Trucks

Az Európai Unió új üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási szabványai, valamint az előttünk álló út

| 4 perc olvasási idő | 4 perc olvasási idő
Minden új európai teherautónak meg kell felelnie az Európai Unió szigorú új üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási szabványainak. A Volvo Trucks jelentős befektetéseket eszközöl a fenntartható megoldásokba, és továbbra is keményen dolgozik annak érdekében, hogy kezelje a teherautó-iparra gyakorolt hatalmas hatásokat.
Lars Mårtensson az EU nagyratörő szén-dioxid-céljairól

Melyek az új jogszabályi előírások?
„Az Európában értékesített új gyártású teherautók üzemanyag-fogyasztásáról és szén-dioxid-kibocsátásáról minden teherautó-gyártónak nyilatkoznia kell 2019. január elseje óta. Ez a nyilatkozati folyamat első lépcsője, amely segít majd az iparágunknak elérni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése terén kitűzött nagyratörő célokat – 2025-ig 15 százalék, 2030-ig 30 százalék.”

Mi a Volvo Trucks nézete az Európai Unió új szabályozásáról?
„Pozitív fejleménynek tekintjük. Azonban ez rendkívüli kihívást is jelent majd – az egész iparágnak meg kell dupláznia a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében végzett fejlesztések tempóját. Ennek előnye, hogy jelentős mértékben csökken majd a károsanyag-kibocsátás, valamint felgyorsul az új technikákért folytatott egészséges verseny a gyártók között. Hisszük, hogy egy integrált, átfogó megközelítés még ennél is nagyobb potenciált tárhat fel. Ez nem csupán az új műszaki megoldásokról szól – az üzemanyag-takarékos vezetés, a fenntartható hajtásláncok, a bioüzemanyagok szélesebb elérhetősége és a nagyobb kapacitású szállítójárművek is jelentős szerepet játszanak ebben.”

Miként felel meg a Volvo Trucks a fenntartható megoldások iránti növekvő igénynek?
„Az új, még inkább fenntartható megoldásokba való invesztálással. Már bemutattuk első elektromos teherautóinkat, ezek sorozatgyártását idén elkezdjük. Ezenkívül további alternatív üzemanyagú hajtásláncokat is kínálunk, ilyen például a cseppfolyósított földgáz (LNG) és a biogáz. Hatalmas lehetőségeket látunk a teljes jármű optimalizálásában, valamint továbbra is fejlesztjük kínálatunk váltóit, hajtásláncait, gumiabroncsait és a légellenállási jellemzőket. Ügyfeleinket olyan üzemanyag-hatékony megoldásokkal kívánjuk támogatni, amelyek az ő adott igényeikhez igazodnak.”

Miért fektessenek a fuvarvállalatok a fenntarthatóbb szállítmányozásba?
„Mert ez a jövő útja. Hosszabb távra tekintve az üzemanyag-takarékos teherautók nagyobb értéket képviselnek majd a használtpiacon. Ez egy fontos ösztönzőként szolgálhat ahhoz, hogy például egy elektromos vagy gázüzemű teherautót vegyenek. Véleményünk szerint azok az ügyfelek és a szállítások azon megrendelői, akik az élvonalban kívánnak maradni, e fejlődés előnyeit meglátják majd.”

Miként gyorsíthatják meg az átállást a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó ösztönzők?
„A Volvo Trucks azt javasolja, hogy nagyobb pénzügyi ösztönzőket kapjanak azok a fuvarvállalatok, amelyek új, kisebb éghajlati hatású járművekbe fektetnek. Mivel ez egy olyan iparág, ahol az új műszaki megoldások iránt nagy az érdeklődés, ám a haszonkulcsok kicsik, az üzemeltetési költségeket csökkentő adókedvezmények óriási különbséget eredményeznének az üzleti eredményben. Ezenkívül véleményünk szerint létfontosságú az áram és az alternatív üzemanyagok töltőinfrastruktúrájába való befektetés megnövelése.”

Mi szükséges ahhoz, hogy 30 százalékkal csökkentsük a szállítmányozás károsanyag-kibocsátását 2030-ra?
„Röviden összefoglalva a járműgyártóknak, az energetikai cégeknek, a fuvarvállalatoknak és az ő ügyfeleiknek együtt kell dolgozniuk a közös célért. Ez az eddigi legnagyobb kihívásunk, és most muszáj felgyorsítanunk a műszaki fejlesztések tempóját – a jelenlegi európai uniós jóváhagyási folyamat túlságosan lassú. Pozitívan értékelem az iparágunk helyzetét – már eddig is igen jó eredményeket értünk el, a jövőben pedig remek munkát végzünk majd.” 

AZ EU ÜZEMANYAG-FOGYASZTÁSI SZABVÁNYAI

  • Az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra 30 százalékkal kell csökkenteni (2019-hez viszonyítva).
  • Az EU nehéz-teherautók szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó jogszabálya a 2019-től gyártott és forgalomba helyezett járművekre érvényes.
  • Az előírt csökkentést az egyes gyártók által épített teherautók átlagos károsanyag-kibocsátásához képest kell elérni.
  • Az EU területén 2019. január elsejétől az összes új nehézkategóriás teherautónak rendelkeznie kell egy nyilatkozattal az üzemanyag-fogyasztásról és a szén-dioxid-kibocsátásról. A meghatározott csökkentést a nyilatkozati értékekhez képest kell elérni.
  • A nehéz-teherautók az EU-ban az üvegházhatású gázok kibocsátásának alig öt százalékáért felelnek.