Izland fűtése

Az izlandi Jón og Margeir EHF fuvarvállalat egy ambiciózus geotermikus projekt részese, amely a háztartások fűtéséhez szükséges forró vizet kívánja biztosítani az ország lakosainak. A cég 38 méteres daruval felszerelt Volvo FH teherautói igazán hasznosnak bizonyultak az új csővezetékek szállításában és telepítésében.
A Reykjanes-félsziget

A bőséges geotermikus energia és a lávamezők jóvoltából a Reykjanes-félszigeten különlegesen kedvezőek a feltételek egy önfenntartó és zöld energiarendszerhez.

„Nekünk, izlandiaknak nagyon fontos az értékes források újrahasznosítása. Valójában pontosan ez a munkánk lényege” – mondja Margeir Jónsson, miközben Volvo FH16 650 teherautója megközelíti az építési területet a Kleifarvatn – a Reykjanes-félsziget legnagyobb tava – közelében. A két kontinens közötti súrlódó zónában található Reykjanes igazán különleges hely, ahol az olyan tényezők, mint a geotermikus energia, a lávamezők és az egyéb természetes jelenségek különlegesen kedvező feltételeket teremtettek egy önfenntartó és zöld energiarendszerhez.

Margeir Jónsson

Margeir Jónsson, a Jón og Margeir EHF tulajdonosa a kedvenc helyén – egyik teherautója kormánykereke mögött.

A 70 éves Margeir ezen a vidéken dolgozik már 1973 óta, fuvarvállalata ekkor kezdte együttműködését a geotermikus állomások kiépítésére és a geotermikus áramtermelése specializálódott HS Orka céggel. Mivel az izlandi háztartások 98 százalékát forró vízzel fűtik, ezért a munkamennyiség állandó, így az együttműködés már 44 éve tart. Ez alatt az idő alatt Margeir cége minden elképzelhető fuvarfeladatot végzett már a geotermikus állomások hatalmas turbináinak szállításától a csövek és alapvető szükségleteket biztosító termékek szállításáig.

„Célunk segíteni megvédeni Izland természetes világát, ezt mindig óvatosan kezeljük. A HS Orka energiaügyi projekten végzett munkánkkal még közelebb kerültünk a természethez, és az alkalmazottaink nagyon élvezték ezt. A Reykjanes-félsziget természeti világa lélegzetelállító szépségű, a projekthez használt utak és csapások egyedi tájakon vezetnek keresztül, amelyeken törvényi védelmet élvező lávamezők dominálnak” – meséli Margeir mosolyogva. Biccent egyet az oldalablakon látható gyönyörű táj felé, amikor felkészül a lerakodásra. 

Csövek lerakodása

Csövek lerakodása a pontosan megjelölt pozíciókba, némelyiket a föld felszíne fölé, másokat kiásott árokba kell telepíteni.



A Reykjanes még izlandi mércével mérve is forró vidéknek számít, így nem kell túl mélyre fúrni, hogy rendkívül forró vizet vagy gőzt találjunk Izland e délnyugati félszigetén. Ám az Izland jelentős geotermikusenergia-infrastruktúrájának bővítését szolgáló csővezetékek építése precíziót igényel, ugyanis a csöveket pontosan a megfelelő pozícióban kell elhelyezni, némelyiket a föld fölött, másokat pedig a föld alatt. Margeir ezért a fia és üzlettársa, Jón Gunnar és az egyik alkalmazottjuk segítségét kérte.

„A HS Orka üzletmenete nagy épületek felépítését és csővezetékek kiépítését teszi szükségessé, mi segítettünk nekik az építési munkákban. A Volvo FH16 teherautóink különösen hasznosnak bizonyultak e különleges feladatok kapcsán, ugyanis a rakomány gyakran nehéz. Éppen ezért a daruink is ugyanilyen fontos szerepet játszottak” – magyarázza Margeir, miközben a lerakodást felügyeli.

Csövek telepítése

A sok csővezeték egyike, amelyet a Jón og Margeir segítségével épített ki a HS Orka. Ezek a vezetékek egyre hosszabbá válnak, egyre többfelé terjeszkednek.

Közte és a munkatársak között barátságos a légkör, ami nem csoda, hiszen a 16 alkalmazottból öt családtag. Valójában három generáció dolgozik a családi vállalkozásban, hiszen Margeir unokája az egyik járművezető. 

Fiai közül ketten szintén a cégnek dolgoznak, egyikük a teherautó-vezetői jogosítványát mindössze 18 évesen szerezte meg – ez a legalsó korhatár ehhez Izlandon. Emiatt néha megállították a rendőrök, és megkérték, mutassa meg a jogosítványát, ugyanis bejelentést kaptak, hogy egy gyerek vezeti a vállalat nagy teherautóját.

„A teherautózás a vérünkben van, az édesapánk is teherautó-vezetőként dolgozott, szinte az egész családnak olaj folyik az ereiben vér helyett. Mindannyian keményen dolgozunk, az átlagos munkanapunk gyakran tíz óránál is hosszabb, bár nincs két egyforma nap” – mondja Margeir.

Kollégáival befejezték a feladatukat a csövekkel, így felkészülnek a következő megbízásra – egy előregyártott betonelem szállítására. Egy 16 teherautós fuvarvállalat üzemeltetése egy mindössze 340 ezer lakosú szigetországban azt jelenti, hogy Margeir cégének számtalan különböző munkát el kell vállalnia, és mindig rendelkezésre kell állnia. A „nem” szó egyszerűen nem szerepel Jón og Margeir EHF szótárában, és a HS Orka mellett sokat dolgoznak építési vállalkozóknak, hajózási társaságoknak és útépítő cégeknek. 

A teherautózás a vérünkben van, az édesapánk is teherautó-vezetőként dolgozott, szinte az egész családnak olaj folyik az ereiben vér helyett.

Margeir Jónsson

Fuvarozó

Mivel Izland egyúttal egy jelentős halásznemzet, és Margeir városa, Grindavík egy jellegzetes halászváros, ezért sok halat szállítanak. Erőteljes, 38 méteres kinyúlású daruik ideálisnak bizonyultak arra, hogy a nehezen hozzáférhető járművekből lerakodják a hatalmas kereskedelmi halászhálókat.

„A legnehezebb munkanapjaink nem azok, amikor csöveket fektetünk vagy erőműveket építünk, hanem amikor halakat szállítunk nagy távolságra, akár 400-500 kilométerre a kikötőtől, ahol felrakodtuk” – fejti ki Margeir, és elmagyarázza, hogy Izlandon az időjárás rendkívül kiszámíthatatlan is lehet. Tavaly például öt teherautója az ország keleti részében, Djúpuvík térségében ragadt négy napra egy vad hóvihar miatt. Szerencsére a hal nem romlott meg a rakterek jó hűtésének köszönhetően.

 

Margeir Jónsson és a fiai

Margeir Jónsson a fiaival: Jón G Margeirsson és Árni V Margeirsson.

„Az összes járművezetőnknek fel kell készülnie arra, hogy reagáljon akár szokatlan körülményekre is, és a különböző helyzeteket gondosan fel kell mérnie. A türelem az egy olyan erény, ami mindannyiunk számára szükséges” – mondja Margeir miközben felkészül arra, hogy egy újabb tízórás munkanap után hazamenjen. Nemrégen ünnepelte hetvenedik születésnapját, ám még közel sem áll készen a nyugdíjba vonulásra, bár a vállalat iránti felelősséget egyre nagyobb mértékben fia, Jón Gunnar veszi át.

„Idővel valószínűleg az unokám veszi majd át az irányítást, így a büszke családi vállalkozás harmadik generációját is megalapozza. Remélem, hogy továbbra is Volvo teherautókat vezetnek majd, és ők is megtanulnak sohasem nemet mondani” – foglalja össze Margeir.

Jón og Margeir EHF

Tulajdonosok: Margeir Jónsson és a fia, Jón Gunnar Margeirsson.

Alkalmazottak: 16 alkalmazott, ebből 14 járművezető.

Történelem: A céget 1992-ben alapították. Azonban Margeir már 1970 óta vezet teherautót, az első Volvo F86 járművét 1974-ben vásárolta.

Fontosabb ügyfelek: HS Orka, halászati vállalatok Grindavíkban, építési vállalkozók, útépítőcégek, hajózási társaságok.

Járműflotta: 11 Volvo FH16 teherautó és 3 Scania teherautó.

Volvo járművek: A 11 Volvo teherautóból négy Volvo FH16 típus 540–750 lóerős motorral. E négyből kettő rendelkezik daruval.

Jellemző rakomány: hal, építőanyagok, aszfalt, áruszállító konténerek.

Related News

Kúszófokozatokkal a jeges erdőkön át

Lefagyott, szűk, hegyes-völgyes utak és 76 tonna szerelvényössztömeg. A rönkszállítás a finnországi erdőkből mind a vezetők, mind a járművek számára megterhelő feladat. Azonban a Volvo teherautók I-Shift kúszófokozatokkal váltója, valamint Saku ...

„Úton” Szibériában

Szibéria szívében rendkívül gazdag a vadvilág, ám az úthálózat szegényes, sőt néhol nem is létező. Itt egy terepjáró Volvo teherautó segíti elő Nyikolaj Goncsarov biztonságát és megélhetését....

Cikkek szűrése

5 true 5