A megfelelően karbantartott teherautóknak jobb az üzemanyag-hatékonyságuk. Íme néhány példa azokra a területekre, ahol a rendszeres karbantartás jó állapotban tartja járművét, és segít elkerülni az üzemanyag-fogyasztás szükségtelen növekedését.
Az üzemanyagok tulajdonságai eltérhetnek, és ez hatással lehet mind a teherautó üzemanyag-fogyasztására, mind az üzemanyagrendszer megbízhatóságára. Az üzemanyag-fogyasztásban a különbség az üzemanyag jellemzőitől függően akár öt százalék is lehet. A tíz ppm-nél magasabb kéntartalmú üzemanyag használata károsíthatja a motort és a kipufogógáz-utánkezelő rendszert. Ezért mindig érdemes a gyártó által meghatározott, megfelelő üzemanyagot használni.
Az Euro 6-os motorral felszerelt teherautók részecskeszűrővel, pontosabban dízel-részecskeszűrővel (Diesel Particulate Filter, DPF) vannak felszerelve, amely a jelenlegi Euro 6-os kibocsátási normáknak megfelelően eltávolítja a kormot a kipufogógázokból. A nem megfelelő karbantartás azonban akár két százalékkal is növelheti az üzemanyag-fogyasztást. Fokozott motorkopást, az Euro 6 szabványt meghaladó károsanyag-kibocsátást, a szűrő károsodását és nem tervezett állásidőt is okozhat.
Ennek elkerüléséhez mindig a gyártó által előírt, megfelelő üzemanyagot és olajat használja. Ellenkező esetben a DPF eltömődését és károsodását kockáztatja. A részecskeszűrőt is rendszeresen tisztítani kell a gyártó által ajánlott eljárás szerint.
A sebességváltómű megfelelő olajhőmérséklete csökkenti az ellenállást, és pozitív hatással van az üzemanyag-fogyasztásra is. Amikor a hőmérséklet 20 °C alatt van (és mielőtt a járművet hosszabb ideig – körülbelül egy órán át – használják), az olajhűtő melegíti az olajat, ami akár 0,3 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez. Melegebb éghajlatokon a sebességváltó olajhűtője megóvja az olajat a túlmelegedéstől, ezzel csökkentve az alkatrészek kopását.
Fontos, hogy az ajánlott, megfelelő viszkozitású és vastagságú olajat használjon. Ez a motor- és tengelyolajra is vonatkozik.
Ha a légfékrendszerben szivárgás keletkezik, ennek mértékétől függően az üzemanyag-fogyasztás akár két százalékkal is növekedhet. Ennek oka, hogy szivárgás esetén be kell kapcsolni a kompresszort, ami körülbelül 15 lóerőt igényel a motortól. Mindig van bizonyos mértékű légszivárgás, például amikor a teherautó éjszakára vagy a pihenőidők alatt parkol. Ha azonban a rövidebb szünetek alatt jelentős mennyiségű levegőt veszít, ez azt jelzi, hogy a szivárgás nagymértékű. A légszivárgás kockázata különösen nagy a pótkocsik csatlakozóinál.
A rosszul beállított első és hátsó keréktengelyek instabil kormányzáshoz és megnövekedett légellenálláshoz vezetnek. Egy normál vontató esetében ez akár három százalékkal is növelheti az üzemanyag-fogyasztást. A fogyasztás növekedése még magasabb, ha a pótkocsi sincs megfelelően beállítva. Ha pedig a pótkocsi mindegyik tengelyének beállítása rossz, az üzemanyag-fogyasztás jelentős mértékben nőhet.
A nem eléggé felfújt gumiabroncsok növelik a gördülési ellenállást, ami pedig növeli az üzemanyag-fogyasztást. Tesztek szerint ha abroncsnyomás egy barral alacsonyabb a kelleténél, 2 százalékkal nő az üzemanyag-fogyasztás, ráadásul körülbelül 20 százalékkal csökken az abroncs élettartama.
Ezek a kis százalékok összeadódva jelentős költségnövekedést eredményezhetnek, így csökkenti a nyereséget. Ez egy újabb ok arra, miért fontos a rendszeres szervizelés.
Tudjon meg többet a Volvo Trucks szervizszolgáltatásairól.