori baleset kerékpárossal. Általában városi kereszteződésekben történik, amikor a teherautó utasoldali irányba kanyarodik, a kerékpáros pedig előre halad. Okok: a vezetőfülkéből nyíló korlátozott kilátás vagy a kerékpáros és a teherautó-vezető közötti rossz kommunikáció, amely a helyzet hibás felmérését és a másik szándékának téves megítélését eredményezi.
     

„A vizsgált balesetek adatai hasznos információt nyújtanak a fejlesztőcsapatok számára, hogy fejlesztéseket hajthassanak végre az ilyen balesetek kockázatának csökkentése érdekében. Minden típusbalesetnél fel tudjuk mérni, hogy milyen biztonsági funkciókkal lehet mérsékelni vagy teljességgel megelőzni az adott típusnál leírt balesetet” – meséli Anna Theander.
 

Csökkent a nehézgépjárműveket érő halálos kimenetelű balesetek száma

Az elmúlt évtizedekben jelentősen csökkent a nehézgépjárműveket érő halálos balesetek száma – annak ellenére, hogy a teherautók összdarabszáma megnövekedett. De a munka még nem ért véget. A teherautók számos biztonsági rendszerének szabványosítására vonatkozó jogszabályok bevezetésével több balesetet lehet elkerülni, és enyhíteni lehet a következményeket. A kutatásokból származó ismeretek és a mélyreható tudás megosztása továbbra is a Volvo Trucks vállalati működésének szerves részét képezi. A balesetek számát nullára kell csökkenteni.

„Egyesíteni kell erőinket az ágazaton és általában a társadalmon belül, hogy mindez megvalósulhasson” – véli Anna.
 

Típusbalesetek:

A. típus: A teherautó utasainak halálos vagy súlyos sérüléseket okozó balesetek.

B. típus: A személyautó utasainak halálos vagy súlyos sérüléseket okozó balesetek.

C. típus: A veszélyeztetett úthasználóknak, például kerékpárosoknak, gyalogosoknak, motorkerékpárral vagy robogóval közlekedőknek halálos vagy súlyos sérüléseket okozó balesetek. 

 

További információ angol nyelven a Volvo Trucksnál végzett biztonsági kutatásokról

Kapcsolódó hírek

Latest Press Release

Latest Press Release