Akkumulátorok – környezetvédelmi szempontból mennyire megfelelőek valójában?

Csendesebbek, energiahatékonyabbak és tisztábbak az elektromos járművek a fosszilis üzemanyagokkal üzemelő társaiknál. Azonban ennek ellenére az akkumulátoraik kapcsán számos kérdés felmerül. Mennyire megfelelőek és fenntarthatók környezetvédelmi szempontból a lítiumion akkumulátorok, ha a teljes képet vesszük figyelembe? Lars Mårtensson, a Volvo Trucks környezetvédelmi és innovációs igazgatója elmagyarázza az előnyöket és a hátrányokat.
Lars Mårtensson, Volvo Trucks

Lars Mårtensson, a Volvo Trucks környezetvédelmi és innovációs igazgatója.

Főként Kongóból származik a lítiumion akkumulátorok egyik fontos összetevője a kobalt. Az Amnesty International civil jogvédő szervezet az ország kapcsán gyermekmunkáról és emberi jogok elleni bűntettekről is beszámolt. Mit tesznek annak biztosítására, hogy az akkumulátorokhoz használt nyersanyagokat felelős módon bányásszák?

„Természetesen nem hagyunk jóvá semmilyen olyan anyagot termékeinkhez, amelyet el nem fogadható módon termeltek ki vagy gyártottak – ezt egyértelműen kijelenti magatartás kódexünk. Különböző beszállítóinkkal együttműködünk annak érdekében, hogy a nyersanyagok eredetét feltérképezzük. Annak érdekében, hogy e téren előrelépéseket érjünk el, a Volvo Group számos más járműgyártóval együtt megalkotta a Drive Sustainability szervezetet, amelynek célja a nyersanyagellátási láncokban a munkakörülmények és környezeti hatás kielemzése és javítása. Számos megoldandó feladat áll még előttünk, ám fontos előrelépéseket teszünk az intézkedéseinkkel.” 

Mennyire jók az akkumulátorok a klímaváltozás szempontjából? Nem áll fenn a veszélye, hogy a gyártásukhoz szükséges nagy energiafogyasztás „kioltja” az elektromos hajtásláncnak a jármű használata során elért környezeti előnyét?

„Elismerten energiaigényes az akkumulátorok gyártása, ám az életciklus teljes egészét figyelembe véve nem kérdéses, hogy a nehézkategóriás elektromos haszonjárművek energiaügyi és éghajlati szempontból is rendkívül előnyösek. Ennek fő oka, hogy a villanymotorok a belső égésű motoroknál sokkal hatékonyabban használják fel az energiát. Minél több kilométert tesz meg egy teherautó az élettartama során, annál nagyobb a különbség – az elektromos teherautó előnye.” 

Védhető az árammal való üzemelés, ha az akkumulátorok előállításához és feltöltéséhez felhasznált energia nem megújuló forrásból, hanem például szénből származik?

„Értelemszerűen optimális esetben minden lépéshez megújuló energiát használnánk. Amennyiben az áramot fosszilis energiahordozókból állítják elő, akkor az éghajlati előnyök csökkennek. Azonban a villanymotorok kiemelkedően magas hatásfokának köszönhetően még ilyenkor is előnyösebb az áramot választani a kőolajból származó gázolaj helyett. Ha azonban összehasonlítunk egy biogázzal üzemelő teherautót egy széntüzelésű erőmű áramával táplált elektromos teherautóval, akkor az eredmény már nem ilyen egyértelmű.”

Mit tesznek majd a rengeteg akkumulátorral, amikor azok elérik a szolgálati idejük végét? Újrahasznosíthatók ezek megfelelő módon vagy ezek csupán egy újabb környezetvédelmi problémát teremtenek?

„Természetesen igen komolyan vesszük a gyártóként vállalt felelősségünket. Számos projektben veszünk részt, amelyek azt vizsgálják, hogy a nehézkategóriás elektromos haszonjárművek akkumulátorai miként élhetnek második életet, például napenergia-tárolóként. Amikor teherautóink akkumulátorai elérik életük végét, megfelelő módon gondoskodunk majd ezekről.” 

Kapcsolódó cikkek