Jól emlékszik az FH teherautó sajtóbemutatójára. Szakújságírók a világ minden részéről összegyűltek 1993 szeptemberében, hogy részesei lehessenek a tehergépkocsik következő generációjának leleplezésének. Egy valami minden másnál jobban megfogta az újságírókat, mondja Göran Nyholm, aki jelentős szerepet játszott a motor kifejlesztésében, a göteborgi kutatás-fejlesztési részleggel és a skövdei gyárral közösen.
„Az újságírókat lenyűgözte a D12 motor. Néhányan azt mondták nekem, hogy tíz évvel mindenki előtt jártunk Európában. Például sikerült előre számításba venni az akkor még nem létező károsanyag-kibocsátási szabályokat, jelentősen fokoztuk a hengerfej minőségét, bevezettük az elektronikus kormányzást, valamint az általunk kifejlesztett Volvo motorféket” – magyarázza.
Ezeket a jellemzőket Európában korábban még nem látták, ám az Amerikai Egyesült Államokban már akadt némi tapasztalat e téren. A D12 projekt kezdetén, amikor a 80-as évek végén megtervezték az új jellemzőket, az európai tapasztalatok hiánya bizony kihívást okozott, tárja fel Göran Nyholm.
„Különösen a hengerfej – amelyet hosszabbnak kellett kialakítani – megfelelő öntése jelentett különösen nehéz feladatot. Gondoljanak bele, a zugok és terek igen szűkek voltak. Megpróbáltuk és újra próbáltuk, ám csak nem sikerült.”
Ám az nem szerepelt az opciók között, hogy feladjuk. Ehelyett a csapat becsomagolt, és elutazott a Volvo egyik partneréhez, a Cummins telephelyére az Amerikai Egyesült Államokba. Itt már gyártottak mind elektronikus kormányrendszert, mind új típusú hengerfejet.
„Kiderült, hogy megvalósítható, és az amerikaiakkal, a Cummins márkával való együttműködés kulcsszerepet játszott a folyamatban” – mondja Göran.
Az új, hosszabb hengerfej jobb minőséget biztosított az optimális gázcsere és égés szempontjából. Az elektromos kormányzással együtt ezek a jellemzők hozzájárultak az FH azonnali sikeréhez.
„Sok új embert foglalkoztattunk a telephelyen, és mivel új, bonyolultabb jellemzőkkel bírtunk, több informatikai ismeretekkel rendelkező szakembert vettünk fel.”
Ez az én, a mi gyermekünk. Nagyon örülök, hogy a teherautó és a motor is jelentős sikerré vált. Ez paradigmaváltást jelentett az autóiparban.
A D12 motort a kezdetektől fogva kifejezetten az FH teherautókhoz fejlesztették. A 90-es évek végén
a motort a Volvo más üzleti területein is bevezették, így például a Volvo Penta is megkapta. Ezenkívül a D12 motor változásokon ment keresztül az évtizedek során, gyakran az új károsanyag-kibocsátási előírások bevezetése miatt.
„Igen, mára a motor sokkal több jellemzővel bír azért, hogy megfeleljen a szabványoknak. Emellett figyelembe kell venni, hogy a különböző országokban különböző előírások élnek. Ehhez igazodni kell.”
Göran Nyholm nyolc évvel ezelőtt vonult nyugdíjba a Volvo vállalattól a mérnöki munkájából. Találkozni vele, beszélni az FH projekt kezdeti éveiről olyan, mintha egy aranybányát tárnánk fel.
„Ez az én, a mi gyermekünk. Nagyon örülök, hogy a teherautó és a motor is jelentős sikerré vált. Ez paradigmaváltást jelentett az autóiparban” – foglalja össze.
Az út ma is folytatódik, Göran nélkül. A Skövde városában található telephelyen évente 100 000 motort gyártanak, ennek körülbelül 90 százaléka D13 motor. A 90-es évek elején elkezdett projekt sok évtizeden át tart még.