Egyre nő a világ népessége. Az Egyesült Nemzetek Szervezetének jelentései alapján a világ népessége a 2014-es hétmilliárdos értékről 2050-re körülbelül kilenc milliárdra nő majd. Az ENSZ becslése szerint 2050-re az bolygó teljes népességének kétharmada él majd városokban – ma a népesség valamivel több mint fele városlakó. A városiasodással egyidőben új vásárlói szokások – növekvő internetes kereskedelem és házhoz szállítás – is hatással bírnak a társadalom hatékony szállítási megoldásokra vonatkozó igényeire.
„A levegőminőséget rontó, a közlekedéshez kapcsolódó problémák – a torlódások és a károsanyag-kibocsátás – megoldásához intelligens gondolkodás szükséges. Gondolnunk kell a szállítóeszközök által az utakon elfoglalt felületre, és arra, milyen energiaforrásokat használunk” – mondja Lars Mårtensson, a Volvo Trucks környezetvédelmi és innovációs igazgatója.
Néhányan azt állítják, hogy a kisebb furgonok jelentik a megoldást a jövő városainak áruterítéséhez, ám ez nem ilyen egyszerű, magyarázza Lars Mårtensson.
„Ez igaz lehet bizonyos területeken. Ám általában egy teljes terhelésű teherautó jelenti a térkihasználás szempontjából hatékony szállítási megoldást. Valójában egy áruelosztó teherautó egy kishaszonjármű terhelhetőségének több mint tízszeresét kínálja.”
A villamosított teherautók még tovább fokozzák a szállítási hatékonyságot. Kis zajszintjük új lehetőségeket teremt feladatok széles körének csúcsidőn kívüli – kora reggel, késő este vagy akár éjjel történő – elvégzésére. Ez csökkenti az utak terhelését a csúcsidőszakokban. Egy kipufogógázoktól mentes elektromos teherautó akár épületen belüli terminálokban és környezetvédelmi zónákban is használható.
„Ha több áruterítési munkát végezhetnénk csúcsidőn kívül, akkor kevesebb jármű és kevesebb torlódás jellemezné a napközbeni órákat – amikor többeknek kell az utakon közlekednie. Ez a közlekedésbiztonság szempontjából is előnyösebb. A jövő városainak a mainál hatékonyabban kell majd hasznosítani az olyan erőforrásokat, mint az energia, a tér és az idő – a villamosított teherautók ehhez még nagyobb mértékben hozzájárulhatnak” – foglalja össze Lars Mårtensson.