Egy olyan nehéz és igényes iparágban, mint az építőipar, nincsenek univerzális szerszámok. A teherautók sem kivételek. Legyen szó nagyobb teljesítményről, jobb manőverezhetőségről vagy alacsonyabb CO2-kibocsátásról, végső soron az a lényeg, hogy megtaláljuk a munkához legmegfelelőbb eszközt.
Bizonyos esetekben egy építőipari teherautó legnagyobb kihívása a nehéz rakományok vontatása egyenetlen terepen és sáros, burkolatlan utakon. Bizonyos iparágakban a munkagépeknek szünet nélkül, éjjel-nappal kell működniük, vagy szűk helyeken kell manőverezniük az építőipari munkásokkal és más gépekkel együtt. Az építőiparban használt teherautók minden esetben létfontosságú szerepet játszanak egy projektben, ezért megbízhatóságuk elengedhetetlen.
Az építőiparban az üzemeltetési feltételek és az igények nagymértékben eltérhetnek, még ugyanazon szegmensen vagy járműtípuson belül is. Emiatt a Volvo Trucks számos, építőiparra alkalmas modellt kínál, amelyek mindegyike testreszabható az adott igényekhez.
Építőipari kínálatának középpontjában a Volvo FMX áll, egy kifejezetten építőipari igényekre tervezett teherautó. Robusztus külseje magában foglal egy nagy teherbírású, kiváló minőségű acélból készült lökhárítót, amely minden terepen megvédi a teherautót a horpadásoktól, valamint 300 mm-es szabad hasmagasságot. Az első tengelye akár 10 tonnát, az emelhető futómű pedig akár 38 tonnát is elbír. A Volvo FMX hajtott első tengellyel is kapható a nagyobb tapadás érdekében.
Ha azonban a kiváló manőverezhetőség és a jó kilátás a legfontosabb, akkor a Volvo FE a megfelelő választás, amely kiváló terhelés-méret-arányt kínál. Alacsony beszállási magasságú fülkével is kapható, amely kiváló közvetlen kilátást biztosít, valamint számos kamerával és aktív biztonsági rendszerrel, amelyek biztosítják a biztonságos működést szűk, zsúfolt helyeken is. És amikor hatalmas teljesítményre és maximális rakodási kapacitásra van szükség, ott vannak a Volvo FH és a Volvo FH16 – utóbbi akár 780 lóerővel is elérhető.
Az építőiparban használt teherautók esetében az alváz csak a megoldás fele. Ugyanilyen fontos a karosszéria is – a szerszám, amely ellátja a teherautó feladatait. Ezért a felépítményezők gyakran értékelik, ha széles és rugalmas választék áll rendelkezésükre, mivel így könnyebben integrálhatják termékeiket és teljes járműveket jelentethetnek meg a piacon.
A végfelhasználó számára a felépítménygyártó és az alvázbeszállító közötti jó együttműködés rövidebb átfutási időket jelent, és megkönnyíti a járművek optimalizálását az adott igények kielégítésére. Ez lehetővé teszi azt is, hogy a teljes teherautót – az alvázat és a felépítményt – ugyanabban a műhelyben szervizeljék és karbantartsák.
„Úgy fejlesztettük az alvázainkat, hogy könnyen adaptálhatók legyenek mindenféle felépítményhez” – mondja Muamer Music, a Volvo Trucks építőipari szegmensmenedzsere. „Szorosan együttműködünk számos felépítménygyártóval, és rengeteg műszaki támogatást és dokumentációt biztosítunk, hogy együtt a teherautók széles választékát kínálhassuk a piacnak.”
A dömperek és billenőplatós teherautók esetében jellemzően a legfontosabb tulajdonságok a nagy hasznos teher és a megbízhatóság. Függetlenül attól, hogy milyen anyagból szállítanak, az üzemeltetők olyan teherautót szeretnének, amely a lehető legtöbbet, a lehető legsimábban és leghatékonyabban tudja elszállítani.
A Volvo Trucks által kifejlesztett speciális funkciók közé tartozik az Emelhető Tandemtengely, amely ideális a változó terheléssel közlekedő járművekhez. Amikor a rakodótálca üres, a második hajtótengely automatikusan kiold és felemelkedik. Ez akár 4%-kal is csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást, miközben a fordulási sugár lerövidítésével javítja a manőverezhetőséget is. Amikor a teherautót ismét megrakodják, a hajtótengely automatikusan visszakapcsol.
A kis sebességű, nagy pontosságú manőverezéshez rendelkezésre áll a kúszófokozatokkal rendelkező I-Shift. Azáltal, hogy a sebességváltóhoz 1-2 extra alacsony fokozatot adnak, a teherautó akár 325 tonna rakománnyal is képes elindulni álló helyzetből. Egyenetlen terepen történő vezetés esetén az Automatikus Kipörgésgátló Rendszer funkció automatikusan bekapcsolhatja az elsőkerék-hajtást, ha a hátsó kerekek elveszítik a tapadást.
További funkciók, amelyek javíthatják az agilitást, a precizitást és a manőverezhetőséget nehéz körülmények között, a Terepfék, amely lehetővé teszi a járművezető számára, hogy a gázpedál felengedésével tartsa a jármű helyzetét. Azoknál a teherautóknál, amelyek gyakran közlekednek csúszós, kis tapadású felületeken, ahol nagy a kerekek kipörgésének kockázata, az Active Grip Control segíthet a stabilitás és az irányíthatóság fenntartásában.
Akár kis méretű, rakodásra szolgáló daruhorog, akár nagy méretű daru, amelynél a teherautó elengedhetetlen támasztószerkezetként szolgál, a darus teherautók komplex szerkezetek lehetnek. A felépítménygyártóknak ismét integrálniuk kell terméküket az alvázba, a Volvo Trucks alvázait pedig úgy fejlesztették ki, hogy a darutípusok széles skálájával kompatibilisek legyenek. A felépítményezők számára kínált egyedülálló funkciók között szerepel a legfeljebb 400 mm-es első vázkeret meghosszabbítás. Nagyméretű keretek esetén ez azt jelenti, hogy a jármű elejére extra tartólábak szerelhetők, így még stabilabb alváz jön létre.
A darus teherautók precíz manőverezéséhez és pozicionálásához rendelkezésre áll a külső kormányzással ellátott Volvo Dinamikus Kormányzás . Ez az egyedülálló funkció lehetővé teszi a vezető számára, hogy kiszálljon és távolról irányítsa a járművet, így az megfelelően elhelyezhető, miközben biztonságosabb és hatékonyabb is a vezető számára.
Mivel sok cementkeverő teherautó forgalmas építkezéseken, építőipari munkások és más gépek közelében dolgozik, a biztonságos és precíz manőverezés rendkívül előnyös. Sok más építőipari feladathoz hasonlóan a betonkeverő teherautók is profitálhatnak a Volvo Dynamic Steering funkcióból. A rendszer jelentősen javítja a manőverezhetőséget azáltal, hogy csökkenti a folyamatos apró állítások szükségességét, és ezáltal csökkenti a vezető hátára, nyakára és vállára nehezedő terhelést. A kis sebességű manőverezést segítő másik funkció az Irányváltás, amely lehetővé teszi a járművezetők számára, hogy csak a gázpedált használva váltsanak előre és hátra.
Azokon az építési területeken, ahol a biztonság és a kilátás kihívást jelent, a Volvo FE alacsony beszállási magasságú fülkével is elérhető. A vezetőülés lejjebb helyezésével és előre tolásával javul a vezető közvetlen rálátása a jármű környezetére. Alternatívaként a Volvo Trucks nagyobb modelljeihez rendelkezésre áll a Kamerás monitorrendszer. Az oldalsó tükrök kamerákkal való lecserélésével a vezetők jobb kilátást kapnak a fülke sarkai mögé, valamint a teherautó oldalaira is.
A többi építőipari teherautóhoz hasonlóan a Volvo alvázai is számos különböző konfigurációban kaphatók, így minden kulcsfontosságú cementkeverő-gyártó követelményéhez igazíthatók.
„Öt tengelyt és légrugózást tudunk kínálni az igazán nagy keverőgépekhez, valamint különböző mellékhajtásokat a keverőgépekhez” – mondja Muamer Music, a Volvo Trucks építőipari szegmensmenedzsere. „A célunk egy olyan alvázat kínálni, amelyhez a keverő csatlakoztatható és kiszállítható az ügyfélhez. Nem egy preferált gyártóval dolgozunk – azt szeretnénk, hogy az alvázunk a lehető legrugalmasabb legyen, hogy megfeleljen az ügyfél igényeinek."
Az építőipar előtt álló egyik legnagyobb kihívás a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és a dízelüzemanyagokról való áttérés, valamint a városi építkezéseken keletkező zaj csökkentése. A legmegfelelőbb alternatív üzemanyag a piacok és szegmensek szerint eltérő lesz, de szerencsére a Volvo Trucks összes modellje teljes mértékben elektromos vagy gázüzemű hajtáslánccal is kapható.
Az akkumulátoros elektromos teherautók előnye a minimális zajszint és a nulla kipufogógáz-kibocsátás. Ezáltal kiválóan alkalmasak alacsony és nulla kibocsátású zónákban, vagy lakóövezetek közelében lévő helyszíneken való működésre. Alacsony zajszintjük lehetővé teszi az éjszakai működést is. Tudjon meg többet a Volvo Trucks építőipari elektromos járműveiről.
Ha az elektromos meghajtás nem járható út, akkor léteznek gázüzemű teherautók is. A dízelhez képest akár 20%-kal kevesebb CO2-kibocsátás érhető el az LNG-vel nehéztehergépjárművek üzemanyagaként. Ha bio-LNG-vel üzemel, akkor a kipufogógázból származó CO2-kibocsátás gyakorlatilag nullára csökkenthető. A Volvo Trucks belső égésű motorjai teljes mértékben kompatibilisek a HVO-val, amely előállítási módjától függően akár 90%-kal is csökkentheti a CO2-kibocsátást.1 A Volvo Trucks termékpalettáján több motor is képes biodiesel üzemanyaggal működni, amely akár 70%-kal is csökkentheti a CO2-kibocsátást.
„A fenntarthatóság és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó célok valóban ösztönzik az alternatív üzemanyagok iránti keresletet az építőiparban” – mondja Muamer Music. „Ez egyre inkább tényező a pályázati eljárásokban és igény a végfelhasználók részéről.” A tisztább, csendesebb közlekedés sokkal jobb mindenkinek, aki a teherautó közelében dolgozik vagy él."
1Källmén, A. et. al.: „A svéd piacon kapható HVO üzemanyagok forrástól a kerékig számított teljes életciklus-adatai”. 2019:04, f3 sz. jelentés, Svéd Megújuló Közlekedési Üzemanyagok Tudásközpontja, Svédország.
Ha többet szeretne megtudni a Volvo Trucks építőipari kínálatáról, valamint a rendelkezésre álló specifikációk és funkciók teljes skálájáról, vegye fel a kapcsolatot a legközelebbi Volvo Trucks márkakereskedéssel.