A tiszta, csendes és hatékony hulladékgyűjtést biztosító elektromos kukásautók hatalmas lehetőséget kínálnak a városi életminőség javítására. A zökkenőmentes átmenethez azonban meg kell találni a megfelelő megoldást.
A szemétszállítás és a hulladékgazdálkodás területén az igények és a működési feltételek nagymértékben eltérhetnek. Ennek tükrözésére a Volvo Trucks széles választékban fejlesztett ki elektromos járműveket és funkciókat, amelyek segítik az üzemeltetőket a villamosítás előnyeinek maximalizálásában.
Mivel a kukásautók általában rövid, előre tervezhető útvonalakat tesznek meg alacsony sebességgel, gyakori megállásokkal és indulásokkal, különösen alkalmasak az elektromosításra. Olyan problémák, mint a hatótávolság és a töltés, kevésbé jelentenek kihívást, mivel a legtöbb útvonalat a jelenlegi járművek egy töltéssel képesek teljesíteni a műszakok között.
„Mivel a kukásautók jellemzően sűrűn lakott területeken, az emberek otthonai közelében közlekednek, az elektromos hajtás hatalmas különbséget jelenthet a helyi közösség számára. Az elektromos teherautók lehetővé teszik a hosszabb üzemidőt, például kora reggel vagy késő este, anélkül, hogy zavarnák a lakókat. Alacsony és nulla kibocsátású zónákban is használhatók.
Annak érdekében, hogy kielégítse ennek a növekvő szegmensnek az igényeit, a Volvo Trucks több elektromos járművet kínál, amelyek alkalmasak hulladék- és szemétgyűjtésre. Kezdjük a Volvo FL Electric modellel, amely kiváló manőverezhetőséget biztosít, ideális a szűk városi utcákon, és akár 450 km-es hatótávot kínál. Ha kevesebb hatótáv is elegendő, lehetőség van kevesebb akkumulátor választására, így növelve a teherbírást.
A nagyobb igénybevételt jelentő feladatokra ott a Volvo FE Electric, amely elérhető nappali fülkével vagy alacsony beszállási magasságú fülkével a jobb kilátás és a vezetői kényelem érdekében. Az ennél is többet igénylő feladatokhoz ott van a Volvo FM Electric és a Volvo FM Low Entry – egy egyedülálló elektromos jármű, amely különösen alkalmas hulladékgyűjtésre.
„Az elektromos kukásautók esetében széles kínálatot dolgoztunk ki, hogy segítsük az üzemeltetőket a számukra legmegfelelőbb megoldás kiválasztásában” – mondja Szergej Jaskevics, a Volvo Trucks disztribúciós termékmenedzsere. „Négy különböző modellünk van, amelyek közül kettő alacsony beszállási magasságú fülkével is elérhető. És akkor rengeteg különböző lehetőségünk és funkciónk van, amelyek segítenek az ügyfeleknek valóban optimalizálni járműveiket."
Annak érdekében, hogy jobban segítsék a városi utcákon való közlekedést a gyalogosok, kerékpárosok és más közlekedők mellett, a Volvo teherautóit úgy tervezték, hogy maximalizálják a vezető közvetlen látóterét.
Az optimális kilátás érdekében rendelkezésre áll egy alacsony beszállási magasságú fülke – a Volvo FE Electricnél választható, a Volvo FM Low Entrynél pedig alapfelszereltség. Az alacsony beszállási magasságú fülkék a vezetőt közelebb viszik a talajszinthez, így javítják a közvetlen rálátást a környező gyalogosokra, kerékpárosokra és más közlekedőkre. Az alacsony belépés emellett csökkenti a terhelést a járműbe való be- és kiszállás során. Akár három utas és a vezető is elfér benne.
Mind a Volvo FE Electric, mind a Volvo FM Low Entry felszerelhető extra ajtóablakokkal az utasoldalon. A Volvo FM Low Entry felszerelhető kamerás monitorrendszerrel is, amely tovább javítja a közvetlen láthatóságot a hagyományos oldalsó tükrök lecserélésével.
Összességében mindkét modell konfigurálható úgy, hogy megfeleljen a London Direct Vision Standard ötcsillagos minősítésének, ami az iparág egyik legmagasabb szintű szabványa a járműből való kilátás biztosítása terén. A jó közvetlen látási viszonyok szintén hozzájárultak ahhoz, hogy a Volvo FM elnyerte a „Városbiztonságos” díjat az új Euro NCAP biztonsági besorolások keretében .
Ahhoz, hogy a megoldásokat valóban az ügyfelek egyedi igényeinek megfelelően tudják testre szabni, a karosszériaépítők nagyra értékelik a gyártókkal való jó együttműködést. Emiatt a Volvo Trucks úgy fejlesztette ki elektromos kínálatát, hogy biztosítsa a rugalmasságot és a könnyű beszerelhetőséget a különböző felépítményekhez.
„Kiváló munkakapcsolatban állunk számos felépítményezővel, akik igazán értékelik az erőfeszítéseinket a közös munka során” – mondja Sergey. „Részletes útmutatásokat adunk 3D-s rajzokkal, és biztosítjuk a megfelelő csatornákat, hogy bármilyen további támogatásért felvehessék velünk a kapcsolatot. Az elektromos teherautóink esetében szorosan együttműködtünk minden vezető töltőszolgáltatóval, és hosszú listát tudunk biztosítani a teljesen kompatibilis töltőkről, amelyeket laboratóriumainkban teszteltünk.
A Volvo FM Electric és Volvo FM Low Entry esetében a felépítményezők választhatnak a váltóra szerelt PTO (mellékhajtás), amely a hagyományos dízel teherautókon is megtalálható, vagy egy elektromechanikus PTO között, amely külön elektromos motort használ a hidraulikus szivattyú meghajtására. Ez a hidraulikus áramlás jobb szabályozását és a jobb reagálóképességet jelenti. A Volvo FL Electric és FE Electric modellek elektromechanikus mellékhajtással is felszerelhetők.
A járműveken túl a Volvo Trucks minden más területen is segíthet az elektromos járművekre való átállásban. Ez magában foglalja az kifejezetten elektromos járművekhez igazított, személyre szabott finanszírozási megoldásokat, valamint az átfogó szolgáltatási szerződéseket , amelyek kiküszöbölik az új technológiával járó kockázatok és bizonytalanságok nagy részét. A Volvo Trucks a töltési megoldások terén is tud segíteni, beleértve az infrastruktúrát is, és elősegíti az együttműködést a helyi töltőszolgáltatókkal.
Mióta 2019-ben az elsők között vezette be az akkumulátoros elektromos teherautókat, a Volvo Trucks több mint 5000 járművet adott át 50 országban. Elektromos teherautóik már teljes mértékben működőképesek különböző iparágakban és szegmensekben, a városi szemétszállítástól a távolsági áruterítésig.
„Járműveink kipróbáltak és teszteltek, technológiánk pedig bevált” – mondja Szergej Jaskevics. „Az elmúlt években hatalmas tapasztalatot szereztünk, és sok vállalatnak segítettünk sikeresen átállni az elektromos járművek használatára. És a felhalmozott tudást és szakértelmet felhasználhatjuk további vállalatok segítésére is.”
Ha többet szeretne megtudni az elektromos kukásautók lehetséges előnyeiről, olvassa el az E. Bigler Transporte AG vállalatról szóló cikket, amely az egyik első svájci vállalat volt, amely elektromos kukásautókat használt.