Azzal, hogy a repülőgépiparból átvett egy bevált koncepciót, és azt nehéz tehergépkocsikra alkalmazta, a Volvo Trucks tovább javította járművei aerodinamikáját – és ezáltal növelte üzemanyag- és energiahatékonyságukat.
A légellenállás leküzdésének faladata drasztikus hatással van a teherautók üzemanyag-fogyasztására – különösen a távolsági fuvarozásban. Ezért a Volvo Trucks mérnökei régóta prioritásként kezelik az aerodinamikai tervezés fejlesztését. 2024-ben, a Volvo FH Aero bevezetésével számos aerodinamikai fejlesztés érkezett, többek között a kibővített orr-rész és a külső tükrök kamerás monitorrendszerre cserélése. Ezek a változások viszont lehetőséget teremtettek további finomításokra, beleértve ezeket a legújabb fejlesztéseket is.
A teherautó legjelentősebb újítása a fülke légáramlás-stabilizátorai, amelyek a fülke felső sarkaiban, a szélvédő mellett találhatók. A stabilizátorok gondosan megtervezett, apró, ferde lapátokból álló mintázat segítségével szabályozzák a légáramlást, hogy az a vezetőfülke sarkai körül mozogva is a járműhöz rögzítve maradjon.
„A fülke felső sarkaiban, a tükör környékén, a szimulációinkban a légáramlás nagyfokú szétválását láthatjuk.” „Azonban egészen a közelmúltig nem tudtunk hozzáférni ehhez a területhez az oldalsó tükrök jelenléte miatt” – magyarázza Anders Tenstam, a Volvo Trucks aerodinamikai vezető technológiai szakértője. „Miután eltávolítottuk őket, több lehetőségünk lesz ezen a területen dolgozni, amely nagyon érzékeny a légáramlás szempontjából. A légsebesség ebben a régióban nagyon magas, és egy kis változás is pillangóeffektust válthat ki. Ezekkel a kis terelőelemekkel mikroszinten tudjuk szabályozni a légáramlást, és makro szintű hatást tudunk elérni a teherautó aerodinamikáján.”
A technika – közismert nevén örvénygenerátorok – jól bevált a repülőgépiparban, és repülőgépeken, Forma-1-es versenyautókon és szélturbinákon is alkalmazzák. A fülkére integrált légáramlás-stabilizátorokkal a koncepciót immár a nehéz teherautókra is alkalmazzák.
A jármű elejének aerodinamikáját javító fülke légáramlás-stabilizátorok jobb feltételeket teremtenek két további fejlesztéshez: Meghosszabbított légterelők és módosított alvázburkolatok. A meghosszabbított légterelők csökkentik a fülke és a pótkocsi közötti rést, ami különösen előnyös erős oldalszélben történő vezetés esetén. Az átdolgozott alvázidomok jobban illeszkednek a hátsó sárvédőhöz.
Bár ezek a fejlesztések a fülke légáramlás-stabilizátorai nélkül is megvalósíthatók lennének, egyik sem eredményezné ugyanazt az aerodinamikai előnyt. Röviden, mindhárom jobban működik együtt.
„Stratégiánk az, hogy optimalizáljuk a jármű elejét, hogy maximalizáljuk a további hatásokat” – magyarázta Mattias Hejdesten, a Volvo Trucks aerodinamikai vezető mérnöki szakértője. „A fülke légáramlás-stabilizátoraival fokozódik a légterelők és a módosított alvázburkolatok hatása.”
A Volvo Trucks aerodinamikai fejlesztéséhez való hozzáállásának középpontjában az áramvonalasság elve áll, ahol a mérnökök holisztikus megközelítést alkalmaznak a teljes járműre. Ahelyett, hogy az egyes aerodinamikai fejlesztéseket elszigetelten vizsgálnánk, a teherautó különböző részeire összekapcsolt egységként tekintünk.
„Ez az 1 + 1 = 3 eset” – mondja Anders. „Olyan fejlesztési csomagot szeretnénk létrehozni, amelynek elemei kiegészítik egymást, így az összhatás nagyobb lehet, mint pusztán az egyes részek összege.”
A stratégia az elmúlt években az aerodinamika fejlődéséhez vezetett, ahol minden fejlesztés fokozza és felgyorsítja a korábbi fejlesztések hatását, miközben megteremti a további fejlesztések előfeltételeit is. Például a 2022-ben bevezetett aerodinamikai fejlesztések (beleértve az új tömítéseket, ajtótoldalékokat, sárvédőszélesítéseket és tükörtartókar-burkolatokat) közül sokat optimalizáltak és fokoztak a 2024-ben bevezetett fejlesztések (meghosszabbított orr-rész és kamerás monitorrendszer).
„Ugyanez az elv érvényes most is” – mondta Mattias. „Amikor bevezetjük ezeket az új fejlesztéseket, további előnyöket aknázunk ki a korábbi változtatások révén.” Lehetővé tesszük, hogy további aerodinamikai koncepciók kerüljenek bevezetésre a közeljövőben.”
Ezen következetes aerodinamikai fejlesztések kumulatív hatása az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és a kisebb CO₂-lábnyom. Vagy az akkumulátoros elektromos teherautók esetében a jobb energiahatékonyság és a nagyobb hatótávolság. Ezért játszik az aerodinamikai fejlesztés ilyen központi szerepet a Volvo Trucks folyamatos erőfeszítéseiben, amelyek célja járművei üzemanyag- és energiahatékonyságának javítása.
Ha többet szeretne megtudni az aerodinamika fontosságáról és annak az üzemanyag- és energiahatékonyságra gyakorolt hatásáról, érdemes lehet elolvasnia a következő cikkeket:
● Miért fontos a teherautók kialakítása az üzemanyag-hatékonyság szempontjából
● A Volvo FH Aero fejlesztése mögött
● Hogyan járul hozzá a kamerás monitorrendszer az aerodinamikai jellemzők optimalizálásához